'Wit' parkeervak in blauwe zone

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

BlauweZoneVraag
Infopolitie Gast

'Wit' parkeervak in blauwe zone

Ongelezen bericht door BlauweZoneVraag »

Beste mensen,

Ik heb een discussie met iemand over het volgende. In mijn woonplaats is het stadscentrum een blauwe zone. Er zijn echter, binnen die zone, parkeervakken waar de lijnen wit zijn. Op gegeven moment zit er een scheiding tussen van ekele meters breed (voor de beeldvorming; op de scheiding staat een prullenbakje) en rechts van de scheiding zijn er parkeervakken waar wel blauwe lijnen omheen zitten.

De discussie is als volgt. De persoon waarmee ik de discussie heb beweert dat ik vrijblijvend mag parkeren in de 'witte' vakken die wel in de blauwe zone liggen. Ik ben van mening dat dit niet mag; het hele gebied is immers een blauwe zone. Mijn argument: in een woonwijk staat ook niet op elke straathoek dat je er 30km/u mag. Aan het begin van de wijk staat vaak een bord met 30km-zone, dus geldt dat voor de hele straat.

Kortom:
Mag ik vrijblijvend parkeren (zonder tijdsbeperking) in de witte vakken die in een blauwe zone legen zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: 'Wit' parkeervak in blauwe zone

Ongelezen bericht door Pim »

Is de blauwe zone tevens een woonerf?
Binnen en woonerf mag je alleen IN de aangegeven vakken parkeren.
Meestal zijn zulke vakken omlijnd of 'omhoekt' en voorzien van een stoeptegel met een letter P.

Als het géén woonerf is geldt het volgende:

Wetstekst

Artikel 25 RVV
1.Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
Dan ga ik er vanuit dat alleen een getekend vierkant op het wegdek niet voldoende is.
Dan zal er een bord moeten zijn die dat 'witte' vak als parkeerplaats aanduidt.
Slechts een wit vak is niet voldoende.

En wit vlak kan ook een markering zijn voor heel iets anders dan parkeren van een motor voertuig bijvoorbeeld:
- huisvuil containers
- opstelplaats voor een brandweerauto
- een vak waar een terras mag worden geplaatst
- een vak waar een viskraam oid mag staan.
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/blauwe-lijn
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

Pim heeft volkomen gelijk. Het vak moet wel duidelijk een parkeerplaats zijn. Maar, stel dat dat witte vak inderdaad een parkeerplaats is, dan mag je daar vrij parkeren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
BlauweZoneVraag
Infopolitie Gast

Het is geen woonerf. Het 'witte' vak ligt in het stadscentrum. De verwarring is simpelweg ontstaan, omdat er enkele meters naast de witte vlakken wel ineens blauwe vakken staan.

Als ik het goed begrijp mag er dus onbeperkt geparkeerd worden in het witte vak. Het is wel duidelijk een parkeervak overigens (zo'n rechthoekige) en niet gewoon een plek aan de straat.

Bedankt voor de antwoorden allbei!
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Als ik het goed begrijp mag er dus onbeperkt geparkeerd worden in het witte vak. Het is wel duidelijk een parkeervak overigens (zo'n rechthoekige) en niet gewoon een plek aan de straat.
Nee. Lees in het wetsartikel wat ik in mijn laatse reactie plaatste de vetgedrukte tekst.

Waaruit blijkt in uw geval dat het vak is aangeduid als parkeervak?
Dus dat het vak is aangebracht om te parkeren? Niet!

Staat er een bord P bij? Nee toch?
Ligt er een P-tegel in het wegdek zoals bij woonerven? Ook niet toch?
Iets anders wellicht?

Volgens mij was er alléén een vierkant getekend op het wegdek. Dat de grootte ervan overeenkomsten heeft met een parkeervak is heel iets anders dan "aangeduid zijn of aangegeven zij om te parkeren". Anders gezegd: er moet sprake zijn van een aanduiding: een P-bord oid.

Nogmaals: Misschien dient de witte omlijning wel een heel ander doel.
Een terraslocatie?
Opstelplek voor een viskraam, oid.
Wellicht is het achtergebleven omlijning die nu geen doel meer heeft.

Geen aanduiding tot parkeren is niet parkeren.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Opnieuw eens :wink: . Ik zal het aanvullen met een citaat uit de uitvoeringsvoorschriften van het babw.

Wetstekst

In een zone, aangeduid met bord E10, worden parkeerplaatsen waar het gebruik van de parkeerschijf niet verplicht is, aangeduid of aangegeven met een P-tegel of een P-bord.
Piet
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Nog één veer en ik loop erbij als een pauw 8)
BlauweZoneVraag
Infopolitie Gast

Hoi Pim,

Het is wel degelijk een parkeervak. Het zijn er ook meerdere naast elkaar met de standaardafmetingen voor een parkeervak. Hier ben ik wellicht niet duidelijk in geweest. Op de andere vakken staan ook auto's, maar dit zouden- mijn inziens- vergunninghouders kunnen zijn die dus 'uitgesloten' zijn van de blauwe zone.

Zou ik dus, in de witte vakken, wel mogen parkeren?
Er zijn ook enkele grote vakken met daarbij ook een parkeerbord voor invaliden. Bij de andere, reguliere vakken staat geen bord.
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Voor de allerlaatste keer.
NEEEEEE, NEE, NEE en nog eens NEE

Het is een vak. Ja.
Wellicht net zo groot als een parkeervak. Ja.

MAAR ER IS GEEN AANDUIDING.
GEEN BLAUW BORD DUS MET WITTE P
WAARUIT BLIJKT DAT HET VAK DE BESTEMMING HEEFT GEKREGEN OM IN TE MOGEN PARKEREN.

Niet mét een niet zónder parkeerschijf.

En als je hier vragen stelt om alleen het door jou gewenste antwoord te willen accepteren dan zeg ik tegen jou: Parkeren! Doen!
Maar vraag dan niet om advies.

Als hier nu verschillende mensen zeggen en onderbouwen met wetsteksten dat alléén een wit vak zonder aanduiding niet voldoende is om een parkeervak te zijn en jij telkens terug komt dat je er wél mag parkeren: niet vragen, doen.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

En dan de rechtspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... RL:2020:30

Het moet evident zijn dat men daar wel mag parkeren. Vervolgens kun je gaan discusseren of de witte belijning een parkeervlak vormt. Een foto (google streetview) zou handig zijn om te beoordelen of dat evident is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Ook daar staat het magische woord "aanduiding". Enkel een getekend vak is dus niet voldoende.
Op de locatie waar de betrokkene heeft geparkeerd is geen sprake van een parkeervak of een andere aanduiding waaruit zou kunnen worden afgeleid dat deze locatie een voor parkeren bestemd weggedeelte betreft.
Ieder parkeervak is vak, maar niet ieder vak is een parkeervak.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het moet volstrekt duidelijk zijn dat het om een parkeervak gaat. Bij twijfel trekt je aan het korste eind als je toch parkeert.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

BlauweZoneVraag schreef: 22 jun 2022, 10:27 Op de andere vakken staan ook auto's, maar dit zouden- mijn inziens- vergunninghouders kunnen zijn die dus 'uitgesloten' zijn van de blauwe zone.
Andere mensen stelen dus mag ik het ook.
Andere mensen rijden door rood dus mag ik het ook.
Wat andere doen...
BlauweZoneVraag schreef: 22 jun 2022, 10:27Er zijn ook enkele grote vakken met daarbij ook een parkeerbord* voor invaliden. Bij de andere, reguliere vakken staat geen bord.
Kijk... het is zo makkelijk.
Bij andere vakken staat een parkeerbord.
Dáár, in dat vaak, mag men dus parkeren.
Als men tenminste een gehandicaptenparkeerkaart heeft.

En bij de identieke vakken waar geen aanduiding/parkeerbord staat, daar mag het het dus NIET.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

:D :D eens.
Formeel dan natuurlijk. Maar wat ts zou kunnen doen is dit vragen aan de handhaving ter plaatse. Schriftelijk vanzelfsprekend. Als die aangeven dat zij dit als een parkeervak zien en daar niet op handhaven, dan zou ik gewoon parkeren.

Piet
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

907-109_4.jpg
8)
Plaats reactie