Kogelriem zonder kruid erin

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Varg
Infopolitie Gast

Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Varg »

Hey allen,

Ik heb recentelijk op een metalfestival een kogelriem gekocht met de loode kogel nog in de huls en aan elkaar gelinked, er zir geen kruid in en is puur voor de sier. Nu is mijn vraag of ik er mee over straat kan lopen zonder dat ik er serieus mee in de problemen mee kom.

Een hele vriendelijke groet:
Varg
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Mitch »

Tegenvraag: waarom zou je dat willen?
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Pim »

En als je dat wil, accepteer dan ook dat je aandacht krijgt.

Ongeacht of je
- op weg naar een afspraak bent
- naar je werk moet
- whatever

Want jij weet dat (misschien) legaal en onschuldig is. Maar dat weten omstanders en politie niet.

Ik ga het zeggen ook:
Bewaar die onzin voor besloten evenementen of op social media. En ga er niet mee over straat. Zeker niet anno 2022 waar mensen met even scherper en gevoeliger zijn op wapentuig.
Gebruikersavatar
Varg
Infopolitie Gast

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Varg »

Mijn reden ervoor is puur voor de looks, tevens ben ik aandacht van mensen en rare blikken al wel gewend, ik loop er immers bij als een metalhead (het soort dat naar extreme muziek luistert), maar ik zal jullie advies zeker ten harte nemen want ik wil ook niet dat ik erg tot last ben tot mensen.

Met vriendelijke groet,
Varg
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door racefiets »

Kan je eens een foto maken? Het hangt er helemaal van af of de patronen onder de noemer munitie vallen. Exercitiepatronen bijvoorbeeld zijn geen munitie omdat de bestemming nooit het verschieten is geweest.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Pim »

Voor de rechtmatigheid van een controle en bijbehorend oponthoud maakt dat geen enkel verschil.

Aandacht vragen is aandacht krijgen.
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door racefiets »

Controleren mag altijd maar als iets legaal is dan zou de controle snel klaar moeten zijn.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Pim »

Bij twijfel kan het zijn dat je staat te wachten op een expert. Dan sta je wellicht een half uur te wachten.
Of je wordt uit je trein of metro of bus gehaald. In afwachting van...
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door racefiets »

En dan mag je hopen op een expert met enige kennis. Helaas is die mbt de WWM soms ver te zoeken. En ja, persoonlijke ervaring helaas.
Gebruikersavatar
Eco
Infopolitie Gast

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Eco »

Je krijgt te maken met de Wet Wapens en Munitie (WMM) en de circulaire.

De definitie van munitie volgens de wet is:
‘patronen en andere voorwerpen, bestemd of geschikt om een projectiel of een giftige, verstikkende, weerloos makende, traan verwekkende of soortgelijke stof door middel van een vuurwapen af te schieten of te verspreiden, alsmede projectielen bestemd om afgeschoten te worden door middel van een vuurwapen’.

Er is slechts één uitzondering voor munitie die je zonder verlof/erkenning voor handen mag hebben: ronde loden kogels.

Voor jouw riem zal het dus draaien om de vraag of een huls met daar in een kop, maar zonder kruit of slaghoedje aan bovenstaande definitie voldoet. Om met het makkelijkste te beginnen: een lege huls zonder kop, kruit of slaghoedje is geen munitie en mag je alles mee doen wat je wilt (Zoals anderen al aangeven moet je jezelf afvragen of dat verstandig is)

De kogelkop doet je denk ik de das om, alhoewel ik geen enkele zaak hierom voor de geest kan halen. Die kop kan je redelijk geloofwaardig aanmerken als 'projectielen bestemd om afgeschoten te worden door middel van een vuurwapen'.

Waarom dan wel enige twijfel? Als sportschutter moet je munitie wettelijk in een afgesloten ruimte separaat van het wapen opbergen. De controle (in opdracht) van korpschef zaken (voorheen bijzondere wetten) vraagt dat echter niet van mij, slechts volledige munitie een grote zak met kogelkoppen naast de kluis had men geen enkel probleem mee. Die zien het duidelijk niet als munitie, ik zou echter het risico zeker niet nemen als je ermee de straat op gaat... zelfs niet naar een festival. Ik zou voor de zekerheid de koppen eerst verwijderen.

Om dan nog even een voorbeeld te geven van het probleem van de onbekendheid van de politie met de WWM en de circulaire. Bij een controle een paar jaar terug begon de controlerend agent bij mij moeilijk te doen over een grote emmer met daarin gebruikte hulzen met gebruikte slaghoedjes. Hulsen met nieuwe slaghoedjes vallen onder munitie omdat die (beperkt) gebruikt kunnen worden om projectielen mee af te vuren. Zelfde reden als waarom oefenpatronen ('losse flodders') verlofplichtig zijn. Met gebruikte slaghoedjes is het voor de wet echter niet meer dan schroot, een nuance die zelfs de agent die dit expliciet voor toen nog bijzondere wetten kwam controleren niet wist. Wat tot de vervelende situatie leidde dat ik hem moest zeggen dat hij maar even zijn baas moest bellen, om te vragen hoe de wet in elkaar steekt.

Heel pedantisch:
Je mag gewoon kruiden in die hulsen stoppen, zolang je er maar geen kruit in stopt :D

tl;dr Ga er niet mee over straat lopen en als je het naar bijzondere gelegenheden wil dragen prima, maar zorg dan dat je weet dat de organisatie niet moeilijk doet en dat de kogelkoppen verwijderd zijn.

Opmerking van moderator Frans

tl:dr = Too long, didn't read

Veelgebruikte afkorting op internet om simpelweg "de korte versie" aan te geven.

Opmerking van moderator MotoRon

eco schreef:Heel pedantisch:
Je mag gewoon kruiden in die hulsen stoppen, zolang je er maar geen kruit in stopt :D
Ook heel pedantisch: huls (de; v(m); meervoud: hulzen)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door Pim »

Als sportschutter moet je munitie wettelijk in een afgesloten ruimte separaat van het wapen opbergen.

De controle (in opdracht) van korpschef zaken (voorheen bijzondere wetten) vraagt dat echter niet van mij, slechts volledige munitie

een grote zak met kogelkoppen naast de kluis had men geen enkel probleem mee.
Lees ik iets verkeerd?

Zin 1 in de quote hierboven is helemaal juist: apart van het wapen, maar wel IN de kluis.

Wat zeg je in zin 2?
Jij hoeft dat niet? Waarom jij niet?
Maar wel: slechts "volledige munitie".
Dat zeg je ook in zin 1 toch?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door maestro »

Een lege huls is geen munitie, het is niet geschikt om een kogel af te voeren.

Definitie munitie WWM:
munitie: patronen en andere voorwerpen, bestemd of geschikt om een projectiel of een giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende of soortgelijke stof door middel van een vuurwapen af te schieten of te verspreiden, alsmede projectielen, bestemd om afgeschoten te worden door middel van een vuurwapen;
Artikel 1 sub 4.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door speedo »

en mensen die hulzen sparen , ik meen dat die ook een soort vergunning daarvoor moeten hebben , en lid zijn van de vereniging voor ballistisch onderzoek of zo iest , klopt dat dan niet
Never change a winning team
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door maestro »

Het hangt er vanaf of de lege hulzen nog hergebruikt kunnen worden. Kunnen ze niet hergebruikt worden dan vallen ze niet onder de WWM.
Kunnen ze wel hergebruikt worden dan vallen ze wel onder de WWM.

Zie bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2020:5218
(4.3.2 onder feit 1)
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
racefiets
Toplid
Toplid
Berichten: 363
Lid sinds: 22 mar 2011, 14:13
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Kogelriem zonder kruid erin

Ongelezen bericht door racefiets »

speedo schreef: 22 jul 2022, 09:03 en mensen die hulzen sparen , ik meen dat die ook een soort vergunning daarvoor moeten hebben , en lid zijn van de vereniging voor ballistisch onderzoek of zo iest , klopt dat dan niet
Lege afgeschoten hulzen bestemd voor of die deel uit maken van een verzameling zijn vrij. Uit de CWM:

Wetstekst

1.2.5. Beperkingen bevoegdheid munitie
Voor wat betreft hulzen dient nog opgemerkt te worden dat op grond van artikel 18, eerste lid, onder f, van de RWM het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van kennelijk gebruikte lege patroon- en kardoeshulzen bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling, is vrijgesteld.
Voor het verzamelen van scherpe munitie of onklare munitie in de grotere kalibers is er inderdaad een mogelijkheid voor een verzamelverlof al dan niet aangevuld met een ontheffing.
Gesloten