Kapmes legaal voor bushcraft?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Annemarie
Infopolitie Gast

Kapmes legaal voor bushcraft?

Ongelezen bericht door Annemarie »

Hallo iedereen. Ik had een vraag betreffende een kapmes die ik heb aangeschaft. Ik ben zelf dol op bushcraft en wil deze gebruiken om wat takken weg te snoeien in de omgeving waar ik actief ben met oefenen. Nou is het best een groot mes en kan het gezien worden als wapen. Natuurlijk ben ik niet van plan het zo te gebruiken! Ik wil het puur en alleen gebruiken voor werkzaamheden in de natuur. Brandnetels. Berenklauw. Dat soort nare planten. Is het legaal om het goed verpakt op zak te hebben en te gebruiken alleen voor deze doeleinden?

Alvast bedankt voor je hulp! :thanks:
Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Kapmes legaal voor bushcraft?

Ongelezen bericht door Proost »

Annemarie schreef: 09 jun 2022, 13:58 Is het legaal om het goed verpakt op zak te hebben
Alle randinfo daar gelaten. Nee dit is niet toegestaan. Als je verhaal zou zijn: "Ik ben van huis vertrokken, wandel door de binnenstad naar mijn bushcraft plek en ik heb toevallig een groot scherp mes bij me en heel toevallig houd u mij nu staande tijdens deze wandeling" gaat deze vlieger niet op.

Als u ergens in een bos aangetroffen wordt waarbij de omstandigheden het aannemelijk maken dat u daar inderdaad aan het buschcraften bent (los van in welke natuur dit mogelijk is), zal het niet snel een probleem opleveren. Dan heeft u hem waarschijnlijk ook niet goed verpakt in uw binnenzak maar gewoon in de hand bij het gebruik.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals Proost aangeeft.

Een kapmes/machette valt onder categorie 4 van de wet wapens en munitie, en wordt geloof ik beschouwd als zwaarden e.d. Het bezit hiervan is toegestaan, het dragen ervan in het openbaar niet. Daadwerkelijke bushcraft zal geen probleem zijn, al kan de boswachter een andere mening hebben.

Edit: Bij vervoer moet hij zodaning verpakt zijn dat hij niet onmiddelijk gebruikt kan worden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Annemarie
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Annemarie »

Proost schreef: 09 jun 2022, 14:09
Annemarie schreef: 09 jun 2022, 13:58 Is het legaal om het goed verpakt op zak te hebben
Alle randinfo daar gelaten. Nee dit is niet toegestaan. Als je verhaal zou zijn: "Ik ben van huis vertrokken, wandel door de binnenstad naar mijn bushcraft plek en ik heb toevallig een groot scherp mes bij me en heel toevallig houd u mij nu staande tijdens deze wandeling" gaat deze vlieger niet op.

Als u ergens in een bos aangetroffen wordt waarbij de omstandigheden het aannemelijk maken dat u daar inderdaad aan het buschcraften bent (los van in welke natuur dit mogelijk is), zal het niet snel een probleem opleveren. Dan heeft u hem waarschijnlijk ook niet goed verpakt in uw binnenzak maar gewoon in de hand bij het gebruik.
Ahh ik snap het ja. Bedankt voor uw antwoord! Met op zak bedoelde ik natuurlijk verpakt in een tas met mijn andere spullen. Zoals een schep en een houtbijltje. Maar in iedergeval bedankt!
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Dat maakt het een stuk duidelijker! Ik zal het mes goed en veilig verpakken als ik het vervoer naar de plek waar ik het nodig heb. Dankjewel!
Gesloten