aanhanger achter scootmobiel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

petersp
Infopolitie Gast

aanhanger achter scootmobiel

Ongelezen bericht door petersp »

Hallo,

Ik ben aan het uitzoeken of er een aanhanger achter mijn scootmobiel mag voor het vervoeren van mijn dochter.

Ik heb gevonden dat het niet mag maar er wel ontheffing aangevraagd kan worden. Klopt dit en waar kan dit?(was een forum uit 2008)

Ook las ik dat er in een fietsaanhangers voor kinderen volgens de wet geen kinderen vervoerd mogen worden? :?

Ik hoop dat hier iemand meer van weet.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: aanhanger achter scootmobiel

Ongelezen bericht door Pim »

Officieel heet het: Personen dienen tijdens het rijden op een officiële zitplaats te zijn gezeten.

Daaruit valt op te maken dat aanhangers voor lading (goederen) zijn en niet voor personen.

Hoe dat zit met personen en aanhangers van fietsen en scootmobiels weet ik niet.
Het lijkt mij dat het daar niet anders zal zijn.

Want personen horen op een zitplaats en bij die regel staat geen uitzondering genoemd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

TS bedoelde waarschijnlijk dit topic:

viewtopic.php?t=19965
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Wat betreft een fietsaanhanger en zitplaatsen zegt de fietsbond dit:
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ac ... kinderkar/
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

Een fietskar komt in het hel RVV1990 en dus ook in de definities van (artikel 1) niet voor.

Ik ga er vanuit dat de fietsbond de moderne bakfiets bedoeld met twee wielen in lijn vóór elkaar, waartussen een bak zit. En niet een kar achter de fiets als aanhanger, want die wordt wel omschreven: als fietsaanhangers

Een aanhanger is niet gedefinieerd in te dienen als middel om lading te vervoeren.
(Helaas)

Maar overal wordt uitgegaan dat personen op een zitplaats moeten zitten en in feite is het daarmee afgedekt.

Veel belangrijker is of een wa verzekering (ik ga er vanuit dat u die heeft maar het komt nog steeds voor) hier iets over zegt. Persoonlijk zou ik mijn kinderen niet op bumperhoogte willen vervoeren. Enerzijds vanwege het feit dat ze onder de zichtlijnen van automobilisten vallen (denk ook aan kruisend verkeer), anderzijds omdat uitlaatgassen zware gassen zijn die zich boven het wegdek ophopen, en het idee dat hun hoofd zo laag zout in het verkeer (botsen), nee.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 63

Ongelezen bericht door Skipperje »

Even mijn zienswijze.
Het is inderdaad verboden om een aanhangwagen achter een scootmobiel te vervoeren. Dit staat in artikel 5.18.1 Regeling voertuigen.

Wetstekst

Met een gelede bus, een gehandicaptenvoertuig of een motorfiets met zijspanwagen waarvan het wiel van de zijspanwagen ongeremd is, mag geen aanhangwagen worden voortbewogen.
Omdat dit niet mag zijn er ook geen regels of een passagier wel of niet in een aanhangwagen mag, die is gekoppeld aan een scootmobiel.
In de antwoorden wordt de fietskar genoemd. Die mag dus wel (achter een fiets). Want het vervoer van passagiers in een aanhangwagen is namelijk niet verboden achter een fiets. In artikel 61b RVV 1990 staat:

Wetstekst

Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.
Alhoewel dat wel mag, moet de aanhangwagen achter de fiets dus wel zijn ingericht voor het vervoer van passagiers. En moet de passagier wel op een zitplaats? Moeilijk, want ten eerste blijkt uit het begrip "zitplaats" dat dit nooit van toepassing kan zijn in een fietskar. In artikel 1 Regeling voertuigen staat:

Wetstekst

zitplaats: constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:
Voor een volwassen persoon staat daar. Maar gelukkig biedt artikel 58a RVV 1990 perspectief. In dit artikel staat in lid 1 dan wel

Wetstekst

1Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
maar in lid 3 staat

Wetstekst

3In afwijking van het eerste lid worden op fietsen en bromfietsen passagiers jonger dan 8 jaar alleen vervoerd indien zij zijn gezeten op een doelmatige en veilige voorziening met voldoende steun voor rug, handen en voeten.
En daar lijkt mij een ingerichte fietskar aan te voldoen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 22

Ongelezen bericht door alex52889 »

Als je een fietskar de zeil en dergelijke weghaalt, het frame behoudt en er een houten bak (4 kanten hout, onderkant hout) in maakt. Valt dit dan onder fietskar of aanhanger? Ik heb nu namelijk dit gedaan en de scootmobiel voorzien van een klein trekhaak. Ook de stang van de frame van de fietskar is nog hetzelfde, met alleen een pal gelast voor het plaatsen aan de trekhaak.

Verlichting (inclusief knipperlicht, kenteken verlichting (in mijn voorbeeld vetzekeringsplaatverlichting), alarmlichten én dimlicht werkt gewoon.

Voor de rest is het frame dus een fietskar.

Valt genoemd voorbeeld onder fietskar of aanhangwagen of wordt het nu heel lastig bepalen? Ikzelf denk fietskar ivm frame.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:

In principe zal een auto waarin je teveel personen vervoerd daardoor niet bus worden.
Een te zware bestelwagen word niet een vrachtwagen vwb wet- en regelgeving.

En een bakfiets slopen en het materiaal gebruiken om er een aanhanger van maken is wat anders.

Als ik het ijzer van een fiets gebruik om een aanhanger van te maken maakt niet dat het een fiets blijft.

Maar hang je een fiets aan een andere fiets maakt het niet tot meteen tot aan aanhanger
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

alex52889 schreef: 07 jun 2022, 21:06 Valt dit dan onder fietskar of aanhanger?
Een fietskar is ook een aanhanger. Mag dus niet achter je scootmobiel, maar wel achter een quad.

Piet
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

Pim schreef: 07 jun 2022, 22:05 Maar hang je een fiets aan een andere fiets maakt het niet tot meteen tot aan aanhanger
voor het RVV 1990 wel. Artikel 1

Wetstekst

aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of ..........;
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Maar heb nog nooit een agent gezien die een scootmobieler of rolstoelers staande houdt vanwege de aanhanger haha
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Frans »

Zijn ook niet zoveel rolstoelers die met de caravan op pad gaan Alex ;-)
Frans
Beheerder
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:

Dat is helemaal waar! Had het gelukkig niet over caravans, vraag me af of dat überhaupt zou lukken.. Hoewel...
► Laat Spoiler zien
petersp
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door petersp »

Bedankt voor alle reacties.. ik heb ondertussen ook iemand van de verkeerspolitie gesproken en het is gewoon per wet verboden om achter een invalidevoertuig een aanhanger te hangen.

Dus even wat anders verzinnen of gewoon doen net als iedereen met de elektrische steps enzo... maar dat kan heel wat gevolgen hebben.

Wat wel raar is dat het volgens de verzekeringspolis wel verzekerd is om een aanhanger te hebben achter de scootmobiel
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:

De verzekering gaat ook niet over de wet.
Verzekering keurt het goed, en voor de verzekering is er bij een ongeluk niks aan de hand. Voor de politie wel.
Gesloten