Verzekerde auto zonder rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
RobertVandam
Infopolitie Gast

Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door RobertVandam »

Goedenavond,

Ik heb een collega die bij mij in de straat woont met een rijbewijs die op het moment geen auto in bezit heeft of over het geld beschikt. Ik heb aangeboden een auto te kopen van max €1000 maar deze wel op mijn naam te zetten ( wel 50/50 benzine en maandelijkse kosten betalen ) Ik heb een verzekering gevonden die dit accepteert wel met veel hogere maandelijkse kosten dan een normale verzekering. Nu is mijn vraag mag mijn collega met mijn auto als bestuurder de weg op als die op mijn naam verzekerd staat ?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Frans »

Ja, gebeurt veel toch? Je geeft een dakloze wat geld om een auto op naam te zetten, dat wordt voor hem nr. 71, en ik rijdt er als bestuurder in. Alle kentekenboetes komen bij de kentekenhouder terecht... die euhm... tja, in de praktijk dus eigenlijk niet of nauwelijks worden betaald.

Noemen ze een katvanger zoiets... of bedoelde je dat niet?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Hilde »

Je bedoelt dus gewoon: mag er iemand anders in mijn auto rijden..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja, dat mag maar als deze persoon uw auto regelmatig gebruikt zult u dit aan uw verzekeraar moeten doorgeven. Het kan anders een probleempje worden als deze persoon met uw auto schade rijdt. De verzekeraar zou de schade anders wel eens op u kunnen gaan verhalen omdat u verzwegen heeft dat een ander dan u de auto (ook) regelmatig gebruikt.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door Pim »

@SWAT dat schreef TS al.

Elke leaseauto wordt ook bestuurt door een ander dan de te tenaamgestelde en als companycar soms ook door wisselende bestuurders.

Maar veeeeel belangrijker:

Als uw collega boetes heeft, of heeft gehad in het verleden die toen niet inbaar bleken, en het CVOM merkt dat hij/zij weer over een auto beschikt, kan uw auto buiten gebruik gesteld worden. Als dwangmiddel opdat hij/zij alsnog gaat betalen.

Ook als deze auto niet op zijn/haar maar op uw naam staat!

Ook als die boetes door hem/haar, met een andere auto gemaakt zijn.

Ik vraag me af: het is een collega dus hij/zij heeft een inkomen net als u. Het lukt u wél die auto te bekostigen. U vindt het kennelijk niet erg hem/haar die gunst te verlenen waardoor uw helft van de verzekering duurder wordt.

Waarom kan uw collega geen auto betalen of op naam hebben?

Ik zou mijn vingers er niet aan branden. Never nooit niet.
Of er is een verborgen benefit...
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En nog twee puntjes ter overpeinzing:
1) U bent de verzekeringhouder.
Als hij schuldschade rijdt, dan kost het u dus uw No-Claim, ongeacht of hij wel of niet staat vermeldt als extra bestuurder.

Ik heb naast mijn auto ook een snorfiets. Deze staat op mijn naam en ik sta als verzekeringsnemer. Op de polis staat mijn vrouw vermeldt als 2e bestuurder omdat zij bijna altijd met dat ding rijdt.
Zie ook: https://www.verzekering.nl/autoverzeker ... rzekering/

2) Als hij boetes krijgt, dan bent u de eerste die aangesproken wordt. Als hij vervolgens zegt tegen het CJIB dat hij niet reed, komen ze weer bij u.

U kunt (denk ik) beter de auto gewoon op zijn naam zetten en hem zelf voor de verzekering laten zorgen.
Daarnaast kunt u dan eventueel een contract op stellen dat u hem geld voor de auto geleend heeft
U loopt dan geen risico's
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Verzekerde auto zonder rijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik gaf slechts antwoord op de vraag van ts en bevestig de overige reacties. Boetes op kenteken zullen inderdaad voor rekening van de kentekenhouder komen waarbij het niet altijd mogelijk zal zijn de verantwoordelijkheid bij de feitelijke bestuurder neer te leggen zodat de kentekenhouder zelf zal moeten betalen.
Stay safe out there.
Gesloten