Wel of geen aangifte doen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
vdp17 TS
Infopolitie Gast

Wel of geen aangifte doen?

Ongelezen bericht door vdp17 »

Ik ben dit weekend helaas het slachtoffer geworden van een mishandeling in een kroeg.
De daders (6 in totaal) begonnen op mij in te slaan en eentje heeft een glas tegen mijn hoofd gegooid met een flinke hoofdwond tot gevolg.
Het is dat ik niet de kleinste ben en mij goed heb kunnen verdedigen waardoor ze mij geen enkele klap hebben kunnen geven (ik heb niet teruggeslagen alleen de klappen opgevangen).
Dit gebeurde allemaal na wat woordwisselingen over het gedrag van deze personen.
Gelukkig waren de uitsmijters er binnen een minuut bij en zijn alle personen direct verwijderd met een levenslang verbod tot gevolg.
Gelukkig konden de medewerkers van de kroeg en de ambulance mij die avond gelijk helpen en is de wond even later gehecht.
De politie is bezig met onderzoek en gaf aan dat degene (die ik bij naam kon noemen) al bij hen bekend zijn voor vergelijkbare incidenten.
Camerabeelden zijn al opgevraagd door de politie.
Helaas zijn de daders bekend uit het criminele circuit en zijn een aantal van hen pasgeleden opgepakt voor vuurwapenbezit.

Mijn vraag is of het verstandig is om aangifte te doen.
Deze personen kunnen 100% zeker achterhalen waar ik woon (ik ken ze bij naam en zij kennen mij ook) en ik wil niet dat mijn gezin in gevaar komt hierdoor.
Anderzijds heb ik een flinke hoofdwond, is mijn kleding afgeschreven en had het een stuk erger kunnen aflopen...

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Wel of geen aangifte doen?

Ongelezen bericht door SWAT »

Wel of niet aangifte doen blijft een persoonlijke afweging. Wij kunnen niet voor u bepalen wat verstandig is. Welke garantie heeft u dat zij u zonder aangifte wel met rust zullen laten? De politie kan op basis van openlijk geweld ook zonder aangifte een onderzoek instellen. De kans is dan aanwezig dat u dan wellicht ook als verdachte wordt gezien. Het is maar wat de beelden laten zien.
Zonder aangifte kunt uw schade niet verhalen op de daders.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

SWAT schreef: 29 mei 2022, 16:05 Zonder aangifte kunt uw schade niet verhalen op de daders.
Dat kan wel, de schadevergoeding is een civiele aangelegenheid.
Degene aansprakelijk stellen die de schadeheeft veroorzaakt is geen aangifte voor nodig.
Echter heb je dan dezelfde uitdaging, als je aansprakelijk stelt komen ook je gegevens daar.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dank voor jullie reacties.

De financiële schade is gelukkig niet zo groot.
Moet morgen wel langs de huisarts, en als blijkt dat verdere behandeling in het ziekenhuis nodig is dan gaat het wel flink oplopen (eigen risico zorgkosten).
Zojuist ben ik ook gebeld door de politie en die raden aan gewoon aangifte te doen: wat baat niet dat schaad niet was het antwoord.
Beelden toonde gelukkig de daders aan gaf de agent aan.
Gelukkig hebben we thuis ook camera's rondom hangen dus mocht er wat gebeuren dan staat dit op beeld.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik ben het helemaal eens met de collega's die je gebeld hebben. Met de nadruk op het aangeven van een grens. Ook al slaat Holleeder je een gescheurde wenkbrauw, als je de grens niet aangeeft door aangifte te doen, keur je dit gedrag impliciet zelf goed. Wat recht is, is recht en wat krom is krom. Je laat je gewoon niet mishandelen. Gebeurt het wel, mag de dader daarvoor de consequenties ervaren. Ongeacht welk milieu of dossier achter zijn naam heeft staan.
Zou een mooie wereld opleveren als een indrukwekkende justitiële doc. je een soort vrijbrief geeft om weg te komen met misdrijven.

Ergo: Heel goed dat je aangifte gaat doen en dus de wens uitspreek dat de daders strafrechtelijk vervolgd worden voor hun handelen. Dit is m.i. de enige juiste weg.
alex52889
Toplid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 26

Ongelezen bericht door alex52889 »

Even een vraag.
waardoor ze mij geen enkele klap hebben kunnen geven
alleen de klappen opgevangen
Heb je nu wel of niet zelf klappen gekregen? Verder zullen de camerabeelden, vanuit uw verhaal bekeken, wel aantonen dat het zou gaan om zelfverdediging.

Verder eens met de agenten hier en die u gebelt hebben, er moet ergens een grens worden getrokken.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De afweging om al dan niet aangifte te doen, zul je zelf moeten maken. Hopelijk helpen de gegeven adviezen daarbij. Succes
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten