Verlichting Grill zoals pickup trucks
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Verlichting Grill zoals pickup trucks
Beste,
Ik zit al 2 dagen dit forum uit te spitten maar kan hier geen antwoord op vinden.
De laatste tijd zie je vaak pickup trucks met oranje led verlichting in de grill:
https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/ ... c4524d.jpg
Nu is dit voor mijn auto ook te krijgen:
https://i.ytimg.com/vi/iFg1jZfX2cE/maxresdefault.jpg
En nu vroeg ik mij af mag dit?
En wat zijn de regels als ik alleen de lampjes erin zou drukken maar ze niet aan zou sluiten?
Alvast bedankt!
Ik zit al 2 dagen dit forum uit te spitten maar kan hier geen antwoord op vinden.
De laatste tijd zie je vaak pickup trucks met oranje led verlichting in de grill:
https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/ ... c4524d.jpg
Nu is dit voor mijn auto ook te krijgen:
https://i.ytimg.com/vi/iFg1jZfX2cE/maxresdefault.jpg
En nu vroeg ik mij af mag dit?
En wat zijn de regels als ik alleen de lampjes erin zou drukken maar ze niet aan zou sluiten?
Alvast bedankt!
-
- Lid
- Berichten: 42
- Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
- Roepnaam: Joost
- Geslacht:
- Leeftijd: 34
- Contact:
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Betreft het een bedrijfsvoertuig of een personenauto. Afdeling 2 of afdeling 3 Rv.
Het een en ander heeft te maken met hoe de verlichting is geschakeld. Dan kan je bepalen onder welke definitie jouw verlichting valt.
5.2.53 stelt dat de verlichting aan de voorzijde wit of geel moet zijn.
Vervolgens vind je in artikel 5.2.51 de verplichte verlichting en in 5.2.57 de toegestane extra verlichting.
Je zou vier markeringslichten aan de voorzijde mogen hebben. Deze moeten dan op de meest breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk worden aangebracht. Ik verwacht gezien het plaatje dat je dat niet van plan was.
Lees vooral artikel 5.2.57 regeling voertuigen en de bijbehorende omschrijving van verschillende verlichting.
(Tegenwoordig worden sommige voertuigen met extra amberkleurige lichten aan de voorzijde op de markt gebracht. Deze hebben een Europese type goedkeuring gekregen terwijl dat niet altijd klopt met nationale wetgeving. Omdat Europese goedkeuring voor nationale regels gaat is dit toegestaan.)
Het een en ander heeft te maken met hoe de verlichting is geschakeld. Dan kan je bepalen onder welke definitie jouw verlichting valt.
5.2.53 stelt dat de verlichting aan de voorzijde wit of geel moet zijn.
Vervolgens vind je in artikel 5.2.51 de verplichte verlichting en in 5.2.57 de toegestane extra verlichting.
Je zou vier markeringslichten aan de voorzijde mogen hebben. Deze moeten dan op de meest breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk worden aangebracht. Ik verwacht gezien het plaatje dat je dat niet van plan was.
Lees vooral artikel 5.2.57 regeling voertuigen en de bijbehorende omschrijving van verschillende verlichting.
(Tegenwoordig worden sommige voertuigen met extra amberkleurige lichten aan de voorzijde op de markt gebracht. Deze hebben een Europese type goedkeuring gekregen terwijl dat niet altijd klopt met nationale wetgeving. Omdat Europese goedkeuring voor nationale regels gaat is dit toegestaan.)
-
- Infopolitie Gast
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Bedankt voor je reactie. Enig idee hoe de handhaving is als de lampjes er zouden zitten maar niet aangesloten? Ze hoeven wat mij betreft niet perse te branden maar vind het wel een mooie toevoeging aan de voorkant van de auto.
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Dat is niet waar. Je bepaalt niet zelf hoe je verlichting noemt. Althans voor zover ik weet werd er met verlichtingcodes gewerkt in het glas. DRL voor dagrijverlichtingcen F voor mistlampen (fog). En zo waren er nog een paar voor Xenon lampunits o.a.Het een en ander heeft te maken met hoe de verlichting is geschakeld. Dan kan je bepalen onder welke definitie jouw verlichting valt.
Dus niet hoe het aangesloten zit bepaalt maar de functie.
Wat anders:
Er is ook nog artikel 5.2.64 Regeling voertuigen.
"Personenauto's mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal, niet zijn voorzien van knipperende lichten."
-
- Lid
- Berichten: 42
- Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
- Roepnaam: Joost
- Geslacht:
- Leeftijd: 34
- Contact:
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Er is geen sprake van verlichting als een armatuur niet is aangesloten en niet is voorzien van een lampje.Enig idee hoe de handhaving is als de lampjes er zouden zitten maar niet aangesloten?
@Pim Ik geloof dat we het zelfde bedoelen. De functie bepaald de definitie. Als de bedoelde lampjes van TS op het elektriciteits-circuit van de richtingaanwijzers is geschakeld. Worden deze als zodanig beschouwd. Je mag er dan vier in totaal aan de voorzijde en vier aan de achterzijde.
Deze moeten dan voldoen aan de eisen gesteld aan de richtingaanwijzers: Knipperen, kleur etc..
Wat betreft die codes op een armatuur. Deze zijn niet verplicht en zitten tegenwoordig niet op alle voertuigen.
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Dat is precies wat ik niet bedoel.@Pim Ik geloof dat we het zelfde bedoelen. De functie bepaald de definitie.
Als je je knipperlicht als remlicht gebruikt wordt het dan een oranje remlicht of niet.
Als je je mistlamen als verstralers gebruikt wat zijn het dan?
De lampglas code bepaalde altijd wat voor lamp het is. En wanneer die mag branden volgens wet- en regelgeving.
Als je met verstralers aan rijdt en zegt dat het mistlampen zijn welke regels gelden er dan volgens jou? En zouden ze dan ineens niet verblindend zijn? En zijn ze dan met zo functioneel?
-
- Lid
- Berichten: 42
- Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
- Roepnaam: Joost
- Geslacht:
- Leeftijd: 34
- Contact:
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Dan interpreteer ik jouw zienswijze kennelijk niet op de bedoelde manier.
Ik zou kijken naar de definities die gesteld zijn in het RV en de daarbij behorende bijlage Vlll.
Mistvoorlicht: licht dat dient voor een betere verlichting van de weg bij mistig een soortgelijke toestand van verminderd zicht.
Art. 114a uit de bijlage stelt vervolgens eisen aan de lichtbundel.
Er is geen definitie voor verstralers.
Tevens bevat bijna iedere definitie van verlichting het doel cq functie van de verlichting.
Tenzij jij, @pim, kan aangeven waar dat staat in de wet, ben ik niet overtuigd van jouw zienswijze. Mocht je dat wel weten dan hoor ik het graag want dan kan ik daar van leren.
Ik zou kijken naar de definities die gesteld zijn in het RV en de daarbij behorende bijlage Vlll.
Mistvoorlicht: licht dat dient voor een betere verlichting van de weg bij mistig een soortgelijke toestand van verminderd zicht.
Art. 114a uit de bijlage stelt vervolgens eisen aan de lichtbundel.
Er is geen definitie voor verstralers.
Tevens bevat bijna iedere definitie van verlichting het doel cq functie van de verlichting.
Tenzij jij, @pim, kan aangeven waar dat staat in de wet, ben ik niet overtuigd van jouw zienswijze. Mocht je dat wel weten dan hoor ik het graag want dan kan ik daar van leren.
- DiNozzo
- OnTroerend goed
- Berichten: 3711
- Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
- Geslacht:
- Leeftijd: 36
- Contact:
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Heel simpel: artikel 5.3.31 Regeling Voertuigen regelt verplichte verlichting, artikel 5.3.57 RV regelt toegestane verlichting. Artikel 5.3.65 RV stelt dat andere verlichting dan in deze artikelen genoemd niet is toegestaan.
Verstralers staan niet in de wet genoemd en zijn dus niet toegestane verlichting.
Verstralers staan niet in de wet genoemd en zijn dus niet toegestane verlichting.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Er was een tijd dat 'een bepaalde categorie bestuurders' overal Xenon in wilde proppen.
Echter is de reflector van een halogeen lamphuis anders gevormd en de lens (het glas) anders geslepen en niet geschikt voor Xenon.
Soms werden zelfs de lamphuizen zo warm dat ze smolten of de chroomlaag bladderde of loskwam.
Er waren toen ook eisen zoals wisinstallaties op Xenon koplampen om strooilicht te voorkomen. Die zaten niet op halogeenlampunits. Hoe denk je dat dat gecontroleerd werd? Of de lampunit oorspronkelijk een Xenon- of halogeenunit was?
Kijk eens in de tabel onderaan deze pagina: Klik
Halogeen HC/HR/HCR
Xenon DC/DR/DCR
Lees eens hier één van de vele oudere discussie, die met de komst van LED lampen uitgedoofd is. Laat je geen zand in de ogen strooien door sommige wijsneuzen die in hun eigen straatje praatten. Of die menen: gedaan, ik ben gecontroleerd door politie, geen gevolgen gehad, dus is het wettelijk toegestaan. Als ik door rood rij en een waarschuwing krijg is het niet toegestaan. Als ik door rood rij en een agent ziet het niet, ook niet.
Lees de bijlage zit artikel eens...
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.2.51
Waarom denk je dat deze ophef en vragen er zijn?
https://forumindex.nl/juridisch-oud/aft ... l#p1627420
Maar ik snap de vragenstellers hier af en toe niet. Je weet iets niet, een kennis zegt je iets, je wordt nieuwsgierig en gaat vragen stellen...
Tot zo ver prima.
Dan komt er een antwoord wat je niet past en dan moet het tot 6 cijfers achter de komma bewezen en onderbouwd worden anders geloof je het nóg niet.
Ik zeg: pimp je auto, hang hem vol.
Tot je ergens een keer tegen de lamp loopt, hier of in het buitenland, dan misschien het licht ziet, of in ontkenning en duisternis verder leeft.
Artikel 5.2.51 van regeling voertuigen wijst ook naar de wijze van keuren. Ik zeg: ga je licht eens opsteken bij een keurmeester van de RDW. Vraag hem ook eens of jij een verstraler in je spatbord opzij hangt en aansluit op de draadjes van de richtingaanwijzer of dit dan een richtingaanwijzer genoemd wordt en telt als richtingaanwijzer. Ik ben benieuwd. Of eigenlijk niet.
Echter is de reflector van een halogeen lamphuis anders gevormd en de lens (het glas) anders geslepen en niet geschikt voor Xenon.
Soms werden zelfs de lamphuizen zo warm dat ze smolten of de chroomlaag bladderde of loskwam.
Er waren toen ook eisen zoals wisinstallaties op Xenon koplampen om strooilicht te voorkomen. Die zaten niet op halogeenlampunits. Hoe denk je dat dat gecontroleerd werd? Of de lampunit oorspronkelijk een Xenon- of halogeenunit was?
Kijk eens in de tabel onderaan deze pagina: Klik
Halogeen HC/HR/HCR
Xenon DC/DR/DCR
Lees eens hier één van de vele oudere discussie, die met de komst van LED lampen uitgedoofd is. Laat je geen zand in de ogen strooien door sommige wijsneuzen die in hun eigen straatje praatten. Of die menen: gedaan, ik ben gecontroleerd door politie, geen gevolgen gehad, dus is het wettelijk toegestaan. Als ik door rood rij en een waarschuwing krijg is het niet toegestaan. Als ik door rood rij en een agent ziet het niet, ook niet.
Lees de bijlage zit artikel eens...
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... ikel5.2.51
Waarom denk je dat deze ophef en vragen er zijn?
https://forumindex.nl/juridisch-oud/aft ... l#p1627420
Maar ik snap de vragenstellers hier af en toe niet. Je weet iets niet, een kennis zegt je iets, je wordt nieuwsgierig en gaat vragen stellen...
Tot zo ver prima.
Dan komt er een antwoord wat je niet past en dan moet het tot 6 cijfers achter de komma bewezen en onderbouwd worden anders geloof je het nóg niet.
Ik zeg: pimp je auto, hang hem vol.
Tot je ergens een keer tegen de lamp loopt, hier of in het buitenland, dan misschien het licht ziet, of in ontkenning en duisternis verder leeft.
Artikel 5.2.51 van regeling voertuigen wijst ook naar de wijze van keuren. Ik zeg: ga je licht eens opsteken bij een keurmeester van de RDW. Vraag hem ook eens of jij een verstraler in je spatbord opzij hangt en aansluit op de draadjes van de richtingaanwijzer of dit dan een richtingaanwijzer genoemd wordt en telt als richtingaanwijzer. Ik ben benieuwd. Of eigenlijk niet.
-
- Lid
- Berichten: 42
- Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
- Roepnaam: Joost
- Geslacht:
- Leeftijd: 34
- Contact:
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
@pim, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in je voorgaande bericht een onder toon zit.
TS heeft een terechte vraag om duidelijkheid te verschaffen en het juiste te doen. Hier wordt op gereageerd. Waar een forum voor bedoeld is lijkt mij. Kennelijk ben je het niet eens met mijn gegeven antwoord waarop ik een onderbouwing vraag om van te leren. Ik ben van mening dat hier niets ongepast aan is.
Ik ben een collega die dit forum gebruikt om zich van kennis te voorzien en was in de veronderstelling dat jij iets wist wat ik nog niet wist. Mijn interesse ligt in een juridische onderbouwing waarom iets wel of niet mag en de eventuele handhaving daartegen.
De eerste link stuurt me naar een site van een garage van een redacteur uit Kiev. Ik begrijp dat verschillende lampen zijn en bijbehorende artikel codes etc.. Ik zie alleen de link niet naar de Nederlandse wetgeving en handhaving daarop.
De tweede link kom ik op een discussie over een xenon verlichting wat niets met dit topic te maken heeft. De vraag was of de extra lampjes aan de voorkant zijn toegestaan.
De derde link stuurt me naar de "regeling voertuigen" die sinds 2017 is vervallen. Het artikel waar je vermoedelijk naar verwijst is artikel 5.2.51 die ik in mijn eerste reactie juist benoemde.
De vierde link is ook een discussie over xenon verlichting in het buitenland.
De vijfde link is een discussie over aftermarket xenon verlichting uit 2009.
De enige conclusie die ik uit bovenstaande linkjes kan trekken, is dat er vroeger ook al veel vragen over werden gesteld en niet alles even duidelijk was. Waardoor de vraag van topic starter om verduidelijking alleen maar logischer lijkt. Terecht dat de vraag op dit forum wordt gesteld omdat dat het doel is van dit forum.
Ik sluit me aan bij DiNozzo, op een typ fout na ipv. 5.3.37 word waarschijnlijk 5.3.57 bedoeld. In die artikelen vind je het antwoord. Vanuitgaande dat het voertuig in het RDW als bedrijfsvoertuig is geregistreerd 5.3.57 en anders als personenauto 5.2.57
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos
Terugkomend op de vraag van topic starter. Je kan dus niet zomaar allerlei verlichting op je voertuig maken.
@larsf
Je kan een armatuur plaatsen en deze niet aansluiten. Je zal dan alleen ook de lampjes moeten verwijderen om onder de definitie "verlichting" uit te komen Dat laatste is bij LED iets lastiger. Mocht je de lampjes toch aansluiten dan heb je de beste kans met onderstaande verlichting:
Twee extra stadslichten (5.3.57 onder c) moeten wit/amber kleurig zijn. "Licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig. (definitie)" De verlichting moet binnen 50 centimeter vanaf het breedste punt van het voertuig worden gemonteerd. (5.3.61 lid 1)
Twee of vier markeringslichten (artikel 5.3.57 onder e en f) moeten wit zijn van kleur (5.3.59) en binnen 50 centimeter vanaf het breedste punt van het voertuig. (5.3.61 lid 1) "Licht dat op het breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk is aangebracht, etc.."(definitie) Zo hoog mogelijk, geeft ruimte voor interpretatie als de ruimte er niet is boven het raam om de verlichting te plaatsen dan zal hij er onder geplaatst kunnen worden.
De lichten moeten links en rechts symmetrisch zijn, gelijke grote, gelijke licht opbrengst. (5.3.59a lid 4)
Ik zou voor het gemak dan voor twee stadslichten kiezen. In de kleur amber en binnen 50 cm plaatsen. aansluiten op het elektriciteit circuit van het stadslicht.
Mocht ik onjuist heden vertellen dan hoor ik het graag, naar mijn weten klopt mijn antwoord.
Mand
TS heeft een terechte vraag om duidelijkheid te verschaffen en het juiste te doen. Hier wordt op gereageerd. Waar een forum voor bedoeld is lijkt mij. Kennelijk ben je het niet eens met mijn gegeven antwoord waarop ik een onderbouwing vraag om van te leren. Ik ben van mening dat hier niets ongepast aan is.
Ik ben een collega die dit forum gebruikt om zich van kennis te voorzien en was in de veronderstelling dat jij iets wist wat ik nog niet wist. Mijn interesse ligt in een juridische onderbouwing waarom iets wel of niet mag en de eventuele handhaving daartegen.
De eerste link stuurt me naar een site van een garage van een redacteur uit Kiev. Ik begrijp dat verschillende lampen zijn en bijbehorende artikel codes etc.. Ik zie alleen de link niet naar de Nederlandse wetgeving en handhaving daarop.
De tweede link kom ik op een discussie over een xenon verlichting wat niets met dit topic te maken heeft. De vraag was of de extra lampjes aan de voorkant zijn toegestaan.
De derde link stuurt me naar de "regeling voertuigen" die sinds 2017 is vervallen. Het artikel waar je vermoedelijk naar verwijst is artikel 5.2.51 die ik in mijn eerste reactie juist benoemde.
De vierde link is ook een discussie over xenon verlichting in het buitenland.
De vijfde link is een discussie over aftermarket xenon verlichting uit 2009.
De enige conclusie die ik uit bovenstaande linkjes kan trekken, is dat er vroeger ook al veel vragen over werden gesteld en niet alles even duidelijk was. Waardoor de vraag van topic starter om verduidelijking alleen maar logischer lijkt. Terecht dat de vraag op dit forum wordt gesteld omdat dat het doel is van dit forum.
Ik sluit me aan bij DiNozzo, op een typ fout na ipv. 5.3.37 word waarschijnlijk 5.3.57 bedoeld. In die artikelen vind je het antwoord. Vanuitgaande dat het voertuig in het RDW als bedrijfsvoertuig is geregistreerd 5.3.57 en anders als personenauto 5.2.57
Ik begrijp ook deze frustratie alleen gaat dat vaak gepaard met tegenstrijdige goede onderbouwing en die mis ik op dit moment.Dan komt er een antwoord wat je niet past en dan moet het tot 6 cijfers achter de komma bewezen en onderbouwd worden anders geloof je het nóg niet.
staat achter het artikel. Dit is visueel. Als ik dat opzoek in het apk handboek. Komen we wederom bij de genoemde bijlages.de wijze van keuren
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos
Terugkomend op de vraag van topic starter. Je kan dus niet zomaar allerlei verlichting op je voertuig maken.
@larsf
Je kan een armatuur plaatsen en deze niet aansluiten. Je zal dan alleen ook de lampjes moeten verwijderen om onder de definitie "verlichting" uit te komen Dat laatste is bij LED iets lastiger. Mocht je de lampjes toch aansluiten dan heb je de beste kans met onderstaande verlichting:
Twee extra stadslichten (5.3.57 onder c) moeten wit/amber kleurig zijn. "Licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig. (definitie)" De verlichting moet binnen 50 centimeter vanaf het breedste punt van het voertuig worden gemonteerd. (5.3.61 lid 1)
Twee of vier markeringslichten (artikel 5.3.57 onder e en f) moeten wit zijn van kleur (5.3.59) en binnen 50 centimeter vanaf het breedste punt van het voertuig. (5.3.61 lid 1) "Licht dat op het breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk is aangebracht, etc.."(definitie) Zo hoog mogelijk, geeft ruimte voor interpretatie als de ruimte er niet is boven het raam om de verlichting te plaatsen dan zal hij er onder geplaatst kunnen worden.
De lichten moeten links en rechts symmetrisch zijn, gelijke grote, gelijke licht opbrengst. (5.3.59a lid 4)
Ik zou voor het gemak dan voor twee stadslichten kiezen. In de kleur amber en binnen 50 cm plaatsen. aansluiten op het elektriciteit circuit van het stadslicht.
Mocht ik onjuist heden vertellen dan hoor ik het graag, naar mijn weten klopt mijn antwoord.
Mand
-
- Infopolitie Gast
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik het beter kan laten om een hoop gedoe te voorkomen.
@pim ik snap niet dat je met zo'n houding op dit forum zit. Niemand dwingt je volgens mij om mensen hier te beantwoorden.
Je antwoord paste me prima alleen met het delen van een aantal wets artikelen ( die we zelf ook wel kunnen vinden ) weten de meeste mensen nog steeds niet wat nou gedoogd word en wat niet.
@pim ik snap niet dat je met zo'n houding op dit forum zit. Niemand dwingt je volgens mij om mensen hier te beantwoorden.
Je antwoord paste me prima alleen met het delen van een aantal wets artikelen ( die we zelf ook wel kunnen vinden ) weten de meeste mensen nog steeds niet wat nou gedoogd word en wat niet.
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Qua gedogen kan dit forum geen uitspraak doen. Er lopen ongeveer 30.000 agenten rond in Nederland. Wat de een fout vindt wil de ander wel gedogen. Er is geen landelijk gedoogbeleid. Dus zul je hier antwoorden krijgen zoals het in de wet staat, daar werkt immers iedereen mee.
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Oprecht: als je het zelf kon vinden... wat zoek je dan hier? De mening van 30.000 executieve agenten? En jij denkt dat die allemaal op 1 lijn zullen zitten?Gast schreef: ↑24 jun 2022, 09:57@pim ik snap niet dat je met zo'n houding op dit forum zit. Niemand dwingt je volgens mij om mensen hier te beantwoorden.
Je antwoord paste me prima alleen met het delen van een aantal wets artikelen ( die we zelf ook wel kunnen vinden ) weten de meeste mensen nog steeds niet wat nou gedoogd word en wat niet.
Veel mensen die in de knel komen met antwoorden zoeken het in 'gedogen' of 'gedoogbeleid'.
- Gedogen is zo wisselvallig als het weer, de ene agent gedoogt, de andere niet.
- Gedoogbeleid bestaat eigenlijk niet.
Zodra er sprake is van beleid dan is er iets over geschreven: jurisprudentie, richtlijn OM, memorie van toelichting, etc.
Wat de burger met "gedoogbeleid" bedoelt is vaak iets heel anders: als ik nou maar 1 agent kan laten zeggen dat het mag dan mag het en dan ga ik dát lekker roepen tegen die andere agent die me bekeurt en daarna tegen de OvJ en daarna tegen de rechter.
En als de rechter dan iets anders roept dan ga op verjaardagen roepen dat ik erin geluisd ben door die eerste agent.
Lees anders deze discussie op dit forum even.
Ook daar kwamen de oudgedienden/specialisten van dit forum er niet uit.
Waar ze het wel over eens werden is dat de regeling voertuigen soms niet duidelijker is geworden door aanpassingen aan EU richtlijnen, en dat een DRL niet hetzelfde wordt als een MVL. Niet door enkel het lampje zwakker te laten branden of een zwakker lampje aan te brengen en vice versa ook niet.
Moraal van mijn verhaal:
Doe wat je niet kunt laten.
30.000 agenten gaan nooit op één lijn zitten.
Garanties krijg je niet.
En ik blijf erbij dat een MVL aangesloten op een richtingaanwijzerdraadje daardoor geen richtingaanwijzer wordt. Ook al ga je dat bij staandehouding vol overtuiging vertellen.
En dat geldt voor meer zelf aangepaste wijzigingen.
Wil je zekerheid na zelf doorgevoerde aanpassingen?:
Laat je voertuig herkeuren bij de RDW.
Tja, ik weet het, dat kost tijd en geld.
En je hebt 2 kansen: afkeuring of goedkeuring. En goedkeuring zal voelen als: zonde van mijn geld. En afkeuren ook: het geld voor je gekochte verlichting.
-
- Infopolitie Gast
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
Nu lees ik dit van uit een monteurs kant. (geen agent of keurmeester.)
Maar als je Artikel 5.2.57 1f neemt: twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
Dan lees ik niet dat deze een bepaalde afstand van de hoek moet hebben.
De lampen die ts in zijn vraag geeft is wat uit Amerika over gekomen is als trent. Daar is dit verplicht als je met een pick-up een trailer er achter hebt. (Als waarschuwing dat je dus langer dan gebruikelijk bent) https://pickuptrucktalk.com/wp-content/ ... ler_mj.jpg
Kijk je dan alleen naar Artikel 5.2.59 paraaf 5
De markeringslichten en staaklichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
Dus zouden de markeerings lichten naar voor wit moeten zijn. En niet amber zo als op het plaatje. Maar ze zouden wel goedgekeurd worden.
Gr Roy
Maar als je Artikel 5.2.57 1f neemt: twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
Dan lees ik niet dat deze een bepaalde afstand van de hoek moet hebben.
De lampen die ts in zijn vraag geeft is wat uit Amerika over gekomen is als trent. Daar is dit verplicht als je met een pick-up een trailer er achter hebt. (Als waarschuwing dat je dus langer dan gebruikelijk bent) https://pickuptrucktalk.com/wp-content/ ... ler_mj.jpg
Kijk je dan alleen naar Artikel 5.2.59 paraaf 5
De markeringslichten en staaklichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
Dus zouden de markeerings lichten naar voor wit moeten zijn. En niet amber zo als op het plaatje. Maar ze zouden wel goedgekeurd worden.
Gr Roy
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 9176
- Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
- Contact:
Re: Verlichting Grill zoals pickup trucks
dit staat in 5.2.61.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit