Inbeslagname auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Lucyy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 18 mei 2022, 12:58
Roepnaam: Ciano
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contact:

Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lucyy »

Hallo een van mijn vrienden heeft mijn auto gepakt en is ermee aangehouden. Hij heeft geen rijbewijs. Hij heeft een rijontzegging gekregen, waarna hij toch met de auto is gaan rijden.

Hij is daarop weer aangehouden. MIJN auto is daarbij in beslag genomen. Wat kan ik nu doen om mijn auto terug krijgen? Of ben ik deze nu echt kwijt?

Zou iemand mij meer kunnen informeren over wat ik kan doen of hoe nu verder?

Opmerking van moderator Thijeleo

Deze posting en die er onder tekstueel hier en daar iets aangepast ten behoeve van de leesbaarheid.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door SWAT »

Is uw vriend met uw toestemming met de auto gaan rijden en is het niet de eerste keer dat hij in uw auto is betrapt dan is de kans aanmerkelijk dat u uw auto kunt gaan kwijt raken. Als deze vriend geen toestemming had dan moet u zo snel mogelijk aangifte gaan doen van joyriding dan we diefstal van uw auto, door deze "vriend" en vervolgens om teruggave van de auto vragen aan de officier van justitie.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Pim »

Hoe kwam uw vriend aan uw autosleutel?
En hoe kon hij de tweede keer, nadat u de eerste keer verrast was, opnieuw aan uw autosleutel komen?

Toen was u toch zeker gewaarschuwd en hield u toch wel uw sleutels heel erg goed opgeborgen?
Gebruikersavatar
Lucyy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 18 mei 2022, 12:58
Roepnaam: Ciano
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lucyy »

Het was 06:15 in de ochtend. Na zijn eerste aanhouding was hij om 08:00 weer buiten met een rijontzegging. Hij is vanuit daar direct weer door naar mij gereden om de auto voor de deur te zetten.

Ik had die auto als nieuwe auto gekocht en moest die anderen nog verkopen Bij hem thuis is het gratis parkeren dus wilde het bij hem laten ivm kosten parkeren.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Pim »

Dus is hij 2x kort na elkaar gepakt?
Gebruikersavatar
Lucyy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 18 mei 2022, 12:58
Roepnaam: Ciano
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lucyy »

Ja dat is het geval geweest
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Proost »

Hoezo een rijontzegging? Hij heeft toch geen rijbewijs? Dan mag je sowieso al niet rijden en dan heeft een ontzegging niet veel zin. Of bedoel je dat hij ook gedronken had of drugs gebruikt had toen hij de eerste keer gepakt was? Want voor rijden zonder rijbewijs hoef je niet mee naar het bureau (en dat je dus niet twee uur later buiten zoals in jouw verhaal). Ik heb het verhaal volgens mij niet helemaal duidelijk, of er klopt iets niet aan.

Je vraagt hier advies. Er vanuit gaande dat je erg boos bent op je vriend die twee keer zonder jouw toestemming is gaan rijden in jouw nieuwe auto met alle risico's van dien, zou een aangifte van joyriding wel op zijn plek zijn lijkt me. Dat toont de OVJ denk ik ook wel goed aan dat je menens bent en zal hij eerder geneigd zijn je auto terug te geven, Je bent immers slachtoffer.
Wat we ook vaak zien is dat het 'slachtoffer' van joyriding het allemaal wel prima vindt en alleen zijn auto terug wil (en stiekem wel wist dat er in zijn voertuig gereden werd zonder rijbewijs). En dat is ook strafbaar. Dan wil de OVJ er vaker toch wel eens goed over nadenken.
Gebruikersavatar
Lucyy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 18 mei 2022, 12:58
Roepnaam: Ciano
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lucyy »

Hij is in de ochttend 06:23 aangehouden. Ze hebben hem getest op drugs inderdaad. Hij moest mee naar het bureau. Daar hebben ze hem geprikt en mocht hij rond de klok van 08:00 uur weer naar buiten.

Daarna is hij toch met die auto gaan rijden en hebben ze hem weer aangehouden. Daarbij is mijn auto in beslag genomen omdat het de 2e keer was de zelfde dag.

Ik had een nieuwe auto gehaald en deze bij hem voor de deur gezet. Hij had de sleutel maar geen rijbewijs. Ik wist niet eens dat hij uberhaupt kon rijden. HIJ had gelest maar was heel gespannen dus vond het niks. Hij dacht dat hij geen auto kon besturen.

Ik heb van de agent begrepen toen ik zijn spullen en hem kwam ophalen dat ik de auto met 30 dagen +\- kon terug krijgen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Proost »

Zoals we hier wel vaker zien stellen mensen vragen met gevulde mouwen waar vaak later pas iets uit komt.

In tegenstellen tot het enkel rijden zonder rijbewijs, wat de info was van de openingspost hebben we nu dus te maken met:
  • Rijden onder invloed van drugs
  • Rijden zonder rijbewijs
  • Rijdens tijdens een rijontzegging
  • Nog een keer rijden onder invloed
  • en nóg een keer rijden zonder rijbewijs
Dit lijstje verandert de zaak wel zeg maar. En dan is de aanhouding en de inbeslagname ook een heel stuk logischer. Wat echter niet logisch is dat je, vanwege de aangehaalde parkeerkosten, jouw auto voor de deur stalt bij een vriend en dan ook nog eens de sleutels in zijn beheer geeft terwijl je weet dat hij niet kán en mág rijden. Hoe is dit logisch?

Als het jouw auto is houdt je die sleutels toch zelf? Je kunt je auto dan ophalen wanneer je hem nodig hebt.

Ik zou de beslissing van de officier even rustig afwachten. Weet dat je nu in ieder geval in het systeem staat als gewaarschuwd man. Als er de volgende keer iemand rijdend zonder rijbewijs in je voertuig aangetroffen wordt kan hij al meteen in beslag genomen worden.
Gebruikersavatar
Lucyy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 18 mei 2022, 12:58
Roepnaam: Ciano
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lucyy »

Beslissing van die officier: Krijg ik daarvoor een oproep voor een rechtbank of gewoon een brief of moet ik hier zelf achter aan gaan ?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door SWAT »

Als u binnen een paar weken niets hoort dan er zelf achteraan gaan. Als de auto namelijk niet veel waard is wordt hij niet lang bewaard maar vernietigd.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Hilde »

Ook als de auto heel veel waard is, is ie dan weg.
Dan wordt ie verkocht.
Geen enkele in beslag genomen auto wordt lang bewaard.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Lichtenberg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid sinds: 03 jan 2021, 15:54
Roepnaam: George
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lichtenberg »

Het is wel een interessante kwestie. Luccy heeft de auto met toestemming meegegeven. Maar Luccy heeft daarmee nog niet toestemming gegeven om met die auto een strafbaar feit te plegen, toch? Ik neem aan dat u niet gezegd heeft: "geen probleem, joh, gebruik lekker drugs en neem dan mijn auto maar mee." Als Luccy de auto straks kwijt is, heeft hij dus schade omdat iemand iets heeft gedaan waar hij geen toestemming voor gegeven heeft. Kan hij die op die "vriend" - want een goede vriend lijkt het me niet als je dit flikt - verhalen?

Het lijkt mij toch niet dat als ik mijn buurman een keukenmes leen omdat dat van hem bot is en hij vervolgens de buurvrouw daarmee neersteekt, ik daar toestemming voor gegeven heb. Een keukenmes kost niet zo veel maar we hebben het hier wel over een nieuwe auto.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door SWAT »

Luccy wist dat deze vriend geen rijbewijs had maar laat deze toch de beschikking over de autosleutels. Niet erg waarschijnlijk is dat Luccy niet wist dat deze vriend ook wel eens drugs gebruikt. Dat is de kat op het.spek binden.
Ook al pleegt die vriend een onrechtmatige daad zal het vanwege een forse eigen schuld een schadeclaim op die vriend vrij beperkt gaan worden.
Luccy is al meermalen geadviseerd aangifte te doen maar gaat daar niet op in. Dat geeft te denken in hoeverre Luccy echt niet wist dat die vriend in die auto zou gaan rijden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Lucyy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 18 mei 2022, 12:58
Roepnaam: Ciano
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contact:

Re: Inbeslagname auto

Ongelezen bericht door Lucyy »

Het is niet dat k geen aangifte wil doen het is meer dat er gezegd is door een agent dat k berigt ga krijgen van het om en myn vraag is word k gebelt gemaild moet ik zelf er achter aan gaan wilde info over hoe kan k myn auto terug krijgen die maat van my is zeker een goeie gozer alleen kan soms te snel een beslissing nemen ipv eerst even nadenken en de sleutel was by hem omdat de dag dat k de auto heb gehaald ben k hem gaan halen van werk zijn spullen lagen in die auto ben k met hem wat gaan drinken ben k later door myn vriendin opgehaald in het centrum verder geen verkeerde bedoelingen of anderen gedachte by gehad hy zei ook omdat hy zo snel weer buiten was wilde hy de auto okk gewoon weer neerzetten omdat hy my niet teleur wilde stellen maar het is alleen maar groter uitgepakt
Gesloten