Platen auto ingenomen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Evo
Infopolitie Gast

Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door Evo »

Goedenavond.

Lang verhaal kort: Ik heb twee auto's. Eentje ervan is een langdurig project, deze is recent na lange tijd opgehaald bij de spuiter. Hiervan is de APK verlopen, en niet geschorst (ooit is mij verteld dat na een schorsing de gehele auto naar het RDW moet). Het spuiten zou een maand of twee duren, dit duurde een jaar. Schorsen erbij in geschoten... stom.

Project auto staat sinds een week weer aan de weg, zodat ik de laatste puntjes op de i kan zetten voor de keuring. Ik woon op een plaats waar zelden tot nooit politie in de straat komt. Vanwege onhandige buren heb ik aan de voorzijde de plaat van mijn normale auto gezet. In goede hoop, voor het geval dat. Als ik ergens heen ga zet ik uiteraard de plaat om, zodat de normale auto legaal is.

Zojuist is er politie aan de deur gekomen en na een vrij lange uitleg zijn alle platen, van beide auto's, ingenomen. Het kentekenbewijs daarintegen, is niet over gesproken en heb ik dus nog in mijn bezit.

Ik kan op internet nergens informatie vinden betreft mijn kwestie. RDW is momenteel (20.10) niet bereikbaar, hier zal ik morgen over bellen. Mijn vraag nu: Hoe krijg ik mijn platen weer terug?

Beide auto's zijn intussen van de openbare weg gehaald, en ik heb vervangend vervoer.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door SWAT »

Het laten staan op de weg van een auto voorzien van kentekenplaten of daarop gelijkende voorwerpen met een kenteken dat niet hoort bij het betreffende voertuig is een overtreding van de Wegenverkeerswet 1994 (artikel 41) en ook nog een misdrijf waar een forse straf op kan staan.
Ik vermoed dat de platen in beslag zijn genomen om te onderzoeken of zij echt zijn of vals.
Als blijkt dat zij vals zijn krijgt u ze zeker niet terug,
U kunt met het kentekenbewijs een duplicaat kentekenplaat aanvragen bij de erkende autohandel. Ik zou daar echter mee wachten tot u van de politie uitsluitsel hebt gekregen.
U zult de politie moeten vragen de in beslag genomen (echte) platen terug te geven. Weigert de politie dan kunt u de officier van justitie vragen de platen terug te laten geven. Weigert de officier van justitie dan kunt u de rechtbank vragen de platen terug te geven.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door Pim »

Originele, goedgekeurde, echte kentekenplaten op het 'verkeerde' voertuig maken die kentekenplaten tot valse platen.

Immers behoren zij niet op het voertuig waarop ze gevoerd werden.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door speedo »

Ik kan mij zo voorstellen dat de politie niet toevallig dacht kom laten wij eens kentekenplaten gaan controleren. was er een aanleiding voor naar u weet??
Of was de reden dat u uw onhandige buren memoreerde in uw openingspost ?
Never change a winning team
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door Proost »

Evo schreef: 17 mei 2022, 20:11 Mijn vraag nu: Hoe krijg ik mijn platen weer terug?
Niet
Evo schreef: 17 mei 2022, 20:11 Vanwege onhandige buren heb ik aan de voorzijde de plaat van mijn normale auto gezet. In goede hoop, voor het geval dat.
Raar verhaal dit. Ik vind niet alleen de buren onhandig.
Evo schreef: 17 mei 2022, 20:11 Zojuist is er politie aan de deur gekomen en na een vrij lange uitleg zijn alle platen, van beide auto's, ingenomen.
Helemaal begrijpelijk en terecht.
Evo schreef: 17 mei 2022, 20:11 Het kentekenbewijs daarintegen, is niet over gesproken en heb ik dus nog in mijn bezit.
En die heb je nodig om een nieuwe set platen aan te vragen. Krijg je een ophoogcode terug op je nieuwe kenteken.

Ik heb ook eens een dergelijke zaak aan de hand gehad. Twee keer zelfs, bij dezelfde verdachte. Beiden keren wat hij de platen kwijt en mocht hij een nieuw kenteken aanvragen. Beiden keren een hele hoge boete. Overigens waren ook in beiden gevallen beiden voertuigen van hem zelf. Ik snap werkelijk niet waarom iemand denkt dit handig te vinden. Het is een misdrijf zoals al eerder aangegeven en je zit nu met een strafblad.

Als je nu achteraf terug kijkt. Woog dit allemaal op tegen de reden (die voor ons te raden valt) vanwege je onhandige buren?
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1180
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik snap niet waarom u een kentekenplaat op uw auto moet zetten omdat u onhandige buren hebt. Daar snap ik echt de logica niet van.
Bedoelt u soms bemoeizuchtige buren die de politie bellen als uw auto op straat staat zonder kentekenplaat?

Daarnaast schrijft u dat u een lange uitleg hebt gekregen van de ter plaatse aanwezige agenten. Was deze dan niet duidelijk?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Platen auto ingenomen

Ongelezen bericht door Proost »

taxikemperman schreef: 19 mei 2022, 08:54 Bedoelt u soms bemoeizuchtige buren die de politie bellen als uw auto op straat staat zonder kentekenplaat?
En dan nog is dit niet logisch want die boete is honderden euro's goedkoper dan want meneer nu gekregen heeft. Tevens zou dit "slechts" een overtreding zijn geweest en geen misdrijf.
Gesloten