zeer kwetsbaar persoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Laura
Infopolitie Gast

zeer kwetsbaar persoon

Ongelezen bericht door Laura »

Allereerst iedereen een goedemiddag,

Ik ben Laura en ik heb een vraag over een lastige situatie.

Ik ben mantelzorger voor mijn oudere broer en regel veel zaken voor hem. Hij is door te goed van vertrouwen te zijn in de problemen gekomen en daardoor als verdachte word aangemerkt.

Na 12 weken is er een bericht gekomen dat hij naar het Politie bureau dient te komen voor een verhoor.

Het probleem is dat hij door artsen gekenmerkt word als een vriendelijke persoon met een zeer kwetsbare gezondheid. Dit op psychisch gebied.

Wat is nu wijsheid en de te nemen stappen om dit kenbaar te maken bij de Politie.
Is er een opgestelde brief voor nodig?

Of moet er een andere weg bewandeld worden?

Mvg

Laura
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: zeer kwetsbaar persoon

Ongelezen bericht door Proost »

Hoi Laura,
Laten we vooral niet om de feiten heen gaan draaien zodat wij moeten raden waar dit over gaat. Beschrijf aub de situatie hoe die in elkaar steekt en wat is nu je concrete vraag?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1863
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: zeer kwetsbaar persoon

Ongelezen bericht door maestro »

Als er sprake is van een kwestbare verdachte is het verstandig dit vooraf te melden en te bespreken. Als er inderdaad sprake is van een kwestbaar persoon dan dient het verhoor daarop afgestemd te worden. Je broer heeft in ieder geval recht een advocaat mee te nemen, en bij een kwestbare verdachte kan het verder raadzaam zijn dat er een vertrouwenspersoon aanwezig is. Dat laatste is geheel afhankelijk van de situatie.
Of er inderdaad sprake is van een kwestbare verdachte, zoals iemand met een verstandelijke beperking, kan ik niet beoordelen.
Ik zou zeker overwegen vooraf een advocaat (die ervaring heeft met kwetsbare verdachten) te raadplegen om hem bij te staan voor verhoor.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten