E-bikes en wetgeving

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Flora
Infopolitie Gast

E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door Flora »

Hallo kenners van de wet,

Ik vroeg mij wat af en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Wellicht dat dit topic erg overeenkomt met een ander in de lijst, maar angezien die van jaren terug is heb ik toch besloten een nieuw topic aan te maken.

Ik heb geen rijbewijs in welke vorm dan ook en overweeg de aankoop van een elektrische vouwfiets zodat ik makkelijk het ov en fietsen kan combineren. Ik heb diverse modellen voorbij zien komen waarvan sommigen een maximumsnelheid hebben van 25 km/u en sommigen van 45km/u. Bij beide voorbeelden geldt dat ze niet over een kenteken beschikken en dus fietsen zijn waarvan een accu/motor (vermoed ik) is opgevoerd. Ik heb zelf niet veel behoefte aan hard kunnen gaan en vind 25 km/u hard zat en heb ook geen zin in ongelukken of juridische problemen maar wat me wel opvalt is dat de 45km/u modellen vaak wel ook meer vermogen in de accu hebben wat ze voor mij dan wel weer interessant maakt.

Een 25km/u model heeft bijvoorbeeld vaak een 250watt accu, dit is (als ik het goed begrepen heb) vaak goed voor ongeveer 40km. Althans, dat staat dan op de site van de verkopers die het waarschijnlijk baseren op de meest tegemoetkomende weersomstandigheden dus ik ga zelf uit van 30km.
Een 45km/u model heeft vaak een accu die wel twee tot drie keer zo lang mee gaat als een 25km/u model waardoor deze ook een stuk interessanter wordt voor mij in mijn wens tot toertochtjes of misschien wel woon/werk verkeer (mijn werk ligt op 25 kilometer fietsen van mijn huis).

Ik heb geprobeerd op te zoeken wat de wetgeving hieromheen is en ik ben me ervan bewust dat 25km/u de maximum toegestane snelheid is maar de ebikes van 45km/u worden wel open verkocht waardoor ik twijfel of ze nou wel/niet legaal zijn. Ik overweeg een ebike van 45km aan te schaffen en hier niet harder dan 25km/u op te rijden maar ik zit niet te wachten op dat ik wordt staande gehouden voor een rolband en daar toch problemen mee krijg. Laat staan dat ik een ongeluk meemaak (want dat kan natuurlijk ook alsnog op lage snelheden) en daarvoor aansprakelijk wordt gesteld omdat dat ding 45 kan en ik geen bewijs kan aantonen dat ik maar 25 ging.

Mijn vraag concreet is dus eigenlijk:
Is het legaal om op een ebike die tot 45 km/u gaat te ' fietsen ' met een maximumsnelheid van 25 km/u of kan ik toch beter een minder snel model aanschaffen en moet ik dan maar genoegen nemen met de accu?

Alvast bedankt :thanks:
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door Skipperje »

Simpel. Zonder kenteken op een 45 km model is niet legaal. Als voormalig verkeersongevallenanalist weet ik dat dit tot grote problemen kan leiden als je betrokken raakt bij een ongeval.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door Gast »

Oke helder! Bedankt voor het snelle antwoord. Dan ga ik toch maar wat beter speuren naar een 25km/u model met betere accu
Martijngamer
Lid
Lid
Berichten: 114
Lid sinds: 14 jan 2019, 01:53
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contact:

Re: E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door Martijngamer »

Het is een beetje afhankelijk van je budget, maar vanaf ongeveer 1.000 euro (en daarboven) heb je een heel scala aan elektrische fietsen (nieuwprijs) die minstens 80 tot 100 echte kilometers halen. Als je die bij een echte fietsenhandel of sportwinkel haalt weet je vrij zeker dat je goed spul koopt en ook niet het risico loopt op juridische problemen.
Gebruikersavatar
flora
Infopolitie Gast

Re: E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door flora »

Bedankt voor de reacties :) Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en ga voor de Hitway BK6. Deze heeft een accu van 350watt waarbij ze aangeven dat hij de 60 haalt. Ik ben altijd wat sceptisch over dit soort dingen maar als hij de 50km haalt kan ik netaan heen en weer naar werk dus komt dat helemaal goed. Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Het is uiteraard ook mogelijk om een 2e accu bij je e-bike te kopen waarmee je de actie radius kunt vergroten.
Verder staat er op de site van de ANWB een recente test van E-bikes met nuttige informatie.
https://www.anwb.nl/fiets/test/e-biketest-2022
Gebruikersavatar
Bart12345
Infopolitie Gast

Re: E-bikes en wetgeving

Ongelezen bericht door Bart12345 »

https://www.debestekeuze.be/product/hit ... art-groen/

Deze "Hitway BK6" heeft een MOTOR (geen accu dus) van nom. 350W en 600W piekvermogen. En het is mogelijk om zonder te trappen electrisch te rijden. Hij voldoet dus niet aan de Nederlandse regels voor een electrische fiets.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Gesloten