Een politieagent hoeft niet aan de betrokkene de reden mede te delen van het vorderen van een identiteitsbewijs ter inzage. Kan wel, hoeft niet. Ik doe het vaak wel, maar ook niet altijd. Er zitten namelijk soms redenen in waarvan ik niet wil dat die bij het publiek bekend zijn, het zou zelfs 'lekken' kunnen zijn als ik jou als burger de reden vertel.
Stel (dit is dus fictief!); er is informatie binnengekomen via een afgeschermd team (Team Criminele Inlichtingen bijvoorbeeld) dat er elke avond in een oude Volvo pakketten met drugs worden vervoerd tussen locatie X en Y. Ik tref jou tussen in een soortgelijk voertuig tussen X en Y in de avond. Dan wil ik jouw gegevens vastleggen voor dat onderzoeksteam. En een collega misschien morgen. Maar als ik jou tref kan ik die informatie niet met je delen, dat MAG ik niet. Nogmaals; dit voorbeeld is fictief, maar dit heb je in allerlei soorten en maten.
Maa eens een vraag aan jou: waarom zou een agent jou heel vaak willen controleren als die agent weet dat er niets met jou of jouw auto aan de hand is? En van alle auto's die hij kan controleren word jij telkens uitgekozen. Ik besteed mijn tijd graag aan het pakken van boeven en verlenen van hulp; niet om voor de zoveelste keer dezelfde auto langs de kant te zetten om niets. Daar heeft een agent echt he-le-maal niets aan.
Staande houding afgelopen nacht
Moderator: Moderatorteam
-
vraagteken
- Roepnaam: Dennis
- Geslacht:
- Leeftijd: 39
Re: Staande houding afgelopen nacht
Toch gebeurd het in de stad waar je k woonachtig bent. Kijk ik moet toegeven. Ik rij voornamelijk in de nacht komt door mijn ritme. Maar in jou voorbeeld is er echt iets aan de hand. Bij mij kan ik me niet voorstellen na al die controles en na al die notifies dat ik nog steeds aantrekkelijk ben voor ze. Zoals ik al eerder aangaf heb geen strafblad. Me rijbewijs is schoon. Me voertuig is technisch in orde! Iets wat ook een tijdje werd gecontroleerd keer op keer. Ik bedoel op een gegeven moment is het klaar toch. Ik ben geen taghi
. Ben ook echt de enige Volvo rijder kom er zelden eentje tegen.
Is het altijd dezelfde agent?
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Joow schreef: 07 mei 2022, 01:36 Kan het kloppen dat er hier gereageerd word. Maar dat de berichten niet zichtbaar worden?
Opmerking van moderator Skipperje
moderatoren kunnen onderling ook zaken bespreken. Is dus voor niemand zichtbaar, uitgezonderd moderatoren.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Het zijn vaak dezelfde agenten ja. Twee om precies te zijn. Met alle overige agenten altijd een goed gesprek. Die twee agenten kom ik trouwens dan apart van elkaar tegen ze zijn nooit samen. Meestal de collega met hem staat er eigenlijk bij en is heel stil en zit gewoon te wachten totdat de agent waarmee het altijd raak is klaar is.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Kijk eens bij de klachtenregeling van de politie: https://www.politie.nl/binaries/content ... der-nl.pdf
Kijk metname naar de mogelijkheid van een bemiddelingsgesprek. Wie weet komt daar iets meer duidelijkheid over het hoe en waarom uit.
Kijk metname naar de mogelijkheid van een bemiddelingsgesprek. Wie weet komt daar iets meer duidelijkheid over het hoe en waarom uit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67