Schade gemaakt en gemeld bij de politie: wat nu

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
SarahJacobz
Infopolitie Gast

Schade gemaakt en gemeld bij de politie: wat nu

Ongelezen bericht door SarahJacobz »

Ik heb een nogal specifieke vraag over een klein ongelukje dat afgelopen weekend gebeurde.

Ik was met mijn vriend op familiebezoek in Nederland (we zijn Belgisch) toen mijn vriend tijdens het rijden een paniekaanval kreeg. Dit krijgt hij wel vaker en kan normaal gemakkelijk worden opgelost, maar de aanval was intens en we hadden zijn medicatie niet bij. We besloten snel te stoppen, van bestuurder te wisselen en verder naar huis te rijden.

We stoppen aan een (heel erg) donker park en parkeren vlak voor een andere auto. Toen gebeurde het: we gaven in de hele heisa een klein tikje aan de auto achter ons. Er was helemaal niemand rond ons, het was extreem donker en zowel vriend als ik waren door zijn paniekaanval helemaal overstuur. We zijn even uitgestapt en zagen niet onmiddellijk grote schade aan de andere auto (misschien een kras?) en de eigenaar was nergens te bekennen. Mijn vriend was helemaal niet lekker dus besloten we naar huis te rijden. We laten geen gegevens achter op de andere auto zelf, maar bellen een uur of twee later, thuis, wél direct naar de politie om het hele gebeuren te melden (onze nummerplaat, waar het gebeurde, naam en adres etc.).

Nu is mijn vraag: het hele gebeuren zit me helemaal niet lekker en ik voel stress omdat ik niet weet wat er nu gebeurt: worden we in dit geval, als de andere bestuurder aangifte doet, gecontacteerd via mail? Via post? Via telefoon? Het gebeurde op zaterdagavond, dus binnen welke termijn zou ik dan iets moeten horen? Wordt er eerst nog iets met ons besproken of gaat dit rechtstreeks via de verzekeringen (onze en de hunne)? Zou dit dan worden medegedeeld door de politie of door hun/mijn verzekeraar? Nogmaals: we hebben gewoon melding gemaakt zoals zou moeten dus daar gaat dit niet over, ik ben gewoon een beetje gestresst over het proces.

Iemand een idee hoe dit normaal verloopt?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7450
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Schade gemaakt en gemeld bij de politie: wat nu

Ongelezen bericht door SWAT »

Als de andere partij zich meldt bij de politie om aangifte te doen dan zal hij, als alles goed gaat, te horen krijgen dat u zich al gemeld heeft. Hij zal dan uw gegevens krijgen om met u contact te leggen over het regelen van de schade.
De politie gaat hier verder niet in bemiddelen of brieven sturen.
U heeft dit toch ook bij uw verzekeraar gemeld?
Voor de Nederlandse verkeerswetgeving bent u verplicht bij een verkeersongeval uw identiteit behoorlijk kenbaar te maken. Als dat niet mogelijk is dan moet zich binnen 12 uur bij de politie melden en hopen dat de politie niet eerder bij u is.
Als u zich tijdig heeft gemeld bent u niet strafbaar voor het verlaten van een plaats ongeval. Uitzondering op die regel is wel dat er niemand gewond is geraakt en u deze persoon hulpeloos heeft achtergelaten.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
SarahJ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 04 mei 2022, 14:54
Roepnaam: Sarah
Contact:

Re: Schade gemaakt en gemeld bij de politie: wat nu

Ongelezen bericht door SarahJ »

SWAT schreef: 04 mei 2022, 18:21 Als de andere partij zich meldt bij de politie om aangifte te doen dan zal hij, als alles goed gaat, te horen krijgen dat u zich al gemeld heeft. Hij zal dan uw gegevens krijgen om met u contact te leggen over het regelen van de schade.
De politie gaat hier verder niet in bemiddelen of brieven sturen.
U heeft dit toch ook bij uw verzekeraar gemeld?
Voor de Nederlandse verkeerswetgeving bent u verplicht bij een verkeersongeval uw identiteit behoorlijk kenbaar te maken. Als dat niet mogelijk is dan moet zich binnen 12 uur bij de politie melden en hopen dat de politie niet eerder bij u is.
Als u zich tijdig heeft gemeld bent u niet strafbaar voor het verlaten van een plaats ongeval. Uitzondering op die regel is wel dat er niemand gewond is geraakt en u deze persoon hulpeloos heeft achtergelaten.
Er waren geen gewonden en we hebben het ongeveer twee uur erna gemeld bij de politie, dus daar voorzie ik zeker geen problemen. Onze identiteit is ook volledig meegegeven.

Ik heb het hele gebeuren wel niet gemeld aan onze verzekering, is dat verplicht? Er is niets te zien aan de auto.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14420
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Schade gemaakt en gemeld bij de politie: wat nu

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Civielrechtelijk (zie de polisvoorwaarden) bestaat er ook een meldplicht richting de verzekeringsmaatschappij. Meestal doen ze hier niet moeilijk over zolang het eea maar, ook na een reminder, gemeld wordt.

Weigeren mensen een zaak te melden, dan volgt er een royement en plaatsing op de beruchte 'zwarte lijst'..
Of er ook daadwerkelijk schade is, wordt door anderen vastgesteld..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7450
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Schade gemaakt en gemeld bij de politie: wat nu

Ongelezen bericht door SWAT »

Als een schade niet binnen een in de polis vermelde termijn wordt gemeld kan het recht op vergoeding van die schade komen te vervallen.
De verzekeraar zal dan het uitgekeerde bedrag op u verhalen.
Kijk dus goed wat er in uw polis daarover staat.
Stay safe out there.
Gesloten