Beste allen,
Sinds enkele maanden (december 2021) ervaren wij geluidsoverlast van onze buren. In de eerste maand was dit echt heel erg, feestjes tot 6u in de ochtend, met heel harde muziek en geschreeuw, bijvoorbeeld met kerstavond(!). Regelmatig overdag harde muziek met bas. We zijn toen het gesprek aangegaan met de nieuwe buurman en in eerste instantie leek hij wel voor rede vatbaar. Na een aantal weken bleek echter dat de buurman weliswaar gestopt was met feestjes tot 6u in de ochtend, maar dat hij niet van plan was om het geluidsniveau naar beneden aan te passen. Nu duren de feestjes doorgaans tot 24u/1u, met nog steeds harde muziek met bas en veel geschreeuw. Soms ook doordeweeks. Daarnaast gaat elke dag de muziek wel een keertje aan, wat ons ontzettend veel stress oplevert, want door gebrekkige communicatie van de buurman weten we niet tot hoe laat het zal gaan duren. De muziek staat vaak zo hard dat het onze eigen televisie overstemt. We hebben buurtbemiddeling aangevraagd, maar de buurman heeft al aangeven hier niet aan mee te willen werken en heeft zelfs het nummer van mijn vriend geblokkeerd. Hij legt het probleem 100% bij ons neer. Onze grootste ergernis is de bas, die dreunt werkelijk onze hele huis door en het is ook niet mogelijk je daar voor af te sluiten door middel van oordopjes of iets dergelijks. Het gaat om twee koopwoningen, allebei woningen boven een winkel. Naar ons idee komt het probleem ook voort uit het feit dat de woningen slecht geïsoleerd zijn en dat buurman bijna geen meubels heeft waardoor zijn huis als een enorme klankkast functioneert. Maar toen we dit aan hem als oplossing presenteerde, haalde hij hier zijn schouders over op. Hiervoor hebben een jaar in het huis gewoond zonder ooit last te hebben van de buren. De buurman heeft ook al een keer tegen mijn vriend staan schreeuwen nadat we hem hadden gevraagd of de muziek alsjeblieft uit mocht. Met oud en nieuw was een groot feest waarbij ook een verkeersbord gesneuveld is en er voor 'de grap' vuurwerk naar ons gegooid werd, niet door de buurman zelf, maar wel door zijn vrienden.
Ondertussen zijn we vanaf januari (toen bleek dat een gesprek niet had geholpen) na 22u steeds meldingen bij de politie gaan maken, maar tot nu toe heeft dat nog niks opgeleverd. De politie is een paar keer komen kijken, maar dan was de buurman telkens nét vertrokken met zijn vrienden richting de kroeg. Of de agent belde mij op en gaf aan dat ze best wilden aanbellen voor ons, maar dat zijn ervaring was dat dat het over het algemeen erger maakte op de lange termijn. Het probleem is dat het van buiten veel minder erg lijkt dan hoe wij het binnen ervaren omdat je die bas minder hoort. Inmiddels is er een CAO staking en rijdt de politie niet meer op meldingen van geluidsoverlast. We zijn ook al in contact geweest met de wijkagent, en hoewel die heel aardig en begripvol is, heeft ze tot nu toe nog niet zo veel kunnen doen. Ook zij geeft aan dat ze wel een keer wil aanbellen bij hem, maar dat haar ervaring is dat dat de geluidsoverlast over het algemeen erger maakt. Ik probeer haar nu weer te bereiken, dus wellicht komt ze nog met een andere suggesties.
Ondertussen hoop ik dat mensen hier misschien nog wat suggesties/tips hebben hoe dit op te lossen. Ik ben inmiddels wanhopig en zit elke dag met angst thuis te wachten tot die vreselijke bas weer aan gaat.
Kortom: Help!
Geluidsoverlast buren
Moderator: Moderatorteam
Re: Geluidsoverlast buren
Vervelend om te horen. Zo te lezen heb je het meeste al geprobeerd.
Mijn advies zou zijn om dit dan toch echt hij de wijkagent neer te leggen. Het is wel heel belangrijk dat de collega's de overlast ook daadwerkelijk een keer waarnemen.
Om simpel te zeggen dat het aanbellen vaak leidt tot erger vind ik de kort door de bocht evenals het niet rijden door de CAO staking (niet iedere collega doet hier aan mee).
Als de overlast geconstateerd wordt treed het protocol geluidsoverlast in werking. De eerste keer is het een geregistreerde waarschuwing, de tweede keer een proces verbaal, de derde keer inbeslagname geluidsapparatuur.
Daar moeten de collega's wel af en toe voor langs komen op het moment dat er daadwerkelijk geluidsoverlast is. Blijven bellen dus.
Lees ook dit eens door https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... soverlast/
Mijn advies zou zijn om dit dan toch echt hij de wijkagent neer te leggen. Het is wel heel belangrijk dat de collega's de overlast ook daadwerkelijk een keer waarnemen.
Om simpel te zeggen dat het aanbellen vaak leidt tot erger vind ik de kort door de bocht evenals het niet rijden door de CAO staking (niet iedere collega doet hier aan mee).
Als de overlast geconstateerd wordt treed het protocol geluidsoverlast in werking. De eerste keer is het een geregistreerde waarschuwing, de tweede keer een proces verbaal, de derde keer inbeslagname geluidsapparatuur.
Daar moeten de collega's wel af en toe voor langs komen op het moment dat er daadwerkelijk geluidsoverlast is. Blijven bellen dus.
Lees ook dit eens door https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... soverlast/
Is de buurman huurder of eigenaar van de woning?
Als hij huurder is kunt u uw klachten bij zijn verhuurder neerleggen. Ook als u zelf geen huurder bent maar wellicht eigenaar van uw woning.
Klaag bij voorkeur schriftelijk of herleidbaar: noteer datum, tijd en naam van degene met wie u belt bij de verhuurder.
Als hij huurder is kunt u uw klachten bij zijn verhuurder neerleggen. Ook als u zelf geen huurder bent maar wellicht eigenaar van uw woning.
Klaag bij voorkeur schriftelijk of herleidbaar: noteer datum, tijd en naam van degene met wie u belt bij de verhuurder.
-
LPmL TS
- Infopolitie Gast
Dank voor de reacties. We gaan inderdaad nog maar eens de wijkagent vragen om ons te helpen.
Helaas heeft de buurman ook een koopwoning, en we zitten ook niet in dezelfde VVE.
Ik zit er echt helemaal doorheen... nu ook wéér de bas aan en geschreeuw. Het is niet eens heel hard nu, maar we zitten er zo doorheen.
Helaas heeft de buurman ook een koopwoning, en we zitten ook niet in dezelfde VVE.
Ik zit er echt helemaal doorheen... nu ook wéér de bas aan en geschreeuw. Het is niet eens heel hard nu, maar we zitten er zo doorheen.
Pim schreef: 02 mei 2022, 20:20 Is de buurman huurder of eigenaar van de woning?
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Als extra tip: praat ook eens met de overige buren en kijk of zij ook geluidsoverlast ervaren. Samen sta je sterker, zeker als het tot een rechtszaak komt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
En vraag aan de agenten die langskomen op uw klacht om even bij u binnen te komen om te luisteren
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als het kan ook de geluidsoverlast vastleggen door het op te nemen. Elke smartphone heeft een opnamefunctie..
Besef dat de politie geen wondermiddel is. De politie kan niet voorkomen dat uw buurman geluidsoverlast blijft veroorzaken. Zij kan alleen incidenten oplossen.
Besef dat de politie geen wondermiddel is. De politie kan niet voorkomen dat uw buurman geluidsoverlast blijft veroorzaken. Zij kan alleen incidenten oplossen.
Stay safe out there.
-
LPmL TS
- Infopolitie Gast
Dank allemaal voor de reacties en adviezen!
Opnemen doen we al, maar contact zoeken met andere buren is een goede en de agent vragen om binnen even te komen luisteren ook.
Opnemen doen we al, maar contact zoeken met andere buren is een goede en de agent vragen om binnen even te komen luisteren ook.