Onbemande scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Giovanny_053
Infopolitie Gast

Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Giovanny_053 »

Ik en een vriend hebben onlangs een onbemande scooter gevonden deze staat al een tijdje op dezelfde plek we zijn bij de buurt bewoners aan de deur gegaan vragen of deze van hun is en het mogelijk is om hem over te kopen maar geen van deze mensen is de eigenaar volgens buurt bewoners staat hij er al 2/3 maanden ze hebben ook al geklaagd om hem weg te halen nu vragen wij ons af aangezien er geen kenteken bij staat of het mogelijk is deze scooter ons eigen te maken of de eigenaar te contacteren om deze scooter over te kopen als project scooter weet iemand hoe we de eigenaar kunnen contacteren of een andere oplossing hiervoor.
Met vriendelijke groet giovanny
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Proost »

Ik zou de plaats waar de scooter staat gewoon even doorgeven aan de gemeente. Die komen hem dan ophalen en kunnen evt het VIN laten controleren door ons.

Als hij er 2/3 maanden staat acht ik, gezien. De afwezigheid van het je teken, de kans klein dat de scooter een actieve tenaamstelling heeft. Of het is een wrak of hij is gestolen. Daar komen we pas achter als je de gemeente het ding laat ophalen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door SWAT »

Een gevonden onbemande scooter. Dat een voertuig niet wordt gebruikt betekent niet dat hij dus van niemand meer is. Ik zou anders dagelijks onbemande geparkeerde auto's vinden.
Dat er geen kenteken (meer) op zit maakt dit niet anders.
Als je er een project scooter van wil maken betekent waarschijnlijk dat hij niet meer in een goede staat is.
Alleen de gemeente is dan bevoegd hem te verwijderen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En toch even off-topic.
Werk met punten en hoofdletters. Dan wordt het geheel wat leesbaarder
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Pim »

Ook al denk je dat er geen eigenaar is (van welk voorwerp dan ook, om welke reden dan ook) maakt nog niet dat iemand zich dan maar zelf eigenaar mag maken/vinden van dat voorwerp.

Als jij je portemonnee verliest...
Als jij je fiets ergens neerzet en niet vaak fietst. Als iemand jouw fiets pikt en ergens neerzet waarvan jij niet weet waar en jij doet geen aangifte en vergeet dat daarna alsnog ooit te doen, dan vervalt jouw eigendom daarmee nog niet.

Gevonden voorwerpen breng je naar de gemeente. Of je meldt ze daar aan en dan haalt de gemeente het op. (Als het goed is)

Of je meldt het voorwerp aan en bewaart het voorwerp zelf.

Je mag een gevonden voorwerp dus ook zélf bewaren MAAR dan moet je het voorwerp bewaren in de staat waarin het verkeerde toen je het vond en er goed voor zorgen en bewaren. En als de eigenaar zich binnen dat jaar meldt moet je het voorwerp weer afgeven.
Meldt zich niemand dan mag je het voorwerp houden.

Voor de exacte regels: vraag je gemeente!

Moraal van het verhaal:
Omdat jij denkt of vindt dat die scooter van niemand is betekent nog niet dat dat zo is. En zelfs al zou de eigenaar zijn overleden dan nog mag niemand het voorwerp zich toe-eigenen.
Gropol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid sinds: 30 apr 2022, 22:53
Geslacht:
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Gropol »

Voor auto's is het strafbaar om te parkeren zonder kenteken. Volgens mij geldt dit ook voor scooters...
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En in dat geval is het aan handhaving of de politie om daar iets mee te doen; niet door een gewone burger
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Pim »

Gropol schreef: 03 mei 2022, 22:20 Voor auto's is het strafbaar om te parkeren zonder kenteken. Volgens mij geldt dit ook voor scooters...
Klopt. Maar een kenteken(bewijs) is geen eigendomsbewijs maar een uniek administratief gegeven/registratienummer.
Omgekeerd betekent het niet hebben van een kenteken niet hetzelfde als het niet hebben van een eigenaar. Eigenaar zijn en kentekenhouder zijn zijn twee verschillende zaken.

Hooguit zal de gemeente het voertuig als wrak gaan kenmerken en het van de weg halen, opslaan en afvoeren (vernietigen of verkopen via vaste kanalen).

De melder komt er hoe dan ook niet voor in aanmerking.
Gropol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid sinds: 30 apr 2022, 22:53
Geslacht:
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Gropol »

Ik wilde absoluut niet de illusie scheppen dat omdat het strafbaar is om een scooter zonder kenteken te parkeren, TS zich de scooter mag toe-eigenen...
Dat leek mij niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Hilde »

Gropol schreef: 04 mei 2022, 09:31 Dat leek mij niet meer dan logisch.
Helaas is "logisch" per persoon heel erg verschillend :D
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gropol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid sinds: 30 apr 2022, 22:53
Geslacht:
Contact:

Re: Onbemande scooter

Ongelezen bericht door Gropol »

Zeker waar. :lol:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 04 mei 2022, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Gesloten