Proefrit buitenlandse auto.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Alexander78
Infopolitie Gast

Proefrit buitenlandse auto.

Ongelezen bericht door Alexander78 »

Mag ik voor reparatie in een automet buitenlands kenteken rijden.
Zo nee,Wat moet hiervoor gedaan worden om dit indien nodig wel te kunnen.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 516
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Proefrit buitenlandse auto.

Ongelezen bericht door Carolien »

Je mag niet zomaar in een auto met buitenlands kenteken rijden in Nederland als Nederlands ingezetene. Daar heb je vrijstelling voor nodig. Daarvoor moet je aan voorwaarden voldoen. Ik zal zo een linkje opzoeken. Wellicht dat mijn collega's die nog meer verstand hebben hiervan je wat meer uitleg geven.

Edit: linkje


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik

En kun je wat meer context geven? Is die auto van een garage in het buitenland of van kennissen etc?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Proefrit buitenlandse auto.

Ongelezen bericht door Proost »

Alexander78 schreef: 28 apr 2022, 16:24 Mag ik voor reparatie in een automet buitenlands kenteken rijden.
Zo nee,Wat moet hiervoor gedaan worden om dit indien nodig wel te kunnen.
Het antwoord is simpelweg nee. Er van uitgaande dat je een Nederlands GBA adres hebt. Vrijstelling bij de belastingdienst kun je aanvragen als tenaamgestelde.

Als je voor reparatie een testrit moet maken of naar de plaats van reparatie moet rijden kan de garagehouder dat doen met zijn groene plaat. Maar ook aan dat gebruik zitten regels verbonden.

Als je de vraag stelt omdat je er achter wil komen of je dit als excuus kan gebruiken bij een staandehouding, dan kan ik je zeggen dat die vlieger niet op gaat want dat is eenvoudig na te gaan.
(Ik zeg niet dat daar sprake van is, maar voor wie dit leest, dat gaat dus niet op)

Er gaat direct een melding naar de belastingdienst en als het jouw auto is komt daar een boete van €400 bij (voor de eerste keer).
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3704
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Proefrit buitenlandse auto.

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Let ook op dat niet alle buitenlandse tijdelijke- en handelaarskentekens in Nederland geldig zijn. Dat kan ook hoge boetes en inbeslagname van kenteken + auto opleveren.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
JK.info
Lid
Lid
Berichten: 42
Lid sinds: 15 sep 2021, 16:41
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contact:

Re: Proefrit buitenlandse auto.

Ongelezen bericht door JK.info »

Je kan een incidentele vrijstelling aanvragen voor maximaal twee weken bij de belastingdienst. Hiermee kan je bijvoorbeeld in een huurvoertuig tijdelijk rijden of vervangend vervoer, na bijvoorbeeld pech in Duitsland.
► Laat Spoiler zien
Gesloten