Hoi,
Onlangs heb ik voor het eerst een ongeluk gemaakt in paar jaar tijd als koerier. Had perongeluk toen ik uit het parkeervlak ging rijden met de achterkant/zijkant van de bestelbus de ander auto geraakt.
Als gevolg een krasje op de auto, niet heel erg. Nu zit me iets erg dwars, want had netjes een briefje achtergelaten met gegevens van het bedrijf.
Vervolgens schadeformulier ingevuld met mijn gegevens, rijbewijsnummer etc, maar ik vraag me af of dit invloed heeft op mijn eigen autoverzekering als ik in de toekomst een afsluit. Bovenaan stond de verzekeringnaam van het bedrijf. Gaan er eventuele schadevrije jaren vanaf en kunnen ze je schade inzien? Ben bang dat er moeilijk wordt gedaan.
Dit was gebeurd tijdens werk bij het bezorgen (loondienst).
Schade tijdens werktijd invloed op eigen verzekering
Moderator: Moderatorteam
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Schade tijdens werktijd invloed op eigen verzekering
Autoverzekering staat op kenteken. Auto is bedrijfsauto en zal dus op bedrijf geregistreerd staan.
Het slaat dus vanaf de verzekeraars niet op u terug.
Wel kan de baas u eventueel aansprakelijk stellen en de kosten bij u verhalen. Dit ligt helemaal aan arbeidsvoorwaarden, CAO, rijverleden, etc.
Wel kan de baas u eventueel aansprakelijk stellen en de kosten bij u verhalen. Dit ligt helemaal aan arbeidsvoorwaarden, CAO, rijverleden, etc.
Dan moet de baas met een heel sterk verhaal komen, want in vrijwel alle gevallen is de werkgever aansprakelijk:taxikemperman schreef: 24 jan 2022, 18:39Wel kan de baas u eventueel aansprakelijk stellen en de kosten bij u verhalen. Dit ligt helemaal aan arbeidsvoorwaarden, CAO, rijverleden, etc.
Wetstekst
Artikel 661.De werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan de werkgever of aan een derde jegens wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden, is te dier zake niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade een gevolg is van zijn opzet of bewuste roekeloosheid. Uit de omstandigheden van het geval kan, mede gelet op de aard van de overeenkomst, anders voortvloeien dan in de vorige zin is bepaald.2.Afwijking van lid 1 en van artikel 170 lid 3 van Boek 6 ten nadele van de werknemer is slechts mogelijk bij schriftelijke overeenkomst en slechts voor zover de werknemer te dier zake verzekerd is.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Oh duidelijk dank u wel, dus mijn naam en rijbewijsnummer is gewoon puur voor de administratie als bewijs dat het verricht is door de tegenpartij en zal gewoon op het bedrijf geregistreerd staan?taxikemperman schreef: 24 jan 2022, 18:39 Autoverzekering staat op kenteken. Auto is bedrijfsauto en zal dus op bedrijf geregistreerd staan.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Inderdaad, het zou anders kunnen zijn als u met een eigen op uw naam staande auto en verzekering werkzaamheden zou verrichten voor het bedrijf.
Stay safe out there.