Hoeveel macht heeft een VVE?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hulpgezoct
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid sinds: 28 dec 2021, 05:25
Roepnaam: johanne
Geslacht:
Leeftijd: 77
Contact:

Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door Hulpgezoct »

Als je een huis koopt ,krijg je te maken met de Vereniging van Eigenaren. Momenteel zijn de vergaderingen erg slecht bevolkt vanwege Covit 19. Toen ik hier kwam wonen deed een meneer de administratie en thans heeft een dame van 73 (docente Nederlands) het werk overgenomen. Wat me steeds opvalt dat er vreemde dingen plaatsvinden. Zo schuift ze steeds een klusjesman naar voren om reparaties te verrichten (mijn buurvrouw -ongehuwd moeder die alleen Engels praat moest voor elk klusje ca. € 90,-- betalen-lamp ophangen-spiegel ophangen en kraan repareren) dus bijna € 300,-- Dit is nou niet bepaald een vriendendienst.Verder heeft ze inderdaad die eerder benoemde glazenwasser naar voren geschoven na anderen die via de balkons de ramen deden. Voor deze glazenwasser moest ik wel de bamboe uit mijn tuin laten verwijderen omdat hij er last van heeft. Dat wilde de klusjes man ook wel doen maar dan moest ik ook z'n broer betalen en aannemen.Gelukkig vond ik iemand die de bamboe heeft verwijderd tegen redelijk tarief. Ik was zo pienter foto's op de buurt site (Nextdoors) van de vernielde omheining te tonen.Helaas heeft niemand iets gezien. Doch de voorzitter mw.B zag het wel en zei dat ik een paadje moest maken (in mijn Japanse tuin) ten behoeve van de beroemde glazenwasser

Opmerking van moderator Skipperje

naam verwijderd, niet relevant
. Ook vond ze dat de 6 benedenbewoners moesten meebetalen voor schilderen trapportalen waar wij geen toegang voor hebben (speciale sloten op de deuren ) Nou ja,ik heb bezwaar aangetekend ,dit klopte voor geen meter en inderdaad ik had gelijk. Dit werd mij mondeling medegedeeld op straat. Daarom doe ik alles per mail je hebt geen enkel bewijs.Kunt u het nog volgen? Het zit me hoog! Wat mag er wel en wat niet?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Heel simpel samengevat:
Een VVE is gewoon een 'democratische' rechtsvorm met een bestuur en leden.
Als de leden niet tevreden zijn wordt deze teruggefloten maar in de basis heeft een bestuur het mandaat om beslissingen te nemen. Zo simpel is 't ook wel weer.

Vindt u dat er beslissingen worden genomen die niet correct zijn, dan zal een meerderheid van de leden het bestuur moeten terugfluiten..

Check het reglement waar iedere bewoner over beschikt; wellicht vindt u daar nog aanknopingspunten mbt de privétuin ed..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door Hilde »

En als aanvulling, klusjes in huis heeft de VVE helemaal niets mee te maken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door SWAT »

Een VVE heeft alleen wat te vertellen over de algemene ruimtes en de zaken waar de leden gezamenlijk gebruik van maken of profijt hebben. Denk het dak van het pand, een liftinstallatie, het schilderwerk van de buitenzijde van het pand en de algemene ruimtes. Voor dit werk kan de VVE besluiten een vaste klusjesman in te huren. Voor groter werk zullen vaak offertes bij enkele bedrijven worden opgevraagd.
Over klusjes in de eigen woning heeft de VVE niets in te brengen en mag zij dus niet verplichten gebruik te maken van de diensten van een bepaald persoon.
De VVE dat bent u en de overige leden. De bestuurder mag alleen dat doen waartoe de VVE hem of haar heeft gemachtigd.
Dit alles in een notendop.

Het kan dus dat de VVE een glazenwasser inhuurt voor het lappen van de ramen van het pand. In het huishoudelijk reglement zal dan staan dat u hem daartoe de gelegenheid moet geven en dus toegang tot uw tuin moet geven.

Besef dat u niet de eigenaar bent van de woning waarin daadwerkelijk woont maar mede-eigenaar bent van het gehele pand met het recht in een specifiek aangewezen deel van dat pand te mogen wonen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door speedo »

lijkt wel heel erg op dit topic viewtopic.php?t=43878
Never change a winning team
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door Skipperje »

speedo schreef: 21 jan 2022, 12:34 lijkt wel heel erg op dit topic viewtopic.php?t=43878

Opmerking van moderator Skipperje

Het is ook hetzelfde lid die de vraag stelt.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1400
Lid sinds: 15 mar 2014, 20:15
Geslacht:
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door speedo »

slapen doen we snachts hé Piet??
Never change a winning team
Hulpgezoct
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid sinds: 28 dec 2021, 05:25
Roepnaam: johanne
Geslacht:
Leeftijd: 77
Contact:

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door Hulpgezoct »

Klopt helemaal,ik had het ook over bovengenoemde glazenwasser Jullie antwoord heeft me in elk geval geholpen! Dank hiervoor.
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Hoeveel macht heeft een VVE?

Ongelezen bericht door roadtrain »

Gesloten