plaatsing verlichting boottrailer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
PAHVelthuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 08 jan 2022, 23:51
Roepnaam: Velthuis
Contact:

plaatsing verlichting boottrailer

Ongelezen bericht door PAHVelthuis »

Hoi,

ik ben een oude bootrailer aan het aanpassen. De verlichting wil ik vast monteren op de aanhanger zodat deze niet telkens afgenomen hoeft te worden.
In hoe verre mogen er nog delen uitsteken als de verlichting niet het "laatste" punt is?
Meer specifiek, mag ik een dergelijke centreerset met kruiwagenwielen aan de achterzijde van de boottrailer monteren terwijl de verlichting op dezelfde plek blijft zitten?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: plaatsing verlichting boottrailer

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik neem aan dat de verlichting niet onder water komt bij een trailerhelling. Anders is het handiger deze afneembaar te maken. Dat terzijde. In de wet Regeling voertuigen, de artikelen 5.12.51 (aanhangwagen zwaarder dan 750kg) en 5.13.51 (witte plaat aanhangwagens) en de daarna volgende artikelen vind je de artikelen die gaan over de verlichting op een aanhangwagen. daar staan ook afstanden in. Dit zijn eisen die van toepassing zijn op de inrichting. Daarnaast zijn er artikelen die gaan over het gebruik. In dezelfde wet, in artikel 5.18.12 staat dat het zicht op de verlichting, de retroreflectoren, de richtingaanwijzers of de kentekenplaat van het voertuig niet mag worden belemmerd door lading.
Samengevat, als de verlichting zichtbaar is, ook al is dat niet op het achterste puntje bevestigd dan mag dat. Als deze verlichting vervolgens wel wordt belemmerd omdat je lading meeneemt, in dit geval een boot, dan mag je achter op de lading ook wel een losse extra verlichtingbalk aanbrengen.
Ik zie die wielen niet als lading, dus moet de verlichting, na montage van die wielen, goed zichtbaar blijven.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
PAHVelthuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 08 jan 2022, 23:51
Roepnaam: Velthuis
Contact:

Re: plaatsing verlichting boottrailer

Ongelezen bericht door PAHVelthuis »

Dank u wel voor de artikelen, deze heb ik bestudeerd.
Het betreft een aanhanger met een laadvermogen < 750kg, maar volgens mij veranderd dit niets aan de situatie in dit geval.

Het gaat hier om de details; met name "goed zichtbaar blijven".
De verlichtings units zitten op dezelfde hoogte als de centreerinrichting die uitsteekt. Recht van achteren zijn beide units goed zichtbaar, maar van opzij kan ik niet garanderen dat beide units zichtbaar blijven. 1 van de 2 zal altijd zichtbaar zijn. Valt dit nog steeds onder "goed zichtbaar" ?

De verlichtingsunits gaan overigens mee onder water (zijn waterdicht).
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9145
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: plaatsing verlichting boottrailer

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan wettelijk niets vinden dat de verlichting tot een bepaalde hoek zichtbaar moet blijven. Persoonlijk lijkt mij ook dat het om zicht richting de achterzijde gaat. Het zijn toch ook achterlichten? Ik verwacht dat er hier meerdere lezers zijn, dus als er nog een andere mening is, dan gaan we dat lezen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: plaatsing verlichting boottrailer

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Zichbaarheidsregels vloeien voort uit eu-richtlijnen. ECE 48 uit mijn hoofd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten