Parkeren vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op industrieterrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
dhoutsma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid sinds: 30 dec 2021, 20:53
Roepnaam: Durk
Contact:

Parkeren vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op industrieterrein

Ongelezen bericht door dhoutsma »

Goedenavond,

Ik ben al enige jaren vrachtwagenchauffeur. Voorheen reed ik tankwagen, en had ik enkel een leeg/gereinigde tankwagen mee naar huis, dus had ik dit probleem niet.
Vanwege problemen met mijn fysieke gezondheid (die niet voortvloeit uit de werkzaamheden die ik deed, maar gaat heel ver terug) heb ik binnen de firma ander werk gaan doen.
Nu heb ik nog steeds mijn vrachtwagen van de werkgever mee naar huis, maar op onregelmatige basis betreft het hier ook een lading met gevaarlijke stoffen. Dit doe ik al jaren, en sta zelfs al jaren geparkeerd zonder dat er naar omgekraaid is door de gemeente of politie.
Doordeweeks ben ik nooit thuis, ben alleen in de weekenden thuis. Het betreft hier een zeecontainer met misschien 1, hooguit 2 keer per maand licht gevaarlijke stoffen, bijvoorbeeld verfafvalresten. De andere keren zijn er geen gevaarlijke stoffen aanwezig.

De regels rondom het ADR / Gevaarlijke Stoffen hoofdstuk 8.4 schrijven voor(bron: ILenT website):
Deze transporteenheden moeten onder toezicht worden gesteld, of zonder toezicht in een beveiligd depot of op een beveiligd fabrieksterrein worden geparkeerd.

Als een dergelijke parkeerplaats niet beschikbaar is mag er geparkeerd worden op:

A een door een bewaker gecontroleerde parkeerplaats waarvan de bewaker op de hoogte is van de aard van de lading en de verblijfplaats van de bestuurder
B een openbare of particuliere parkeerplaats, waar de kans dat het voertuig door andere voertuigen wordt beschadigd uitgesloten geacht moet worden
C een geschikte open ruimte, afgescheiden van de openbare weg en van woningen. Deze ruimte mag gewoonlijk geen dienst doen als plaats van openbare doorgang of van openbare bijeenkomsten voor het publiek.

Als het niet mogelijk is een parkeerplaats te vinden die voldoet aan de eisen gesteld onder a), dan mag gebruik worden gemaakt van een parkeerplaats zoals beschreven onder b). Hetzelfde geldt voor een parkeerplaats genoemd onder c).
Ik parkeer dus op een industrieterrein. De weg is géén doorgaande weg, er staan enkel nog een aantal collega-chauffeurs van andere firma's geparkeerd, en zitten 3 bedrijven langs de weg gevestigd waar wij als chauffeurs goed contact mee hebben, en in de weekend zelfs voor de in- en uitritten kunnen en mogen parkeren zolang we op maandag op tijd weg zijn, ondanks de gele belijning. Dit is allemaal onderling afgesproken, zodat er genoeg ruimte blijft voor de chauffeurs die naar huis gaan.
Er is dus in het weekend, als ik geparkeerd sta, geen normaal verkeer, komen geen groepen mensen samen of voeren werkzaamheden uit. De woningen staan een paar honderd meter vandaan (met onder andere een industriespoor, een dijk en dergelijke ertussen).
Gaat het hier op dat ik als zijnde punt B of C geparkeerd sta met deze lading? Er is altijd een briefje met contactgegevens van mij achter het raam aanwezig, zelfs zonder gevaarlijke stoffen. Ook is er altijd "toezicht"(/bewaking) die rondes rijdt over het industrieterrein. Dat zal vast niet als punt A vallen.

En zo niet, hoe zit het dan als er wel een sanctie valt? Is het dan "eigen schuld", of kan ik aanvoeren dat er al jaren niet gehandhaafd is, en ik zelfs contact heb gehad met de Gemeente en er vanuit Handhaving destijds gezegd is, dat er op die locatie niet gehandhaafd ging worden zolang het binnen de redelijke perken bleef? Staat uiteraard niet zwart-op-wit..
De werkgever weet er ook geen correct antwoord op, en zodoende dat ik benieuwd ben hoe dit geïnterpreteerd kan worden. Sta hier nu circa 3 a 4 jaar geparkeerd, en nog nooit problemen gehad.

Groet,
Durk Houtsma
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeren vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op industrieterrein

Ongelezen bericht door Pim »

Hoe het met de gevaarlijke stoffen regels zit weet ik niet. Ben ik niet in thuis. Maar ik denk, het zo lezende, dat het mag.

Over die andere dingen die je noemt: zelf besluiten langs gele strepen te parkeren, ook met 'toestemming' van de eigenaar/huurder van het aangrenzende pand, maakt het niet minder strafbaar. Dus kan gewoon leiden tot een bekeuring.

Ook het feit dat een BOA zegt dat hij er niet zal handhaven maakt het niet tot officieel (gedoog)beleid. M.a.w. als er morgen wel gehandhaafd wordt door een andere BOA, of door de politie, dan heeft u niks aan die mondelinge toezegging.

En een briefje met contactgegevens is leuk maar dat werkte bij mij averechts als het om bekeuren voor foutparkeren ging: een bestuurder die kennelijk opzettelijk parkeert in strijd met de regels, en dan een briefje neerlegt, en indirekt van mij een inspanning verwacht om zelf een boete te voorkomen. Nee, ik doe daar niet aan mee.

En hoe gaat zoiets daarna verder?
Weer parkeren met een briefje?
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op industrieterrein

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Gele strepen staan op bedrijventerreinen er vaak niet voor niets. Zeker bij toegangshekken en - wegen kan het een onderdeel zijn van een calamiteitenplan. Het bedrijf kan het niet hinderlijk vinden dat daar geparkeerd wordt, maar de hulpdiensten denken daar wellicht anders over. Veel bedrijven zijn ook uitgerust met crash hekken die er uitgereden worden bij bijvoorbeeld een brand. Een geparkeerde auto daarvoor werkt dan niet.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren vrachtwagen met gevaarlijke stoffen op industrieterrein

Ongelezen bericht door Frans »

Kun je hier iets mee?

https://www.ilent.nl/onderwerpen/gevaar ... g/parkeren

Er is ook nog een link naar een knap overzichtelijke PDF die alle wetgeving in 1 "best practices" samenvat:

Klik hier


Dit is dus de wetgeving waar een voertuig met gevaarlijke stoffen zich aan te houden heeft, je kunt dan zelf invullen of je lading hieraan voldoet... of niet en of je dus moet voldoen aan deze regels... of niet.

Hiernaast kan de gemeente waar het om gaat nadere regels stellen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) omtrent het parkeren van grote voertuigen met gevaarlijke lading. We zouden dat nog kunnen opzoeken als we de gemeente weten...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten