Oplichting ouderen maar geen aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
BiancaV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 23 nov 2021, 14:15
Roepnaam: Bianca
Contact:

Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door BiancaV »

Hoi,

We zijn er achter gekomen dat schoonmoeder compleet financieel is leeggetrokken door nichtje en partner.
Op slinkse wijze en met l*l verhalen heeft ze haar bankpas en pincode gegeven (ja ik weet het..)
Maar ze wil eigenlijk geen aangifte doen omdat ze van mening is dat het haar eigen schuld is en ze is bang is om achterkleinkinderen niet meer te zien.

Waar staat ze in dit geval?
En waar staan wij? Kunnen wij dit wel namens haar?

Opmerking van moderator Skipperje

titel onderwerp aangepast.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Een ieder kan aangifte doen van een strafbaar feit. U zou dus namens uw schoonmoeder aangifte kunnen doen.

Het is in een dergelijke zaak alleen erg lastig om voldoende opsporingsonderzoek te doen zonder dat uw schoonmoeder hier aan meewerkt. Zorg dat u zoveel mogelijk bewijs en informatie verzamelt en neem dit mee naar het politiebureau.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7447
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door SWAT »

Als uw schoonmoeder geen aangifte wil doen kunt u formeel wel aangifte doen. Een ieder immers die kennis draag van een strafbaar feit kan volgens de Wet daarvan aangifte doen. Als uw schoonmoeder echter geen verklaring wil afleggen inhoudende dat het wegnemen van het geld tegen haar uitdrukkelijke wil was kan de politie verder niets met uw aangifte.
Zelfs al doet uw schoonmoeder aangifte dan wordt het nog lastig aan te tonen dat nichtje en partner strafbaar hebben gehandeld als niet is vastgelegd met welk doel zij de bankpas + pincode mochten gebruiken en zij verklaren dat alles in overeenstemming met schoonmoeder heeft plaats gevonden.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
BiancaV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 23 nov 2021, 14:15
Roepnaam: Bianca
Contact:

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door BiancaV »

SWAT schreef: 23 nov 2021, 16:34 Als uw schoonmoeder geen aangifte wil doen kunt u formeel wel aangifte doen. Een ieder immers die kennis draag van een strafbaar feit kan volgens de Wet daarvan aangifte doen. Als uw schoonmoeder echter geen verklaring wil afleggen inhoudende dat het wegnemen van het geld tegen haar uitdrukkelijke wil was kan de politie verder niets met uw aangifte.
Zelfs al doet uw schoonmoeder aangifte dan wordt het nog lastig aan te tonen dat nichtje en partner strafbaar hebben gehandeld als niet is vastgelegd met welk doel zij de bankpas + pincode mochten gebruiken en zij verklaren dat alles in overeenstemming met schoonmoeder heeft plaats gevonden.
Precies waar ik al bang voor was.
Dan zou het een welles/nietes spelletje worden. Voor niemand ideaal maar zeker voor haar niet.

Feit is wel dat er een behoorlijk dik dossier bij "jullie" ligt over de partner. Maar dat staat los van het feit wat ze nu weer gedaan hebben.

Toch nog es rustig met haar gaan praten...
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2106
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door Proost »

Ik lees in de titel ouderenmishandeling maar uit het verhaal blijkt een mogelijke oplichting. Dit zijn wel twee heel verschillende dingen.

Opmerking van moderator Skipperje

aangepast
Belangrijk is om te weten met welk "l*lverhaal" (zoals je het omschrijft) haar de bankpas en pincode afhandig is gemaakt. Ik lees slinkse wijze dus dit zou best wel eens kunnen kwalificeren als oplichting en hiervan kunnen inderdaad aangifte doen. Je schoonmoeder kan dan evt als getuige/slachtoffer gehoord worden terwijl jij aangever bent. Belangrijk is wel dat hier dan het eerlijke en hele verhaal op tafel komt. Als ze dat niet wil heeft het geen nut en zou ik er vooral weinig tijd in steken .

Zeker gezien de familie kwestie is het ook belangrijk om een afweging te maken om welk bedrag het gaat in relatie tot het doen van aangifte. Maar een aangifte van bedrog is in eerste aanleg niet zonder meer kansloos.
Wellicht kun je de zaak wat toelichten.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14414
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9161
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:
Gebruikersavatar
BiancaV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid sinds: 23 nov 2021, 14:15
Roepnaam: Bianca
Contact:

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door BiancaV »

Die grens en/of verschil is mijn dan inderdaad niet helemaal duidelijk...

Het gaat om veel geld, ze heeft van woningbouw al paar keer te horen gekregen dat huur niet betaald kon worden en uitzetting dreigde. Levensverzekering hebben ze gaar laten afkopen. En natuurlijk heeft schoonmoeder daar niets van gezien qua geld. Ze doen met zielige verhalen geld afhandig maken.... Zoon heeft medicijnen nodig maar kunnen ze niet betalen, boete van boa moest meteen betaald worden, zwartrijden in ov moest meteen betaald worden, hebben geen eten, zoon van ze kan niet naar school omdat er geen boterhammen zijn... Omdat schoonmoeder 2x een tia heeft gehad is ze zwakker hierin en geloofd ze dit allemaal.
Ze zitten in wsnp en schoonmoeder geloofd het ook dat ze van bewindvoerder niets krijgen.

Ook werd bankpas zonder toestemming ontvreemd (ze hadden huissleutel voor nood). Haar geld is op, echt gewoon op!

Inmiddels wel slot vervangen en pinpas in beheer gegeven van familie.
Ze wil wel haar verhaal doen. Want inmiddels heeft ze dit ook gedaan bij artsen en verpleegkundigen (gevallen thuis) en bij revalidatie nu is de psycholoog ingeschakeld. Deze zullen denk ik wel meldplicht hebben!?
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1887
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door maestro »

Er bestaat voor professionals een meldcode. Zie ook: https://www.huiselijkgeweld.nl/vormen/f ... l-misbruik
Dit is meer gericht op het stoppen en hulp bieden dan op vervolging.

Helaas is schoonmoder niet de enigste die het overkomt. Ik zou uw schoonmoeder proberen te overtuigen aangifte te doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2106
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door Proost »

Voor wat ik zo lees is dit gekwalificeerde diefstal en oplichting. Kun je wel degelijk aangifte van doen. Best wel flinke feiten zelfs.
Bewijs aanleveren is belangrijk en haar zo ver krijgen dat ze (al dan niet met jouw begeleiding) aangifte doet.
Fiep1991
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid sinds: 05 nov 2020, 14:58
Roepnaam: Mark
Contact:

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door Fiep1991 »

Als ze getrouwd zijn praten we dan niet over een relatief klachtsdelict? Hiervan mag alleen het slachtoffer verzoek tot vervolging doen.

Kan het fout hebben maar daar stond me nog wat van bij.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Oplichting ouderen maar geen aangifte

Ongelezen bericht door Pim »

We zijn er achter gekomen dat schoonmoeder compleet financieel is leeggetrokken door nichtje en partner.
Ik neem aan dat het nichtje bedoelt en haar partner, en niet slachtoffer vs dader.

Bij een klachtdelict speelt ook de termijn een rol. Circa drie maanden.
Maar als ik zo lees wat er allemaal voor smoezen zijn gebruikt moet dit haast wel over een (veel) lange(re) periode spelen.
Gesloten