Weigeren aangifte laster/smaad.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: Weigeren aangifte laster/smaad.

Ongelezen bericht door Proost »

Als iemand met dit verhaal bij mij komt als klacht, dan is het ook aan mij om aan verwachtingsmanagement te doen. Ik denk dat andere hulp officieren dit ook zo zullen aanvliegen. Iedereen kan zich wel inleven dat een dergelijke zaak veel impact kan hebben op je leven. Net als zedenzaken dat doen. Maar ook daar wordt nadrukkelijk vermeldt dat in zaken met weinig direct en concreet bewijs, het in niet veel gevallen tot een bevredigende straf komt. Zoals gezegd wil ik die verwachting bijstellen i.p.v. koste wat het koste het 'rechtvaardigheidsgevoel' na te streven dat een verdachte straf verdient. Het zou niet fair zijn als men zou zeggen; 'Natuurlijk nemen wij de aangifte op en we gaan er direct voortvarend mee aan de slag', als we dat gewoon simpelweg niet gaan doen. Als voorbeeld: Alleen afgelopen week al heb ik twee zaken zien afdoen met een voorwaardelijk sepot door tekorten bij het OM. Dit ging om 6 jaars feiten. Dat is dus een strafbedreiging die 6x zo hoog is als smaadschrift. En in deze zaken waren de verdachten zelfs op heterdaad aangehouden. Waren gewoon ronde zaken.

Met dit in het achterhoofd... zou mijn advies zijn om niet te gaan werken aan een teleurstelling voor de toekomst. Maar je mag het natuurlijk altijd proberen. Wat is alleen daar het nut van (dat was de strekking van mijn vraag)?

Nog een paar voorbeelden:
-Je haalt een vergelijk aan met de koning. Die is er maar 1... je ex heeft wellicht nog wel 10 andere exen.
-Smaad is heel lastig te bewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een tv serie als South park die vrijwel nooit veroordeeld worden terwijl ze veel mensen 'hun goede naam' aangetast hebben. Puur door enkele disclaimers in te brengen voorkom je een veroordeling. Wellicht staan deze ook in het 'boek'. Weet dat bij een rechtszaak, de advocaat van de tegenpartij hier geen hele lastige dobber aan gaat hebben om het aangeleverde 'bewijs' onderuit te halen.
-Je haalt jurisprudentie aan over een whatsapp gesprek (waar ik even diagonaal doorheen gelezen heb). Dat is een concreet bericht naar de zoon van aangever en het lijdend voorwerp was de vader. Dit is iets anders dan een geanonimiseerd boek. Dat is waar het hier om gaat voor zover ik dat kan lezen.

In deze zaak zit heel veel emotie en daar komen ook de reacties uit zoals ik het lees. Ook het gevoel van onrecht begrijp ik 'dat wij hier niets aan willen doen'. Ik zou dit liever ook anders zien. Maar dit is helaas de realiteit waarmee wij, dag in dag uit, mee te maken hebben. Dit strekt veel verder dan enkel deze zaak. Het is ook niet gezegd dat hier niets mee hoeft te gebeuren. Maar neem daarvoor een advocaat in de arm en laat je goed adviseren. De civiele route is veel kansrijker dan de onvermijdelijke uitscreening van de politie.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Bedenk ook dat in het cieviele recht in iemand uiteindelijk ook tot een gevangenisstraf kan worden veroordeeld. We nomen het alleen dan een gijzeling en het doel is iets anders, maar materieel betekent het dat iemand die zijn gedrag niet staakt achter de tralies verdwijnt. Voor een korte periode (enkele dagen) en eventueel bij een volgende keer een week en zo steeds langer. Dat gaat ook een stuk sneller dan in het strafrecht.
De kosten kunnen wel een probleem zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Civiele_gijzeling
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Frans »

Ontopic maar toch een zijstapje: bij een vechtscheiding zijn kids altijd de dupe en aangifte doen van art 279 is heel moeilijk. Niet vanwege de aangifte maar iedereen gaat er klakkeloos vanuit dat daar waar 2 volwassenen vechten, er ook 2 schuld hebben en men kijkt vervolgens altijd naar het belang van de kids. Die zijn niet gebaat bij een moeder die een celstraf uit moet zitten (en de gevallen waarin die is uitgesproken zijn in NL letterlijk op 2 handen te tellen). In het verleden hebben veel heel veel mensen daarom gekozen voor de Koninklijke weg (het heeft zelfs een semi-officiele naam), na jaren van rechtzaken om die kids geeft een van de ouders het simpelweg op, soms in overleg met de rechtbank, om rust te brengen en de kinderen te laten opgroeien in de hoop dat ze later weer contact opnemen. Dat dit nooit meer gebeurt . Tja, facebookgroepen, websites, talloos zijn ze, de leden langzaamaan radeloos.

Intussen zijn er wat rechters, Cees van Leuven bijvoorbeeld, Rechter bij het hof in Den Bosch, die zich heel erg heeft verdiept in deze materie en die al een aantal keren anders oordeelde dan de meeste familierechters ("laat de kids maar bij moeder, dan is er rust")

Die aangifte opnemen van art. 279 is het begin van een erg belangrijk proces voor een ouder en nee, zoveel prio heeft die misschien niet. Maar na 17 aangiftes heeft iemand wel een dossier waarmee ie iets kan richting een rechter, dat is toch wat anders dan 11 jaar wachten tot een van je kids misschien een keer belt....
Frans
Beheerder

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

TS heeft alleen het gezag en de kinderen wonen al 11 jaar alleen bij hem. Dus daar zal het in deze kwestie niet over gaan.

ReneMark
Lid
Lid
Roepnaam: Rene

Ongelezen bericht door ReneMark »

Dankje Maestro, en alle andere. Fijn dat dit forum er is en zoveel mensen meedenken.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Frans »

Proost schreef: 21 nov 2021, 14:50 TS heeft alleen het gezag en de kinderen wonen al 11 jaar alleen bij hem. Dus daar zal het in deze kwestie niet over gaan.
Het boek gaat over het feit dat zijn ex na 13 jaar nog steeds wrok tegen hem koestert... (zie OP). Lees OP eens en dan mijn bericht nog eens en zeg dan dat die 2 niets met elkaar te maken zouden kunnen hebben ;-))
Frans
Beheerder

ReneMark
Lid
Lid
Roepnaam: Rene

Ongelezen bericht door ReneMark »

Het klopt allemaal wat jullie schrijven. En natuurlijk is het geen bewuste keuze om de moeder van mijn kinderen op te laten sluiten.

Echter sta ik er dus niet meer alleen in. Onze dochters zijn het nu ook wel eens beu.

Ik voed onze dochters al sinds 2010 alleen op, met enkel het belang van onze kinderen voorop. Dus vanaf het moment dat mijn ex de omgang niet meer nakwam, en van de radar verdween, heb ik alles op alles gezet om het contact tussen moeder en dochters te herstellen.

Dat heeft flink wat ruzie opgeleverd, want als iemand je zo in de maling neemt, dan begrijpt niemand dat je zo je best doet om het contact tussen moeder en en kinderen te herstellen.

In 2014 lukt het mij om de kinderen omgang te geven met hun moeder, en vanaf dat moment kwam er weer een serieus contact op gang. In 2020 is moeder voor het eerst weer op een verjaardag geweest van de meiden en afgelopen jaar is ze meerdere keren langs geweest (gewoon voor de lol).

Je zou dus zeggen dat je contact tussen moeder en kinderen goed te noemen was. Tot we er achter kwamen dat er in 2019 een boek was uitgekomen waarin zowel de kinderen als ik niet prettig worden beschreven.

In onze situatie kan je dus niet spreken over een daadwerkelijk over en weer van ellende. We werden continue aangevallen door de andere kant wat natuurlijk wel een reactie veroorzaakte.

Een civiele zaak tegen een boek is vrij lastig. Voor jullie informatie, in NH zijn slechts twee advocaten die dergelijke zaken aannemen op een toevoeging. Dergelijke zaken worden namelijk nagenoeg nooit uitgevochten tussen ex-en. Meestal zijn het multinationals die dergelijke zaken voeren tegen een krantenartikel of iets dergelijks.

Kortom, het kost even tijd voor je iemand hebt gevonden maar deze advocaat ziet er wel degelijke een zaak in. Het is pure laster en smaad.

Smaad lastig te bewijzen? Smaad is in deze wel te bewijzen aangezien ik niks zonder getuige heb gedaan. Eigenlijk wordt in hoofdzaak het begin van de scheiding in het boek beschreven. En dan met name de omgangsregeling komt aan bod.

Volgens mijn ex had ik geen omgang gevraagd (begin van het boek) maar na een paar hoofdstukken lees je ineens dat ik tijdens de eerste zitting om omgang vraag. Die omgang komt uiteindelijk pas na 3 zittingen op papier omdat de rechtbank er vanuit ging dat moeder zelf het fatsoen zou hebben dit met mij te regelen. In zitting 3 komt dus een omgang op papier, ieder oneven weekend vanaf 10 uur op zaterdag tot 17 uur op zondag.

En in het boek lees je duidelijk dat mijn ex geen zin had in omgang. Ze probeerde de school voor te liegen door te zeggen dat ik geen rechten meer had als vader, er wordt van alles in het boek beschreven waarvan je later zegt, lekker stupid want dit staat allemaal in uitspraken van de rechtbank.

Sterker, zelfs de politie wordt door het slijk gehaald want die weigeren ervoor te zorgen dat ik een straatverbod krijg.

Al met al is het een boek waarvan je kan zeggen, als je het leest, die schrijfster is vreselijke de weg kwijt.

Het civiele traject wordt ook ondersteund door onze dochters welke op papier zetten wat zij hebben gezien en weten. Maar ook war ze vinden van het boek en wat er mee niet gebeuren.

Niettemin is het wel de bedoeling dat ze contact blijven houden met hun moeder. Dus hebben we besloten dat ze het op papier zetten en niet de confrontatie aan hoeven te gaan in de rechtbank met hun moeder. Dat doe ik wel alleen.

Maar zoals ik al zei,

Het zou zo fijn zijn als de reclassering zou kijken naar moeder en een inschatting zou maken van moeders mentale gezondheid. Anders zijn we over 10 jaar weer aan de beurt. Mijn ex heeft namelijk gezegd dat ze mij stuk gaat maken op alle gebieden. En kennelijk is daar niks veranderd. Zelfs niet na al die jaren normaal contact te hebben in het bijzijn van onze dochters.

In een civiele zaak komt dit niet aan bod. Ik het strafrecht wel. Vandaar mijn dubbele keuze. Ik ben enkel het civiele traject gestart om via een kort geding (voorlopige voorziening) het boek van de markt te krijgen. Ik ben niet van plan nog eens jaren te procederen tegen mijn ex. Dat kan ik lichamelijk en geestelijk, maar ook financieel niet meer aan.

Nogmaals bedankt voor alle berichten, maar ook voor het meedenken. Dit helpt enorm.

Plaats reactie