Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door Pim »

ThunderSTreak schreef: 03 nov 2021, 16:15
speedo schreef: 03 nov 2021, 11:27 Als we dus alle auto's chippen hoeven ze helemaal de weg niet meer op en kunnen ook de flitspalen weg . gaan we nooooooit doen gelukkig ,toch?? :?
In dit geval gaat het om het chippen van het voertuig van de rechthebbende. Heb je een GHP, dan krijg je een chip die interacteert met de techniek in de parkeerplaats zelf (lus); er komt dan geen melding aan de meldkamer omdat er sprake is van terecht gebruik. Staat er een ander voertuig (zonder chip), dan gaat er wel een melding naar de meldkamer; onterecht gebruik. Hierop kan een BOA gestuurd worden die gaat handhaven/afslepen. Effectief systeem.
Dat druist in tegen de gedachte en het beleid van een EU GPK. Namelijk dat op de kaart geen kenteken vermeldt wordt zodat de gehandicapte met zijn kaart van elk willekeurig voertuig gebruik kan maken.

Nu zou dat weer gekoppeld moeten worden aan een voertuig met chip?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Frans »

ReneMark schreef: 02 nov 2021, 00:21Hoever mag je in een gehandicapte parkeervak parkeren zonder te worden beboet? 1m? 2m? 3m?
Om precies te zijn exact 0,0 cm.

Wetstekst

RVV 1990 Art. 24 lid
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Het invalidenbord is een E06, de gemeente heeft het bord geplaatst met bijbehorend 6 meter-vak. Je mag er dus enkel IN parkeren of, zoals dit zo mooi heet, "op aangegeven wijze". Iedereen die op of over de streep staat, al is het 3 cm kan daarvoor bekeurd worden (R397E € 100,- ex adminkosten. Staat er een onderbord dan mag je er er enkel parkeren met het juiste kenteken en anders met een geldige GPK. Moeilijker dan dit is het niet...
Frans
Beheerder

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

@ Pim. Het experiment met een chip heeft alleen betrekking op toegewezen gehndicaptenparkeerplaatsen waaraan het kenteken van een houder is gekoppeld. Daarmee is dit niet strijdig met Europese regelgeving.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Heb je wel een probleem als je voor een dag een leenauto krijgt omdat je auto in de garage staat.
Nu kan je een briefje achter de voorruit leggen en zullen de meeste handhavers daar niet moeilijk over doen

ReneMark
Lid
Lid
Roepnaam: Rene

Ongelezen bericht door ReneMark »

Ik heb dus zelf jarenlang gehandhaafd op dergelijke overtredingen, met nadruk om gehandicapte parkeervakken, kaarten en dergelijke. De database, welke de politie maar ook handhaving kan raadplegen omtrent de gestolen gehandicapte parkeerkaarten, is mede door mij aangelegd in die tijd.

Ik was hier juist zo mee bezig omdat ik ook enige tijd met gehandicapte heb gewerkt, maar ook omdat mijn zus mindervalide is. De kaarten werden gestolen of parkeerplaatsen werden deels of geheel bezet gehouden door niet rechthebbende.

Ik kon er woest over worden en schreef dus altijd minimaal een beschikking uit. Wat mij nu opvalt is dat de handhaving, maar ook de politie (sorry dat ik dit schrijf) vaak de afweging maakt niks te doen als er deels in het vak wordt geparkeerd. Dit omdat de boete zo hoog is.

Onzin natuurlijk, je kan een dergelijk voertuig, welke voor meer dan een meter in het vak staat, gewoon schrijven op hinder r395. Maar ook daar wilde de handhaving nog de politie de handen aan branden.

Ik heb destijds nooit een bezwaar gehad omtrent het handhaven op r395. Het is dus de moeite waard dit te overwegen in deze situatie.

Helaas, wat ik toen niet had kunnen bedenken, ben ik nu zelf een gebruiker van een gehandicapte parkeerplaats en krijg simpel te horen, u past er heus nog wel bij. Daarbij wordt vergeten dat ik die plaats niet voor niks heb gekregen, en misschien wel problemen heb met inparkeren?

Dat systeem in Amsterdam lijkt mij eigenlijk minder niet handig. Ik heb, in 5 jaar tijd, 5 auto's gehad. Ik ben tenslotte steeds kleiner gaan rijden omdat, A de de gemeente er niks aan doet, en B de handhaving/politie niks doet. Al met al heb ik dus nu een bestand aangelegd van vele foto's waaruit duidelijk blijkt dat dit een onhoudbare situatie is voor mij. Ik wacht tot de klacht is behandeld door de gemeente op schrift (heb al antwoord gehad dat ze er niks aan gaan doen) waarna ik naar de ombudsman ga teneinde een oplossing af te dwingen.

Oja, mijn aandoening? Ik heb een hersentumor overleefd en leef nu op medicatie. Geen medicatie betekend automatisch einde leven. En als hangijzer, ik mag geen enkele stress ervaren aangezien dit kan zorgen voor een Addison crisis. Wat denkt u dat dit met mij doet, al 5 jaar je auto elders parkeren omdat iemand anders maling heeft aan het vak.

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het antwoord. Persoonlijk denk ik dat de vraag wel is beantwoord, maar dat ik eigenlijk gewoon bij de gemeente moet zijn teneinde het vak zo in te richten dat dit niet langer kan gebeuren.

Als iedereen voor mij duimt, dan kan de ombudsman misschien iets afdwingen ben de gemeente : )

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

ReneMark schreef: 18 nov 2021, 22:52...maar dat ik eigenlijk gewoon bij de gemeente moet zijn teneinde het vak zo in te richten dat dit niet langer kan gebeuren.
Volgens mij moet je daar zijn om de noodzaak van handhaving aan te tonen, hetzelfde geldt overigens ook voor de politie, dus wellicht handiger om het via bijvoorbeeld alsnog de wijkagent te doen. En dan nog steeds in alle redelijkheid overigens, iemand steeks wel eens 15 cm over de streep in een vak, maar dat is wat anders dan 1,5 meter.
Frans
Beheerder

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

ReneMark schreef: 18 nov 2021, 22:52 Wat mij nu opvalt is dat de handhaving, maar ook de politie (sorry dat ik dit schrijf) vaak de afweging maakt niks te doen als er deels in het vak wordt geparkeerd. Dit omdat de boete zo hoog is.
Dan heb je geluk.
Als ik goed geïnformeerd ben gaat de boete voor parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats in 2022 omlaag.

Dus minder reden om maar niet te schrijven.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Pim schreef: 19 nov 2021, 10:38 Als ik goed geïnformeerd ben gaat de boete voor parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats in 2022 omlaag.
Erg jammer inderdaad.
Frans
Beheerder

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

verkeersboetes 2022 (aldus de AutoRAI)

https://autorai.nl/alle-verkeersboetes-2022-tarieven/
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Frans schreef: 19 nov 2021, 10:47
Pim schreef: 19 nov 2021, 10:38 Als ik goed geïnformeerd ben gaat de boete voor parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats in 2022 omlaag.
Erg jammer inderdaad.

Nou, €310,- vind ik nog steeds erg fors voor een parkeerovertreding, want dat is 't uiteindelijk; niet meer en niet minder..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

maestro schreef: 19 nov 2021, 13:16 verkeersboetes 2022 (aldus de AutoRAI)

https://autorai.nl/alle-verkeersboetes-2022-tarieven/
Bespeur toch alleen een foutje.
Rijden met onjuiste kentekenplaten staat 150 voor. Rijden terwijl ze niet goed leesbaar zijn ook volgens deze site. Het is alleen die laatste. Als ze niet juist zijn (lees andere als die bij het voertuig horen) is dit rijden met een vals kenteken en dat is een misdrijf en gaat over 700 heen.
maar ach, het is maar een private instelling die dit opschrijft dus rechten aan al deze info ontlenen kunnen we niet ;)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

zijlvaart67 schreef: 19 nov 2021, 13:32Nou, €310,- vind ik nog steeds erg fors voor een parkeerovertreding, want dat is 't uiteindelijk; niet meer en niet minder..
Eens Koen, helemaal. Maar... als je ziet hoe veel (of eigenlijk, weinig) van die vakken er zijn, hoe vaak er op geparkeerd wordt door mensen die er niet op thuis horen, hoe wrinig er tegen wordt opgetreden en dan nog, hoe weinig effect een bonnetje heeft (want dan NOG blijft het vak bezet door iemand die er niet op thuis hoort, met uitzondering van de grotere steden die een wegsleepregeling hebben) vind ik verlagen van het bedrag nergens voor de hand liggend.

Ja, het is heel erg hoog, en dat maakt meteen dat mensen heel goed opletten...
Frans
Beheerder

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Frans schreef: 19 nov 2021, 19:39Ja, het is heel erg hoog, en dat maakt meteen dat mensen heel goed opletten...
Dat ben ik oneens met je.

We weten allemaal dat mobiel bellen zo duur is een het gebeurt toch, en véél.
Want de pakkans is niet in lijn met de hoogte van de boetes.

In Duitsland zijn de boetes véél lager maar de mentaliteit en stuk groter. En ik heb niet het idee dat men daar er maar lekker op losparkeert.

ReneMark
Lid
Lid
Roepnaam: Rene

Ongelezen bericht door ReneMark »

Frans schreef: 19 nov 2021, 07:54
ReneMark schreef: 18 nov 2021, 22:52...maar dat ik eigenlijk gewoon bij de gemeente moet zijn teneinde het vak zo in te richten dat dit niet langer kan gebeuren.
En dan nog steeds in alle redelijkheid overigens, iemand steeks wel eens 15 cm over de streep in een vak, maar dat is wat anders dan 1,5 meter.
Over 15cm ga je mij echt niet horen. Maar wat je zegt, 1,5m of zelfs meer maakt het er niet makkelijker op om de auto te parkeren. Ben zo blij dat ik (nog) geen rolstoel nodig heb, want dan zijn de rapen natuurlijk gaar.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Onderzoek toont keer op keer aan dat het niet de hoogte van de straf maar veeleer de pakkans voor mensen bepalend is om iets wel of niet te doen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Plaats reactie