Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

ReneMark
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid sinds: 25 aug 2018, 10:56
Roepnaam: Rene
Contact:

Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ReneMark »

Ik zit met een klein probleem. Althans, het probleem heb ik zelf steeds kleiner gemaakt door steeds een kleinere auto te nemen in de hoop dat ik meer ruimte zou overhouden.

Ik ben dus minder valide en heb een parkeervak voor de deur, met bord en onderbord, waarop mijn kenteken staat.

Maar nagenoeg wekelijks parkeren andere deels in het vak. Het is langs parkeren, en het vak is, zoals bepaald door de regels, 6m lang. Ik reed eerst in een grotere auto, maar door de parkeeroverlast ben ik dus kleiner gaan rijden. Want ook toen stonden er met regelmaat auto's voor meer dan een meter in het vak.

Voor zover ik weet mag je helemaal niet in het vak staan als het niet voor jou is bedoeld. Maar kennelijk is er veel verwarring, zoals ook weer vandaag.

Ik kom thuis en dit keer staat er een bestelbus voor 1.20m in het vak. Dus bel ik de politie met de vraag of zij (A) contact op kunnen nemen met de eigenaar zodat hij het voertuig verplaatst, of (B) het voertuig kunnen verbaliseren.

De politie kwam, zei dat ze de eigenaar gingen wakker bellen aan huis, en vervolgens is er niks meer gebeurt.

Wat is nu de regel? Want ik heb al heel vaak te horen gekregen, zolang jij er zelf nog bij past dan doen we niks. Dat is natuurlijk onzin, want zo direct moet ik in een Canta rijden om gebruik te maken van het vak. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het probleem van de fout parkeerder mijn probleem wordt?

Dus de vraag is:

Hoever mag je in een gehandicapte parkeervak parkeren zonder te worden beboet? 1m? 2m? 3m?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door SWAT »

Dat laatste kunt u niet in de Wet terug vinden. Men mag niet in het als zodanig aangegeven vak staan mits de bebording op orde is natuurlijk.
Er is alleen voor de politie geen verplichting om een boete op te leggen. Als men deels in uw vak heeft geparkeerd maar u kunt op dat moment wel gebruik maken van uw parkeerplaas zal men niet zo snel deze forse bekeuring uitschrijven.
Stay safe out there.
ReneMark
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid sinds: 25 aug 2018, 10:56
Roepnaam: Rene
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ReneMark »

Geachte Swat,

Ik begrijp uw reactie over de hoogte van de boete. Echter is het niet verplicht om een auto te verbaliseren op feitcode r402b. Men kan ook kiezen voor hinder r395, iets wat minder kost.

Maar buiten dat, het is toch vreemd dat wij in dit geval gaan onderhandelen over de hoogte van de boete? Als ik deels over een verdrijvingsvlak rijd krijg ik ook gewoon die bon. Er staat namelijk nergens in de wet dat ik wel 2 meter er overheen mag rijden. Je mag er gewoon niet overheen rijden, punt.

En als men telkens voor 1.20m in het vak mag staan, en ze krijgen er lucht van dat dit niet beboet wordt, dan doen ze het zo aan beide zijden waardoor er nog maar 3.60 meter aan parkeervak over is. En waarom hebben ze dan bepaald dat het vak 6 meter moet zijn?

Kortom, ik kan mij niet echt vinden in uw antwoord en wil daarom graag weten wat wettelijk is toegestaan.

Ik wil ook even kwijt dat het zeer vervelend is als men steeds deels in het vak staat. Buiten dat ik al enorm veel schade heb opgelopen door dergelijke parkeerders, is het ook erg lastig inparkeren. En ik heb die plek niet voor niks toegewezen gekregen.

Inmiddels hangt er een camera voor de mensen die schade rijden en geen briefje achterlaten. Zodoende weet ik dus ook dat veel bestuurders kijken, zien dat ze in het vak staan, en gewoon weglopen.

Ik zelf vind het allemaal nogal asociaal, maar wie ben ik.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1888
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door maestro »

Naast de politie kun je ook contact opnemen met de gemeente. Zij handhaven op dit gebied en zijn de eerst verantwoordelijken wat betreft (fout) parkeren. De politie heeft vele andere taken en laat het liever over aan de gemeete, zodat zij zelf meer tijd hebben voor andere zaken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door taxikemperman »

U kunt ook aan de gemeente vragen of zij aan beide kanten van het vak een verhoging willen plaatsen zodat er niet overheen geparkeerd kan worden.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Of verzoek de gemeente fysiek twee rood wit gemarkeerde palen van ongeveer 1.20 meter hoog te plaatsen in de belijning van het parkeervak. Een aan de voorzijde en een aan de achterzijde. Gegarandeerd dat het vak dan vrij blijft.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
ReneMark
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid sinds: 25 aug 2018, 10:56
Roepnaam: Rene
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ReneMark »

De gemeente handhaaft niet in de avonduren, dus daar hoef ik niet op te rekenen. En bijvoorbeeld biggenruggen plaatsen wil de gemeente niet aan. Ze zijn bang dat mensen schade oplopen en de gemeente verantwoordelijk houden.

Kortom, eigenlijk is de verkregen plaats waardeloos terwijl het een uitkomst zou moeten zijn. De gemeente wijst naar handhaving en politie en die wijzen op hun beurt weer naar de gemeente. Oftewel, de draaimolen van de overheid.

Blijft nog steeds staan, mijn vraag.

Is het toegestaan deels in een gehandicapte parkeervak te parkeren, en zo ja waar trek je de lijn? Naar mijn inziens hoor je er helemaal niet in te staan.

Ik heb intussen veel gelezen maar kan nergens vinden dat je er een beetje in mag staan. Wie het weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door SWAT »

U heeft het antwoord op uw laatste vraag reeds gekregen maar kennelijk niet goed gelezen. Een voor een specifieke doelgroep aangewezen parkeerplaats mag niet (dus ook niet deels) door een niet tot doelgroep behorend voertuig gebruikt worden.
Nogmaals er is geen wettelijke verplichting, in tegenstelling tot sommige andere landen, voor een politieambtenaar om bij het constateren van een overtreding een boete uit te schrijven.
Als.u meent dat de politie tekort schiet kunt u daarover een klacht indienen.
Als u meent dat de gemeente tekort schiet kunt u klagen bij de gemeentelijke ombudsman.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door r0n. »

Los van alle hierboven genoemde argumenten en feiten, is er volgens mij maar één discussie mogelijk:
Geldt de grens van het parkeervak buiten de witte lijn, of is die grens de binnenkant van de witte lijn.
Mogelijk is dit zelfs het midden van deze lijn, maar alles bij elkaar is dat een kwestie van 1 á 2 cm.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
ReneMark
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid sinds: 25 aug 2018, 10:56
Roepnaam: Rene
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ReneMark »

Excuus dat ik er overheen heb gelezen. Zoals jullie misschien begrijpen sta ik er emotioneel in. Eerst veel schades en nog steeds bestuurders die kennelijk maling hebben aan lijnen op de weg.

Als je dan als minder valide te horen krijgt dat je auto er nog wel tussen past, terwijl je steeds kleiner bent gaan rijden omdat er altijd wel iemand deels in het vak staat, dan gaat je bloed wel een beetje koken.

De gemeente weigert verder iets te doen en is van mening dat de handhaving en politie hoort te schrijven zodra iemand het vak gebruikt. Dus ook als men deels in het vak staat.

Maarja, de handhaving is een andere mening aangedaan, net als de politie.

Ik denk dat ik maar de weg naar de ombudsman ga inslaan teneinde de gemeent te dwingen biggenruggen te plaatsen.

Allemaal bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ik las in een stuk over (titel: spotten) parkeerproblematiek rond gehandicaptenparkeerplaatsen in Amsterdam dat handhving primair een zaak is van de gemeente. Zij hebben daarvoor een leger aan Boa's. Voor de politie is het geen primaire taak. In Amsterdam gaat men zelfs zover dat men intelligente gehandicaptenparkeerplaatsen inricht die reageren op een chip aan het voertuig van de rechthebbende. Komt er een ander voertuig in het vak dan gaat er een melding naar handhaving.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9162
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als ik in de positie was van ReneMark zou ik eerst een mail sturen naar de politie. Noem dag, tijdstip en lokatie dat de politie bij u is geweest en dat u graag een terugkoppeling wenst, omdat er feitelijk niets is veranderd. Ik zou deze stap nemen voordat u naar de ombudsman gaat.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door Frans »

ReneMark schreef: 02 nov 2021, 00:21Hoever mag je in een gehandicapte parkeervak parkeren zonder te worden beboet? 1m? 2m? 3m?
Om precies te zijn exact 0,0 cm.

Wetstekst

RVV 1990 Art. 24 lid
4. Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Het invalidenbord is een E06, de gemeente heeft het bord geplaatst met bijbehorend 6 meter-vak. Je mag er dus enkel IN parkeren of, zoals dit zo mooi heet, "op aangegeven wijze". Iedereen die op of over de streep staat, al is het 3 cm kan daarvoor bekeurd worden (R397E € 100,- ex adminkosten. Staat er een onderbord dan mag je er er enkel parkeren met het juiste kenteken en anders met een geldige GPK. Moeilijker dan dit is het niet...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6116
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

@ Pim. Het experiment met een chip heeft alleen betrekking op toegewezen gehndicaptenparkeerplaatsen waaraan het kenteken van een houder is gekoppeld. Daarmee is dit niet strijdig met Europese regelgeving.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1185
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Gehandicapte parkeerplaats, regels omtrent parkeren

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Heb je wel een probleem als je voor een dag een leenauto krijgt omdat je auto in de garage staat.
Nu kan je een briefje achter de voorruit leggen en zullen de meeste handhavers daar niet moeilijk over doen
Gesloten