Parkeren bedrijfsbusjes.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
ldelange
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 24 okt 2021, 14:15
Contact:

Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door ldelange »

Hallo allemaal,

Afbeelding
Situatieschets waar je op kan klikken voor meer detail.

Ik heb deze vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.
Een paar dagen geleden schraapte ik een auto met mijn auto, en dat kostte me veel geld. De reden dat ik mijn auto schraapte, was dat er bij mij achter het huis op een openbaar parkeerterrein ieder avond en gedurende het gehele weekend een aantal bedrijfsbusjes parkeren. Nu door die hinderlijke busjes die vrij groot zijn, kon ik met mijn auto dus niet meer een draai maken, en bij het herhaaldelijk steken ging het dus mis. De eigenaar komt gewoon 'smorgens met zijn eigen auto, parkeert deze, gaat met zijn busje werken. Aan het einde van de dag, komt hij weer terug, parkeert zijn busje, neemt zijn eigen auto en gaat naat huis. Waarschijnlijk kan de 'arme' man zijn busje niet voor zijn huis parkeren omdat het denk ik lelijk staat in zijn buurt of zo.
Vroeger werd er op dit parkeerterrein nog door kinderen gespeeld en gevoetbald, maar ook dat kan nu niet meer. Want die busjes staan in de weg. Ik heb dus de wet onderzocht of ik daar iets aan kan doen, maar die busjes, tja die mogen er gewoon staan mits ze aan voorwaarden voldoen mag iedere dpd-er zijn busje parkeren in iedere woonwijk als hij hem niet nodig heeft waar hij maar wil. Ongeacht of het lelijk is, of de kinderen dan niet meer buiten kunnen spelen, en zelfs als hij de uitweg van andere auto's blokkeert. Maakt allemaal niet uit. De wet is aan zijn kant. Dat begrijp ik.

Onderstaand is de lokale verordening van de gemeente en de regelgeving is steeds door bijgevoegde bepalingen zoals uitdrukkingen als "door het college aangewezen plaats" of "waar dit naar oordeel schadelijk is voor het aanzien", een zeef waardoor er eigenlijk niets staat. Want de parkeerder kan zich gewoon beroepen op "hoe zo schadelijk voor het aanzien, kijk mijn mooie busje de buurt verfraaien" . Want "naar oordeel" is een achteraf te bepalen subjectief begrip waarbij een derde zoals een rechter dan moet gaan bepalen wat dat wel betekent in de context van dit verhaal.

Maar wat is nu mijn vraag?
Ik heb de voertuigen opgemeten, dit kun je zien in de foto, en natuurlijk zijn ze bijna precies zo groot als er in de bepalingen staat. Maar toch niet precies.
Wat ik kan bepalen is dat beide voertuigen zijn 25cm = 0,25m langer dan toegestaan in de verordening, en ook 5 en 10 cm te hoog.
Hoe streng is de wet hier.
Is een kwart meter te lang echt te lang?
Wanneer zegt de wet tegen mij dat ik niet moet zeuren?


Wetstekst

Artikel 5:8 Parkeren van grote voertuigen
  1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.
  2. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op de weg.
  3. Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.
  4. Het college kan van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.
Artikel 5:9 Parkeren van uitzichtbelemmerende voertuigen
  1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hun anderszins hinder of overlast wordt aangedaan.
  2. Het verbod geldt niet gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor de aanwezigheid van het voertuig ter plaatse noodzakelijk is.

Opmerking van moderator Frans

Opmaak aangepast
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door SWAT »

De eerste vraag die u moet stellen is, is de parkeerplaats een door de gemeente aangewezen plaats waar het parkeren van dergelijke voertuigen verboden is?
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door Pim »

Van wie is het terrein?
Als het particulier eigendom is kan de eigenaar voorwaarden stellen aan het gebruik ervan:
- verboden toegang voor onbevoegden (bordje)
- een bordje "alleen voor personen auto's"
- een portaal plaatsen over de toegangsweg dat maximale hoogte bepaalt
Gebruikersavatar
ldelange
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 24 okt 2021, 14:15
Contact:

Re: Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door ldelange »

Het trottoir is grotendeels een gemeenschappelijk eigen terrein, maar alleen 80cm.
Eén tegelrand en de trottoirband zijn gemeentegrond.
Het gehele terrein is gemeentegrond met een bestemming.

Het volgende staat ook in het bestemmingsplan van de gemeente gevonden op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/
Er zijn ook parkeerstrepen aanwezig hier.

Enkebestemming/verkeer verblijfsgebied.

Artikel 16 Verkeer - Verblijfsgebied

16.1 Bestemmingsomschrijving
De voor 'Verkeer-Verblijfsgebied' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
woonstraten en straten met een beperkte verkeersfunctie met de daarbij behorende voet- en fietspaden, parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen, waterpartijen en standplaatsen voor de ambulante handel;
bij deze bestemming behorende bouwwerken, geen gebouwen zijnde, verhardingen, speelvoorzieningen, duikers en bruggen ten behoeve van waterlopen, voorzieningen ten behoeve van nutsdoeleinden, overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde die behoren tot het straatmeubilair of kunstobjecten.

16.2 Bouwregels
Op deze gronden mag worden gebouwd en gelden de volgende regels:
op deze gronden mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, en nutsvoorzieningen met een oppervlakte van ten hoogste 15 m2 worden gebouwd;
de bouwhoogte van nutsvoorzieningen bedraagt ten hoogste 3 m;
de bouwhoogte van bouwwerken ten behoeve van de verkeersregeling, de verkeers- of wegaanduiding of de verlichting bedraagt ten hoogste 9 m;
de bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde, bedraagt ten hoogste 3,5 m.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door SWAT »

Dien een verzoek in bij de gemeente om handhaving dan weet u snel genoeg wat het standpunt van de gemeente is.
Voor de politie heeft toezicht op deze feiten geen prioriteit en wordt dit bij de gemeente neergelegd.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door Pim »

Ik denk dat het van de bestuurders van de busjes juist heel netjes is dat ze daar parkeren ipv in een straat met woningen.
Liever dáár een 25 cm te grote auto dan een bestelwagen voor je woning.

Dat het u stoort komt denk ik mede door de aanrijding. Wanneer de gemeente gaat handhaven, en die kans acht ik niet heel groot, staan die busjes straks voor woningen in straten.

En dat terwijl de bestemming van het terrein parkeren is en geen speelplaats voor kinderen.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren bedrijfsbusjes.

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Een ander punt is dat in de APVen weinig rekening wordt gehouden met de 'groei' van het bestelwagenpark. Die worden ook allemaal langer en hoger met elk nieuw model. Oorzaak is een toenemende efficiency om zo ook het milieu te dienen. Meer lengte en hoogte is meer volume om bijvoorbeeld alle pakjes die via internet besteld worden voor een betaalbare prijs aan huis te krijgen. Tel daarbij op dat alle verladers zich het liefst laten bedienen door een flexibele schil om hun bedrijfsactiviteiten en zie daar; de busjes zoeken een parkeerplaats in de woonwijken waar ook tal van ZZPers wonen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten