Wanneer mijn auto terug?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Tamara

Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Tamaraatje »

Mijn vriend is woensdag gearresteerd, hij had mijn auto bij (zonder mijn toestemming) en die is nu dus in beslag genomen.
Ik krijg niks te horen, ik zal eerlijk zijn van mijn vriend hoef ik niks te horen.... maar mijn auto die mis ik heel erg.
Zijn vader kreeg een vluchtig telefoontje van de politie dat zijn zoon vast zat, ik heb later ook nog gebeld voor wat informatie maar ze vertellen mij niks omdat hij meerderjarig is.
Waarom mijn auto in beslag is genomen wordt mij ook niet verteld.
Heb tot nu toe iedere dag gebeld over mijn auto maar ik krijg steeds een kort antwoord: afwachten.
Vandaag nogmaals gebeld, vriendelijke telefonist die mij het eea kon uitleggen over hoe alles te werk gaat, dat ik nog een brief krijg etc dus via hem kreeg ik tenminste meer informatie.
Natuurlijk heb ik niet stil gezeten en heb ik de domeinen (?) gemaild mijn vraag uitgelegd en hun konden mij een procesverbaal nummer en dienstnummers geven.... hun zouden mij meer kunnen vertellen...

maar dan stuitten we op het stukje er wordt me niks verteld!!

Heb ik als eigenaar van de auto geen rechten? recht op te weten wat er gebeurd is met mijn auto,waar hij is etc.?

p.s. waarom vriend op is gepakt weet ik niet... we denken dat hij ook in beperking zit omdat hij niks laat horen....

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Frans »

Hoe vervelend ook, je hebt dus een antwoord en dat is: afwachten. Dat dit vervelend is, vooral omdat het je auto betreft...

Maar als ik het goed begrijp, je zegt dat je vriend je auto zonder je toestemming heeft meegenomen. Je kunt hier aangifte van doen, immers, eigenlijk heeft ie vriend dus ie auto gestolen/verduisterd en nu hij vastzit kan dit mooi bijgeteld worden bij hetgeen waar hij toch al voor vast zit. Of je daarmee je auto terugkrijgt is niet gezegd, er zijn een groot aantal redenen waardoor men de auto waarin een verdachte rijdt in beslag mag/kan nemen, zelfs als die niet van hemzelf is. Je hebt die info al wel gekregen als het goed is van de domeinen.

Kortom, je zegt dat je je geen zorgen maakt over je vriend, dat is dan al een groot geluk, voor wat betreft de auto, tja, weinig over te zeggen. We weten niet de reden waarom hij in beslag is genomen.
Frans
Beheerder

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

Enigste wat ik heb te horen gekregen is dat mijn auto ergens bij betrokken is geweest en daarom in beslag is genomen, in hoeverre ergens bij betrokken weet ik niet.
Dat over wat u zegt aangifte doen dat is wel een goeie waar ik even hard over na ga denken.
Maar dan wordt de aangifte iets anders, hij heeft nl een tijdje geleden zonder toestemming en medeweten van mij de reservesleutel gepakt, toen ik er achter kwam en hem terug wou pakken brak hij daarbij bijna mijn vingers...Als ik aangaf dat ik mijn auto terug wou dan werd hij kwaad.
Dus over de aangifte denk ik hard na, ik heb al eens gezegd tegen hem dat ik aangifte ging doen en hij zei dat ik geen poot had om op te staan...

Hoe ik aangifte kan doen moet ik nog even uitzoeken en verder hoop ik dat ik snel mijn autootje terug krijg, maar zoals ik van de domeinen begreep kan dat 14 dagen duren.

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

ps ik weet ook niet wat mijn vriend heeft gedaan. Zijn vader denkt dat hij in beperking zit omdat hij niks laat horen.... hij zal niet voor niks in beperking zitten?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Tamaraatje schreef: 20 aug 2021, 18:13Hoe ik aangifte kan doen moet ik nog even uitzoeken
Dit is niet zo spannend. Bel 0900-8844, leg de situatie uit en zeg dat je aangifte wil doen van diefstal/verduistering en mishandeling. Zij maken dan een afspraak voor je.

En nee, hij zal niet voor niets in beperking zitten, maar dat is dus voor iedereen gokken, ook voor ons...
Frans
Beheerder

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

ok stelt dus niks voor, hier ga ik over nadenken.... dank je.
ik weet niks over rechten etc en gelukkig zelf nooit met de politie in aanraking geweest maar denk dat iedereen wel begrijpt dat in beperking niet voor een klein ding is.
Bedankt voor uw antwoord
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 20 aug 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ga ik over nadenken???

Houd er rekening mee dat u de auto nooit meer terugkrijgt..

De auto kan namelijk 'verbeurd verklaard' worden, de auto kan publiekelijk verkocht worden omdat de zaak zich te lang gaat voortslepen, etc, etc.

Dit klinkt als een 'zware' zaak; het OM kan zomaar de beslissing over de auto 'voor zich uit schuiven'. Sta dan niet raar te kijken als deze verkocht wordt en u later (hopelijk) een compensatie gestort krijgt. Opslag kost namelijk geld en men denkt steeds makkelijker over de 'doorstroming' op de schaarse stallingsmogelijkheden bij de Domeinen.

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

Tamaraatje schreef: 20 aug 2021, 20:02 maar denk dat iedereen wel begrijpt dat in beperking niet voor een klein ding is.
Voor iemand die je auto heeft gejat en je heeft mishandeld zou ik me persoonlijk niet al te druk maken of hij in beperking zit, in Marokko, of op de kermis... maar hé, that's me... Je blijft het heel erg herhalen om ons te overtuigen lijkt het wel, terwijl wij het echt al weten.

Doe jezelf een plezier, doe aangifte, zo gepiept. Verder eigenlijk wat collega zijlvaart67 zegt.
Frans
Beheerder

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

zijlvaart67 schreef: 20 aug 2021, 20:27 Ga ik over nadenken???

Houd er rekening mee dat u de auto nooit meer terugkrijgt..

De auto kan namelijk 'verbeurd verklaard' worden, de auto kan publiekelijk verkocht worden omdat de zaak zich te lang gaat voortslepen, etc, etc.

Dit klinkt als een 'zware' zaak; het OM kan zomaar de beslissing over de auto 'voor zich uit schuiven'. Sta dan niet raar te kijken als deze verkocht wordt en u later (hopelijk) een compensatie gestort krijgt. Opslag kost namelijk geld en men denkt steeds makkelijker over de 'doorstroming' op de schaarse stallingsmogelijkheden bij de Domeinen.
Ik ben er bewust van dat ik mijn auto niet meer terug krijg. Kan ik wel om janken...
Ik bel ze ook ziek net zolang totdat ik antwoord krijg maar helaas nog geen succes. Ik krijg een brief ivm inbeslagname en daar moet ik op wachten. Ik begreep dat ik tot dan niks kan doen. De domeinen hebben mij wel gezegd dat als ik na 14 dagen nog niks weet ik hun moest mailen en dat hun dan gaan kijken hoe het zit....

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

Frans schreef: 20 aug 2021, 21:04
Tamaraatje schreef: 20 aug 2021, 20:02 maar denk dat iedereen wel begrijpt dat in beperking niet voor een klein ding is.
Voor iemand die je auto heeft gejat en je heeft mishandeld zou ik me persoonlijk niet al te druk maken of hij in beperking zit, in Marokko, of op de kermis... maar hé, that's me... Je blijft het heel erg herhalen om ons te overtuigen lijkt het wel, terwijl wij het echt al weten.

Doe jezelf een plezier, doe aangifte, zo gepiept. Verder eigenlijk wat collega zijlvaart67 zegt.
Ja daar heb je ook gelijk in...
Vindt het wel moeilijk en moet alles even goed op een rijtje zetten daarom moet ik er over nadenken over het hoe en wat...ik heb dit nog nooit meegemaakt is helemaal nieuw voor mij

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

En daarom krijg je hier ook het advies waar je om vraagt.

Waar je dan ook gelijk over na kan denken is dat de officier van justitie moet gaan beslissen over het beslag. Jouw auto. En die zal ook zien of er al dan niet aangifte gedaan is van diefstal.
Als de officier geen notie heeft van het onrechtmatig wegnemen van jouw eigendom kan hij er vanzelfsprekend ook geen rekening mee houden. Als de auto gebruikt is bij een misdrijf, dan kan die dus verbeurd verklaard worden zoals aangegeven. Daarom is die beslag grond er nu eenmaal.

Ik weet niet hoe lang je er over na wil gaan denken of wat je allemaal nog op een rijtje denkt te moeten zetten. Maar als er dus daadwerkelijk sprake is van diefstal/verduistering en tevens mishandeling..... Tja.... Ik zou er al snel uit zijn.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 20 aug 2021, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

1. Jij kan 100x bellen en de telefoniste gek zeuren... dat komt allemaal niet in het strafdossier te staan. Dus een officier van justitie zal er geen rekening houden als deze over de toekomst van jouw auto beslist.

Dus: aangifte doen en dan komen de zaken via het autokenteken bij elkaar en is 1+1=2.
Geef vooral aan bij het doen van de aangifte dat de auto al ergens bij de politie staat ivm een inbeslagname in een andere zaak waar jij niks mee te maken hebt.

2. Of je vriend in beperkingen zit is nog helemaal niet zeker. Als hij simpelweg a) meerderjarig is krijgt niemand iets van de politie te horen. Zijn ouders niet maar jij dus ook niet. Dat zijn ouders wel van de politie iets gehoord hebben zie ik meer als een menselijk beleefdheidstelefoontje. Hij is immers meerderjarig dus dan mag het niet tenzij hij er uitdrukkelijk mee instemt. Ook voorkomt de politie met 1 telefoontje paniektelefoontjes van ouders/familie over een mogelijke vermissing.

En b) als hij geen zin heeft, zich schaamt, geen telefoonnummers uit zijn hoofd kent kan hij niet eens bellen. Stel je voor dat zijn mobiel in beslaggenomen is of hij heeft deze niet meer in zijn bezit omdat hij deze vlak voor de aanhouding heeft gedumpt...
Jij neemt aan dat hij in beperking zit omdat hij zich niet meldt. Maar er zijn nog wel 10 redenen waarom hij misschien niet belt of wil bellen.

3. Als je auto bij de domeinen staat ben je al te laat. Dan is deze niet meer van jou. Dan kun je hem hooguit terugkopen, mits je a) er optijd bij bent en b) het hoogste bod doet
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

Ok dus hij hoeft niet persee in beperkingen te zitten begrijp ik uit uw verhaal.
Een agent heeft na zijn arrastatie gebeld met zijn vader, dit ook omdat mijn vriend wist dat ik mijn auto nodig had dus had hij gevragen of zijn vader dat aan mij kon doorgeven.
Dat ze mij niks vertellen is me inderdaad gezegd omdat hij meerderjarig is, maar dan vindt ik het wel raar dat me niks over mijn auto vertellen.
De auto staat nog niet bij de domeinen, ik heb contact met hun opgenomen en deze vraag die ik hier heb gesteld ook gesteld. Hun hebben nagekeken en hij stond er niet, hiervoor zijn ze verder gaan zoeken en konden me een procesverbaalnummer vd auto geven en de dienstnummers van de verbalisanten.
Of ik daarmee wel iets te weten kom als ik bel...ik ben al zovaak afgewezen dat ik gewoon niet meer durf te bellen...
Nogmaals van hem hoef ik niks meer te weten ,maar van mijn auto wel.
Ik weet niet of ik sweekends kan bellen om te vragen of ik aangifte kan doen en anders doe ik dat maandag (zit hier met kinderen die er (nog) niets vanaf mogen weten)
Laatst gewijzigd door Frans op 21 aug 2021, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

Tamaraatje schreef: 21 aug 2021, 10:04 ...ze verder gaan zoeken en konden me een procesverbaalnummer vd auto geven en de dienstnummers van de verbalisanten.

Of ik daarmee wel iets te weten kom als ik bel...ik ben al zovaak afgewezen dat ik gewoon niet meer durf te bellen...

Nogmaals van hem hoef ik niks meer te weten ,maar van mijn auto wel.
Ik weet niet of ik sweekends kan bellen om te vragen of ik aangifte kan doen en anders doe ik dat maandag (zit hier met kinderen die er (nog) niets vanaf mogen weten)
Met bellen zul je NOOIT informatie krijgen.
Iedereen kan zich aan de telefoon uitgeven voor een ander. Ga met je ID-bewijs en het procesverbaalnummer en kentekenbewijs (als je dat thuis hebt en het niet in de auto lag) naar het politiebureau toe en vraag naar die verbalisanten.

Leg in een persoonlijk gesprek jouw situatie uit en vraag om informatie over jouw auto.

Over de zaak zelf zul je geen info krijgen. Dus hou het concreet over wat voor jou het belangrijkste is: de auto.

Via 0900-8844 kunt u informeren waar (welk bureau) en hoe laat de verbalisanten in dienst zijn.

Strikt formeel weet de politie niet van wie een auto is. Ik heb het dan over het eigendom.
Het kenteken kan op iemands naam staan maar die hoeft niet de feitelijke eigenaar te zijn.

Als uw vriend de politie heeft verteld dat het zijn auto is (om u niet te belasten), en dat het kenteken op uw naam staat vanwege schulden die hij heeft of omdat de verzekering dan goedkoper is kan het zijn dat de kentekenhouder niet ingelicht wordt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid

Zo slim ben ik wel, kentekenbewijs,ID en mijn rijbewijs zijn gewoon in mijn bezit.
Ik ben net gebeld door zijn vader die vroeg me de politie te bellen,dat was aan hem gevragen door een agent/telefonist die hem had gebeld.
Ook vader hoort inderdaad niks omdat hij meerderjarig was, dus waarom hij gebeld is en ik moest bellen weet ik niet .
Helaas niks wijzer geworden maar weet nu dat hij en mijn auto in Eindhoven op het politiebureau zijn.
Klopt het trouwens dat een arrestant 3 dagen op het bureau blijft en daarna naar huis van bewaring?
Dat zei iemand tegen mij, wat dan zou betekenen dat hij vandaag de 3de dag daar zit en dus overgeplaatst wordt of vrij komt.
Ik stop voor nu ff met bellen want het heeft geen nut... ze heeft wel een mail gestuurd naar de recherche met vraag om mij terug te bellen. Verder maar afwachten en maandag bellen of er heengaan (?) om een afspraak te maken om aangifte te doen.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 21 aug 2021, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten