Wanneer mijn auto terug?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door MarcH »

Mocht na het doen van aangifte de auto niet worden teruggegeven, dan is er ook nog de mogelijkheid een klaagschrift tegen de inbeslagneming in te dienen bij de rechtbank (dat kan nu ook al, maar de aangifte is ook nuttig voor het klaagschrift). Omdat het in zo'n klaagschrift aankomt op juridische argumenten, zou het waarschijnlijk verstandig zijn om zo'n klaagschrift door een advocaat te laten opstellen.
Be yourself, no matter what they say ...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Pim »

3 dagen:
Dat is niet (meer) zo. Hoe lang iemand aan en politiebureau zit hangt af van waarvoor iemand is aangehouden. Gijzeling voor boetes, oude straf uitzitten, heterdaad zaak.

Heeft iemand nog een openstaande gevangenisstraf staan en liep hij bij een controle tegen de lamp dan blijft hij zo kort mogelijk aan een politiebureau. Dat is afhankelijk van de ritplanning van de vervoersdienst: dienst vervoer en ondersteuning (DV&O) en kan dat soms al binnen 1 uur zijn.

Echter, hoeft iemand maar 1 of 2 dagen straf uit te zitten dan blijft hij soms wel aan het politiebureau want dan heeft het verplaatsen geen nut.

Iemand die op heterdaad is aangehouden gaat niet naar een gevangenis. Die verblijft in een politiebureau met cellencomplex. Vaak een hoofdbureau van de politieeenheid (maar wel in de eenheid waar het strafbare feiten gepleegd werd).

Voorbeeld:
Pleegde hij een feit in Den Haag en wordt hij na een achtervolging in Rotterdam aangehouden dan gaat hij eerst naar een bureau in Rotterdam en de politie zelf brengt hem naar een cellencomplex in Den Haag. Totdat de recherche daar met hem klaar is en dan beslist het OM of hij zin rechtszaak in vrijheid mag afwachten of dat hij in hechtenis blijft tot aan de zitting.
Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid sinds: 20 aug 2021, 14:42
Roepnaam: Tamara
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Tamaraatje »

update:
Ik heb telefonisch een getuigeverklaring vanwege mijn auto moeten geven. Mijn auto lag vol gestolen goederen dus ik ga ervan uit dat mijn (ex)vriend op dievenpad is geweest....en niet alleen want ze gaf nog een naam op.
Ik heb ook gezegd dat hij mijn reservesleutel zonder toestemming heeft gepakt etc. dus dat is nu ook bekend.
Of aangifte dan nog nodig is weet ik niet.
Ze gaf me wel goede hoop, en ging kijken of ik mijn auto zsm terug kon krijgen (ze beloofde niks). Ze belt me nog als er nog vragen zijn of nieuws dus ben stiekem hierdoor wel opgelucht.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Frans »

Een auto vol gestolen goederen hoeft niet te betekenen dat je vriend op het dievenpad is geweest, dat betekent dat je auto vol gestolen goederen ligt én dat je vriend bestuurder van die auto was op het moment van staandehouding en dit feit alleen is voldoende voor minimaal (!!!) heling, en dat in een gestolen voertuig. Voeg daar je aangifte mishandeling bij en ik vermoed dat je vriend, na een bezoekje aan de rechter, langer dan 3 dagen bij justitie mag logeren...

Als je dan je auto ongeschonden terugkrijgt... goeie zaak denk ik.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Tamaraatje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid sinds: 20 aug 2021, 14:42
Roepnaam: Tamara
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Tamaraatje »

Ik heb inderdaad mijn boekje open gedaan en verteld dat hij zonder mijn toestemming steeds mijn auto meenam, mijn reservesleutel zonder mijn toestemming had gepakt etc. Dit heeft ze er allemaal in gezet...Wat ik heb begrepen is dat hij heeft aangegeven dat het mijn auto was.
Ik ken hem langer dan vandaag en hij gaat mij tegenspreken want in zijn ogen lieg ik altijd. Maar heb whatsapp berichten waarin duidelijk dingen staan over mijn auto en over bedreigingen... Dit heb ik ook aangegeven.
Heb daarbij zijn vader (die ik tot woensdag niet kon) achter mij staan.

Ik ga er vanuit dat hij wel op dievenpad is geweest aangezien hij dat voor onze relatie ook heeft gedaan.

Ik heb goede hoop dat ik mijn auto terug krijg zoals ik hem als laatste heb gezien, want ookal nam hij mijn auto zonder toestemming mee, mijn auto was hij zuinig mee...
@pim dat klopt hij zit ook op het hoofdbureau in Eindhoven. Bedankt voor de uitleg van die 3 dagen wat ik vroeg.

@march ja over klaagschrift had ik iets gelezen maar was me niet echt duidelijk hoe dat in elkaar zat, dit ga ik nogmaals doorlezen dank je.

Door het telefoontje wat ik vandaag kreeg voor de getuigeverklaring heb ik wel weer wat goede hoop gekregen. En door jullie antwoorden ook wat wijzer...
Bedankt voor nu iniedergeval .
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 516
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik zou hoe dan ook alsnog aangifte doen.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door Proost »

Die drie dagen is vrij standaard. Dat is namelijk de termijn van inverzekeringstelling (72 uur). In dit soort zaken is dat vrij standaard omdat er een onderzoeksbelang bestaat.

De getuigenverklaring is handig voor het onderzoeksteam zodat hij later niet kan verklaren dat de spullen al in de auto lagen en vast van jou zouden zijn.
Het zegt echter helemaal niets over de onrechtmatigheid van het gebruik of wegnemen van het voertuig of de consequenties die hij ervan zou moeten ervaren.

Zolang jij géén aangifte gaat doen (en het kan me niet ontgaan dat het die kant op lijkt te gaan) zegt het hem dat wat hij gedaan heeft (het onrechtmatig wegnemen van jouw auto dus) eigenlijk wel prima kon. Hij zal er helemaal niets van gaan merken en er gaat ook niemand iets van vinden. Ook de rechter niet.

Het verhaal dat hij onrechtmatig iemands auto gebruikt heeft zou namelijk ook zomaar van een medeplichtige af kunnen komen die zelf liever buiten schot blijft. Niet dat dat hier het geval is. Maar zonder aangifte wordt daar dus helemaal niets mee gedaan.
Weet dat in ieder geval wel.

Als je hem een duidelijk signaal wil geven. Doe aangifte. Vind je het allemaal wel best zo en is het enige belangrijke je auto zsm terug krijgen. Vooral lekker laten zo.

Ik zou het wel weten...
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8299
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Wanneer mijn auto terug?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Adviezen genoeg, lijkt me zo. Nu is vraagsteller aan zet, de knoop doorhakken en aangifte doen, of toch maar niet en afwachten of het allemaal goed gaat komen.
Succes
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten