Bord invalidenparkeerplaats niet gezien

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Soledrone
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Matthijs

Bord invalidenparkeerplaats niet gezien

Ongelezen bericht door Soledrone »

Beste lezer,

Vandaag heb ik mijn auto op een invalidenparkeerplaats geparkeerd en een boete gekregen (feitnummer R402 b). Waar ik overigens enorm van baal, maar dat terzijde...

Situatieschets:
De winkelstraat waaraan de invalidenparkeerplaats zich bevindt is druk bezocht. Hierdoor moest ik snel inparkeren. Het parkeervak was een zoals alle andere, waardoor ik niet gezien heb dat dit een invalidenplaats betrof.

Ik parkeer mijn auto altijd achteruit in. Dit heb ik aangeleerd op mijn werk waar dit een vereiste is. Nadat ik uit mijn auto ben gestapt, ben ik richting het invalide bord gelopen achterom kijkend naar mijn auto om te checken in hoeverre ik goed geparkeerd stond.

Terugkomend bij de auto zie ik twee mensen van de handhaving staan. Verbaasd vraag ik aan hun wat er aan de hand is? Zij wisten mij te vertellen dat ik fout stond geparkeerd. Na twee keer kijken zie ik het bord staan (zie onderstaande foto).

Afbeelding

Mijn vraag aan jullie: Binnen welke afstand van een parkeervak mag je verwachten dat er een E6 bord staat?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Matthijs

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Bord invalidenparkeerplaats niet gezien

Ongelezen bericht door SWAT »

Daar is in de Wet niets over vastgelegd. De rechter moet dus per casus vast stellen of u redelijkerwijs niets te verwijten valt. Ik denk niet dat de rechter in uw voordeel uitspraak zal gaan doen. Gezien de hoogte van de boete is niet geschoten echter altijd mis.
Stay safe out there.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door Skipperje »

Begrijp ik dat je de auto parkeert, uitstapt om te kijken hoe ver je nog kunt, terug loopt naar de auto en dan meteen een boete krijgt? Of bedoel je met terug komen bij de auto dat dat na geruime tijd was?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als ik hier achteruit zou rijden, dan zie ik hier heel duidelijk een paal in mijn achteruitkijkspiegel. Hij staat echt direct achter het parkeervak.
Het bord staat ook netjes uitgelijnd op de parkeerplaats en niet scheef

Parkeervak is één personenauto groot. De paal hebben ze expres buiten het loopgebied geplaatst zodat autos met een invalidenlift verder naar voren kunnen rijden bij vooruit parkeren of meer ruimte aan de achterkant hebben bij achteruit parkeren. Dit moesten ze in meer gemeenten doen

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

Ik zie ook niks geks.

Niet zelden hangt het verkeersbord aan de gevel wanneer het parkeervak (parallel) langs een trottoir loopt. Nu ontbreekt de gevel en hangt het verkeersbord aan een paal, maar de afstand tot het parkeervak is ongeveer overeenkomstig: 1 trottoir breed.

Ik ben wel voorstander van een kruis als markering van een parkeervak voor invaliden, maar dat is niet verplicht. Dus daar kan TS zich niet op beroepen nu dat ook hier ontbreekt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door Frans »

In aanvulling op @Pim, de meeste Europese landen kleuren een invalidenvlak geheel blauw met zo'n rolstoelsymbool. Wat mij betreft mag dat hier wat meer ingevoerd gaan worden ipv een kruis, maar, alles ter verduidelijking. Verder eens met alle voorgangers al ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag van Piet, hopelijk toch bekeurd na een poos parkeren en niet meteen bij het uitstappen...
Frans
Beheerder

Soledrone
Nieuw lid
Nieuw lid

Hartelijk dank voor de snelle reacties! Dat stel ik zeer op prijs.
Skipperje schreef: 11 aug 2021, 17:59 Begrijp ik dat je de auto parkeert, uitstapt om te kijken hoe ver je nog kunt, terug loopt naar de auto en dan meteen een boete krijgt? Of bedoel je met terug komen bij de auto dat dat na geruime tijd was?

Piet
Na terug komen bij de auto.
taxikemperman schreef: 12 aug 2021, 06:37 Als ik hier achteruit zou rijden, dan zie ik hier heel duidelijk een paal in mijn achteruitkijkspiegel. Hij staat echt direct achter het parkeervak.
Het bord staat ook netjes uitgelijnd op de parkeerplaats en niet scheef

Parkeervak is één personenauto groot. De paal hebben ze expres buiten het loopgebied geplaatst zodat autos met een invalidenlift verder naar voren kunnen rijden bij vooruit parkeren of meer ruimte aan de achterkant hebben bij achteruit parkeren. Dit moesten ze in meer gemeenten doen
Nooit over nagedacht! Nu begin ik wat meer de afstand van parkeervak tot paal te begrijpen. De paal staat netjes uitgelijnd. Dat klopt, echter staat deze voor een grijs kleurige boom. Hierdoor valt de paal weg en zul je goed moeten kijken dat er een paal staat.
Frans schreef: 12 aug 2021, 08:37 In aanvulling op @Pim, de meeste Europese landen kleuren een invalidenvlak geheel blauw met zo'n rolstoelsymbool. Wat mij betreft mag dat hier wat meer ingevoerd gaan worden ipv een kruis, maar, alles ter verduidelijking. Verder eens met alle voorgangers al ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag van Piet, hopelijk toch bekeurd na een poos parkeren en niet meteen bij het uitstappen...
Conclusie: Ik ben er achter gekomen dat het waarschijnlijk volkomen mijn eigen fout is. Het parkeervak voldoet netjes aan de gestelde eisen conform wet- en regelgeving. Desondanks kan ik wel stellen dat de paal erg verweg staat van het parkeervak en hierdoor over het hoofd heb gezien. Ik vind het terecht dat de boete dusdanig hoog is om verkeershufters aan te pakken en niet op dit soort parkeerplekken te laten parkeren, echter vind ik dat je als overheid dan wel de plicht hebt om de aanduidingen van deze vakken te verbeteren (lees: blauwvlak of kruis).

Gelukkig kan ik de boete netjes betalen, maar ik vind het enorm zonde van het geld. Ik kijk in de toekomst wel 2x extra om te voorkomen dat ik op een invalidenplek sta geparkeerd. Al met al een erg dure les. Ik hoop dat mensen met een lager inkomen dit soort vorse boetes nooit voor hun kiezen krijgen, doordat de invalideplaats minimaal is aangegeven. De gewone burger maakt namelijk ook wel eens een foutje en met laag inkomen lijkt me dit een vorse klap uit je besteedbaar inkomen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

@Soledrone, eens, het is een knap bedrag. Je hebt uiteindelijk nog geluk gehad, ze hadden je ook weg kunnen slepen, dan komen kosten slepen en opslag er nog bij en ga je al snel naar een bedrag van € 700,-

Een dure les maar de invalidenplaatsen zijn, je zegt het zelf, schaars en bedoeld voor mensen met een beperking. Een GPK (Gehandicapten Parkeer Kaart) krijg je niet zomaar, met keuring en leges kost de kaart behalve moeite ook nog eens een godsvermogen (voor mensen met een laag inkomen) dus tja, controles op deze plekken zijn inderdaad vaak scherp.

Wellicht is het een idee bij de gemeente aan te kaarten om het vak te voorzien van de zogenaamde invalidentegels, dit zijn bestratingstegels met het rolstoelsymbool. Ze hebben wettelijk geen betekenis maar wellicht ziet een bestuurder bij het uitstappen dan alsnog dat hij op een verkeerd vak staat.
Frans
Beheerder

Soledrone
Nieuw lid
Nieuw lid

Goede tip. Ik ga het voorstellen bij de gemeente. Wellicht dat ze er iets mee doen!
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 12 aug 2021, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door Skipperje »

Bedankt voor je toelichting. Ik heb dan niets toe te voegen. Dat had ik wel gedaan als je meteen na het parkeren een boete had gekregen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Even een kleine tip: Maak een foto van het verkeersbord vanaf de weg met de boom op de achtergrond en het parkeervak zonder kruis op de voorgrond.
Maak gewoon bezwaar. De eerste keer wordt het afgewezen door het OM.
Vervolgens ga je naar de rechter en op de zitting leg je je verhaal uit:
Bord slecht zichtbaar. Geen kruis of andere tekens op de weg.
Dat je ook de gemeente er op attent gemaakt hebt dat het slecht zichtbaar is en mogelijk dat je ook de verbetering door de gemeente kan laten zien
Misschien dat de rechter met je redenering mee gaat en dan besluit tot halvering of zelfs tot schuldig zonder strafoplegging
Niet geschoten is altijd mis

racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door racefiets »

En volgens de richtlijnen zou een invaliden parkeerplaats breder moeten zijn zodat een invalide de ruimte heeft om bijvoorbeeld een rolstoel naast de auto te zetten. Deze parkeerplaats ziet er ook uit als een normale parkeerplaats. (op het bord na dan)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

Richtlijnen zijn niet meer dan dat.
Het is voor een gemeente geen verplichting deze aan te houden.

Simpele verklaring hiervoor:
Eerst zijn er x dezelfde gewone parkeervakken.
De gemeente wil later van 1 vak een gehandicaptenparkeervak maken.
Dat zou dan alleen kunnen als de bestrating wordt aangepast (vanwege een richtlijn die voorschrijft dat dat ene vak breder moet, met alle consequenties van dien)?
Nee dus.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Developer
Geslacht:

racefiets schreef: 13 aug 2021, 07:58 En volgens de richtlijnen...
Ik heb voor de aardigheid zomaar eens wat beleidsregels van een willekeurige gekeente erbij genomen.
Een richtlijn van het CROW geeft aan dat bij publieke voorzieningen 5% van het parkeeraanbod zou moeten bestaan uit algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en 2% van het parkeeraanbod op parkeerterreinen en in parkeergarages.

Hoewel we deze cijfers inhoudelijk goed snappen, past een richtlijn niet bij onze visie dat we de schaarse parkeerruimte verdelen onder alle doelgroepen. Hoe minder geoormerkte parkeerplaatsen er zijn, hoe efficiënter het gebruik van de ruimte immers kan zijn. Vanuit dat perspectief zijn we terughoudend met de aanleg van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Anderzijds vinden we het ook belangrijk om extra voorzieningen te bieden zodat gehandicapten zelfstandig aan het maatschappelijke verkeer kunnen deelnemen. De ervaringen van gehandicapten waar parkeerruimte schaars is en waar (extra) algemene gehandicaptenparkeerplaatsen wenselijk zijn, zijn daarom waardevoller dan een quotum. De ervaringen van gehandicapten zelf zijn immers de beste graadmeter; zij zijn ervaringsdeskundigen. Wel willen we dat dit past binnen de inrichting van de openbare ruimte. Zo creëren we geen algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in een voetgangersgebied of in een autoluw gebied.
Bron

Ja, hier staat écht, serieus, dat... hoewel het CROW een bepaald percentage aangeeft... deze gemeente van mening is dat dat allemaal kolder is, je gaat al die goeie betaald parkeerplaatsen toch niet gratis weggeven aan invaliden, en mekkeren er veel, dan gaan we wel plaatsen bijmaken (in geen 100 jaar geloof ik die)... maar tot die tijd doen we gewoon waar we zelf zin in hebben.

Richtlijnen, mijn beste @racefiets, die zijn vrij... elastisch
Frans
Beheerder

racefiets
Toplid
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door racefiets »

Dat weet ik, een rechter zal bij een conflict wel die richtlijn mee nemen in zijn besluit als je daarnaar refereert.

In mijn werk heb ik dagelijks met normen en richtlijnen te maken. Het hangt er helemaal vanaf hoe en of de gemeente die bij de aanbesteding van het werk bindend verklaard heeft. Nu heb je daar nu niets aan om onder de bekeuring uit te komen maar je kan het een gemeente knap lastig maken als je daar zin en tijd voor hebt.

Plaats reactie