Auto zonder apk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Sifraody
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 27 jul 2021, 16:21
Roepnaam: Anna
Contact:

Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Sifraody »

Goeiemiddag
Ik had een vraag een buurjongen rijd al 1 jaar zonder apk. En of hij een rijbewijs heeft betwijfelen we. Waar kan ik dit melden
Gebruikersavatar
Ron Corleone
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid sinds: 22 jul 2021, 22:51
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Ron Corleone »

In de eerste plaats vraag ik me af waarom u dit vraagt. Is er sprake van gevaar? Heeft u overlast? Of staat u op slechte voet met uw buurjongen?

Om uw vraag te beantwoorden (al zullen anderen vast nóg betere antwoorden geven):
Bekeuringen voor een voertuig dat rondrijdt zonder APK gaat (automatisch) via het RDW. Als de termijn voor APK verlopen is, heeft iemand twee maanden om de auto toch gekeurd te krijgen. U weet zeker dat de APK is verlopen? U heeft dit gecontroleerd door middel van een app?

Het melden of iemand een rijbewijs heeft of niet vind ik een lastige. U weet dat namelijk niet zeker. U kunt altijd een melding doen bij uw wijkagent of via www.politie.nl (https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... 3d66619815). Wat daar verder uit komt, dat weet natuurlijk niemand. Ik betwijfel of het algemene nummer van de politie hiervoor geschikt is.
Gebruikersavatar
Sifraody
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 27 jul 2021, 16:21
Roepnaam: Anna
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Sifraody »

Ik sta niet op slechte voor bij de buurjongen . En ja na gekeken. Is nu inmiddels 13 maanden. Buurjongen erop aangesproken, en antwoord gekregen van. Ja en
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Pim »

Sifraody schreef: 02 aug 2021, 20:02 Ik sta niet op slechte voor bij de buurjongen . En ja na gekeken. Is nu inmiddels 13 maanden. Buurjongen erop aangesproken, en antwoord gekregen van. Ja en
Ik snap er niks van.
Smitty
Lid
Lid
Aspirant
Berichten: 98
Lid sinds: 13 mar 2018, 20:28
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Smitty »

Pim schreef: 02 aug 2021, 20:30
Sifraody schreef: 02 aug 2021, 20:02 Ik sta niet op slechte voor bij de buurjongen . En ja na gekeken. Is nu inmiddels 13 maanden. Buurjongen erop aangesproken, en antwoord gekregen van. Ja en
Ik snap er niks van.
Ik denk dat TS antwoord geeft op de eerder gestelde vragen..

TS staat niet op slechte voet met de buurjongen. TS heeft nagekeken dat de APK verlopen zou zijn, dat zou inmiddels 13 maanden zijn. TS heeft zelf de buurjongen hierop aangesproken die gaf vervolgens als reactie: "Ja en."
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Pim »

Niet álle kentekens die in omloop zijn worden elk jaar via bestandsvergelijking gecontroleerd. Dat gebeurt in batches.

Maar diegene die geen geldige APK hebben gaan in een aparte batch en worden de jaren daarna wel elk jaar gecontroleerd.

Zo is het mij ooit uitgelegd.

Vanwege de bestandsvergelijking controleert deze politie niet meer gericht op geldigheid van de APK. Maar komt de politie tijdens haar werk een voertuig tegen waarvan de APK verlopen is dan wordt daar wél voor bekeurd.

Uw buurjongen zal het nog wel gaan merken denk ik.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door SWAT »

De politie bekeurt alleen voor de apk als bij een reguliere controle tevens blijkt van een technisch gebrek aan de auto. De reguliere apk controle ligt bij de RDW en die kan ook boetes opleggen.
Stay safe out there.
Henderikus
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid sinds: 22 nov 2012, 10:41
Roepnaam: Henk
Locatie: Steenwijk
Geslacht:
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Henderikus »

Ik zou even een goed gesprek met de buurjongen aangaan of met zijn ouders. Als hij een ongeluk/aanrijding krijgt met een auto die geen geldige APK heeft ben je ook niet verzekert
Als dit niet helpt misschien de wijkagent inlichten.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Henderikus schreef: 03 aug 2021, 10:12 Als hij een ongeluk/aanrijding krijgt met een auto die geen geldige APK heeft ben je ook niet verzekert

Deze conclusie is mij iets te makkelijk; een kapot achterlichtje betekent ook geen uitsluiting van de dekking.
Als er sprake is van een technisch gebrek dat (mede) de oorzaak is van het ongeval dan wordt het wellicht interessant, maar het is zeker niet zo dat iedere juridische tekortkoming of technisch gebrek een reden is om de dekking op te schorten.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Henderikus
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid sinds: 22 nov 2012, 10:41
Roepnaam: Henk
Locatie: Steenwijk
Geslacht:
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Henderikus »

Zijlvaart67
Ik weet dit uit de tijd dat ik in de garage werkte. (alweer een paar jaar geleden ;) )
Als er een schade-expert kwam om een schaderapport op te maken van de schadeauto.
Hij vaak eerst keek of de auto wel APK gekeurd was.
Als dit niet zo was bleek dat ze de schade niet hoefden te vergoeden. Misschien is dit onderhand wel verandert hoor.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Hilde »

Verzekering keert uit maar zullen verhaald worden op de verzekeringnemer.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En dat betwijfel ik dus ernstig. Ik heb een aantal polisvoorwaarden er op nageslagen en kom deze uitsluiting nergens tegen. Ben 't in m'n verzekeringscarriere ook nooit tegengekomen.

Zoals ik al zei:
In mijn beleving is 't alleen interessant als het een directe link heeft met het ongeval.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Pim »

SWAT schreef: 03 aug 2021, 09:01 De politie bekeurt alleen voor de apk als bij een reguliere controle tevens blijkt van een technisch gebrek aan de auto. De reguliere apk controle ligt bij de RDW en die kan ook boetes opleggen.
Dat is niet waar.
Het is net als met de Wet ID.
Er mag niet specifiek op identiteitsbewijzen worden gecontroleerd maar bij een controle wordt het meegenomen als bijvangst.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door SWAT »

Pim schreef: 03 aug 2021, 18:17
SWAT schreef: 03 aug 2021, 09:01 De politie bekeurt alleen voor de apk als bij een reguliere controle tevens blijkt van een technisch gebrek aan de auto. De reguliere apk controle ligt bij de RDW en die kan ook boetes opleggen.
Dat is niet waar.
Het is net als met de Wet ID.
Er mag niet specifiek op identiteitsbewijzen worden gecontroleerd maar bij een controle wordt het meegenomen als bijvangst.
Ik kan mij een brief van het cvom herinneren waar in dit zo specifiek werd benoemd.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Auto zonder apk

Ongelezen bericht door Proost »

SWAT schreef: 03 aug 2021, 18:50
Pim schreef: 03 aug 2021, 18:17
SWAT schreef: 03 aug 2021, 09:01 De politie bekeurt alleen voor de apk als bij een reguliere controle tevens blijkt van een technisch gebrek aan de auto. De reguliere apk controle ligt bij de RDW en die kan ook boetes opleggen.
Dat is niet waar.
Het is net als met de Wet ID.
Er mag niet specifiek op identiteitsbewijzen worden gecontroleerd maar bij een controle wordt het meegenomen als bijvangst.
Ik kan mij een brief van het cvom herinneren waar in dit zo specifiek werd benoemd.
Het CVOM heeft wel eens rare fratsen. Als ik achter een barrel rijdt en ik zie bij controle kenteken dat de APK verlopen is hoef ik niet eens een technisch gebrek te zien. Dat krijgt die er een en mag het RDW gemandateerd keuringsstation er iets van vinden.

Komt hij een maand later bij een register controle nogmaals voorbij. Dubbel pech. Uiteindelijk wordt het voertuig wel een keer gekeurd

Ze sturen de herinneringsbrief niet voor niets twee maanden van te voren al.
Gesloten