Auto niet op mijn naam

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Armani
Infopolitie Gast

Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Armani »

Beste politie

Pas is mijn opa plots overleden. Ik heb zijn auto geërfd. Heeft die altijd erg goed voor gezorgd en onderhouden. Alleen ik heb een probleem. Ik sta namelijk onder bewind.
Maar ik wil de auto wel hebben. Nu heb ik m nog gewoon op opa's naam staan maar betaal gewoon wel de belasting en heb verzekering.

Krijg ik hier problemen mee als ik jullie tegen kom? Niet dat jullie de auto afpakken of zo. Ik vraag het gewoon eerlijk. Ik kan hem nu gewoon niet op naam hebben in verband met bewindvoering dus eigenlijk is alles hetzelfde alleen niet op mijn naam. Ik betaal wel gewoon netjes wat ik moet doen.
Heb al gezocht bij het rdw maar kon nergens vinden dat dit ik problemen krijg als ik het zo laat. Geen slapende honden wakker maken zeg maar.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Proost »

Ik weet niet hoe lang het geleden is maar na 5 weken kun je een boete krijgen als je wordt staande gehouden. En die is best prijzig. Ik weet niet wat je bewind voering daar dan van gaat vinden.

Voor de regelgeving zie RDW https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-eigenaar
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Vent »

Allereerst gecondoleerd.

Vaak lukt de overschrijving niet binnen 5 weken. Op de RDW site wordt geadviseerde om de RDW hierover te bellen.

Mogelijk dat de bewindvoerder ook nog een opvatting heeft over het aanvaarden van een auto uit een erfenis?
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Verder is er een boete verbonden aan het niet binnen vijf weken overschrijven van een kenteken na overlijden van de houder van het kenteken. De feitcode is K 485 het bedrag 360 euro exclusief de standaard administratiekosten vanhet CJIB. Boete wordt automatisch opgelegd op basis van koppeling gegevens kentekenregister en gegevens over overlijden afkomstig uit de basisadministratie van gemeenten. Kortom een staandehouding is niet nodig. Boete komt gewoon vroeg of laat en wordt opgelegd aan de erven.

Gelet op de bewindvoering zaak om dit te bespreken met uw bewindvoerder.

Mijn deelname.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik betwijfel of een boete opgelegd kan worden aan de "erven van". Boetes kunnen alleen opgelegd worden aan natuurlijke personen en rechtspersonen. De "erven van" vallen onder geen van de categorieën en ik betwijfel of de RDW de bevoegdheid heeft onderzoek te verrichten naar wie de erven zijn.
Ik denk eerder dat het kenteken ongeldig zal worden verklaard.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En zelfs dat laatste gaat veel langer duren dan 5 weken..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Pim »

Is het kenteken nog wel geldig nu de tenaamgestelde overleden is?

Nooit zo over nagedacht...
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6105
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

SWAT schreef: 26 jun 2021, 12:10 Ik betwijfel of een boete opgelegd kan worden aan de "erven van". Boetes kunnen alleen opgelegd worden aan natuurlijke personen en rechtspersonen. De "erven van" vallen onder geen van de categorieën en ik betwijfel of de RDW de bevoegdheid heeft onderzoek te verrichten naar wie de erven zijn.
Ik denk eerder dat het kenteken ongeldig zal worden verklaard.
Nee dat is niet het geval. Dit zegt de RDW er zelf over.
Een voertuig op naam zetten na overlijden eigenaar
Als de geregistreerde eigenaar/houder van een voertuig overlijdt, krijgt de RDW hier automatisch een melding van via de Basisregistratie Personen (BRP).

De RDW stuurt de erven vervolgens een brief waarin staat:

als door verkoop iemand anders eigenaar van het voertuig wordt, hij het kenteken binnen een week op naam van de nieuwe eigenaar moet laten zetten.
als iemand het voertuig erft, hij het voertuig binnen 5 weken op naam moet laten zetten. Deze 5 weken gelden vanaf het moment dat hij via erfrecht eigenaar is geworden. Dit geldt ook als de partner van de overledene het voertuig houdt.

Kennelijk beschikt men over gegevens om de erven aan te schrijven afkomstig uit BRP. Ergens anders las ik dat het vervolg een systeemboete is.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7423
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door SWAT »

De RDW schrijft de erven aan op het bij hen bekende adres van de overledene.
De brief wordt geadresseerd:
Aan de erven van (naam overledene/kentekenhouder)
Straatnaam en huisnummer geregistreerde kentekenhouder
Woonplaats kentekenhouder.
Stay safe out there.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Vent »

Geen idee of het van toepassing is, maar Ik wil TS graag nog wijzen op het risico van het op naam zetten van de auto:

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tuig-erven
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Voortbordurend op wat SWAT zegt even het volgende. Als de overledene een adres in een verzorgingshuis had, dan is dat adres meestal binnen een week al niet meer geldig.
Op het moment dat iemand in een verzorgingshuis komt te overlijden, dan hebben de erven uiterlijk één week om de kamer te ontruimen, daarna neemt het verzorgingshuis de touwtjes in handen en wordt de kamer gewoon ontruimd. (Sprekend uit eigen ervaring.)
Alle post bestemd voor de vorige bewoner zal misschien wel naar de erven worden doorgestuurd, maar dat is allerminst een zekerheid.
Lijkt mij dat de RDW nog een zware dobber zal hebben om te bewijzen dat hun brief ook echt bij de erven terecht is gekomen.
Los daarvan; TS staat onder bewind wat dus betekent dat hij/zij een bult schulden heeft. Hij/zij is verplicht om de erfenis te melden en het zal aan de bewindvoerder liggen of de dagwaarde van die auto wordt ingeschat als een wezenlijke aflossing van openstaande schulden of niet. Daarbij vindt ik het ook nog vreemd dat TS blijkbaar over voldoende financiële middelen kan beschikken om wegenbelasting en verzekering van een auto te bekostigen terwijl er sprake is van een financieel bewind.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Hilde »

WilH_te_E schreef: 27 jun 2021, 21:56 Los daarvan; TS staat onder bewind wat dus betekent dat hij/zij een bult schulden heeft. Hij/zij is verplicht om de erfenis te melden en het zal aan de bewindvoerder liggen of de dagwaarde van die auto wordt ingeschat als een wezenlijke aflossing van openstaande schulden of niet. Daarbij vindt ik het ook nog vreemd dat TS blijkbaar over voldoende financiële middelen kan beschikken om wegenbelasting en verzekering van een auto te bekostigen terwijl er sprake is van een financieel bewind.
Aannames.. aannames..

TS staat onder bewind, maar de reden is bij ons niet bekend.
Dat hoeft dus niets, maar dan ook echt totaal, helemaal NIETS met schulden te maken te hebben.
Sterker nog, TS kan heel erg vermogend zijn.

Daarbij doet dat totaal niet ter zake voor het beantwoorden van de vraag.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

TS staat onder bewind, maar de reden is bij ons niet bekend.
Dat hoeft dus niets, maar dan ook echt totaal, helemaal NIETS met schulden te maken te hebben.
Sterker nog, TS kan heel erg vermogend zijn.
Blijkbaar is
Ik kan hem nu gewoon niet op naam hebben in verband met bewindvoering dus eigenlijk is alles hetzelfde alleen niet op mijn naam.
u ontgaan.
Als je je het zelfs niet kunt veroorloven om een auto op je naam te hebben, dan zit je dus echt wel degelijk tot over je oren in je schulden.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door Hilde »

WilH_te_E schreef: 28 jun 2021, 01:32 Blijkbaar is
Ik kan hem nu gewoon niet op naam hebben in verband met bewindvoering dus eigenlijk is alles hetzelfde alleen niet op mijn naam.
u ontgaan.
Als je je het zelfs niet kunt veroorloven om een auto op je naam te hebben, dan zit je dus echt wel degelijk tot over je oren in je schulden.
Er ontgaat mij niets... :wink:

Blijkbaar is het u ontgaan dat TS het nergens heeft over bewindvoering ivm schulden, hij heeft het alleen over bewindvoering.
Misschien gaat de bewindvoerder niet akkoord met het op naam zetten van de auto, omdat TS geestelijk niet in staat is om auto te rijden.
En dat heeft dus niets met schulden te maken.

Maar nogmaals... wij weten het niet en het doet voor de vraag niet ter zake om daar aannames over te maken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Auto niet op mijn naam

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Er ontgaat u van alles. Zoals het feit dat uw aanname geheel door TS wordt tegengesproken in zijn vraagstelling.
Maar blijkbaar is begrijpend lezen niet uw sterkste kant.
Dat komt vaker voor.
Gesloten