Rijbwijs (auto) aangevraagd, maar nu nog rijbewijs (bromfiets)

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

RaizelBeta
Infopolitie Gast

Rijbwijs (auto) aangevraagd, maar nu nog rijbewijs (bromfiets)

Ongelezen bericht door RaizelBeta »

Goedendag,

Ik heb mijn auto rijbewijs aangevraagd en kan deze pas later ophalen. Ik ben al in het bezit van een scooter rijbewijs. Ik ben niet van plan om te rijden in een auto maar ik had het erover met een collega van mij. Aangezien ik wel een rijbewijs bij heb die nog niet verlopen is kan ik me er mee identificeren, maar aangezien hier nog niet opstaat dat ik ook auto mag rijden, mag ik dit dan wel? Kan de agent dan in het systeem zien dat ik wel een auto rijbewijs heb alleen nog niet in het bezit ben van dit rijbewijs omdat hij nog niet klaar is op het gemeentehuis.

Het klinkt logisch maar ik denk zelf dat dit niet mogelijk is omdat het niet op het rijbewijs staat dat ik auto mag rijden.

Ik hoor graag hoe dit zit, en bedankt alvast :D

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Rijbwijs (auto) aangevraagd, maar nu nog rijbewijs (bromfiets)

Ongelezen bericht door Skipperje »

Deze vraag is meermaals behandeld en het antwoord is dubbel. Formeel is het rijbewijs nog niet afgegeven dus mag je nog niet in een auto gaan rijden. In de praktijk blijkt dat als straks het rijbewijs wel is afgegeven dat als datum van afgifte de aanvraagdatum staat. Persoonlijk zou ik even die paar dagen wachten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door SWAT »

De aanvraag is niet zichtbaar en te controleren door de politie. Pas als het rijbewijs is aangemaakt is dit zichtbaar voor de politie.
U moet bij een verkeerscontrole het voor het betreffende voertuig afgegeven rijbewijs op eerste vordering kunnen tonen. Bij het besturen van een auto en het tonen van een rijbewijs voor een bromfiets heeft u dus niet aan de vordering voldaan.
Stay safe out there.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Zo lang je je rijbewijs niet opgehaald hebt zijn er twee mogelijkheden tot een boete.
Het is wel zichtbaar in het systeem en je krijgt een boete voor het niet tonen.
Het is niet zichtbaar in het systeem en je rijdt zonder rijbewijs. Die is echt heel duur.

Je hebt er een paar jaar op gewacht. Houd die laatste dagen dan ook nog even vol.

Plaats reactie