Auto rijdt mijn dochter bijna ondersteboven: melden?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Vader
Infopolitie Gast

Auto rijdt mijn dochter bijna ondersteboven: melden?

Ongelezen bericht door Vader »

Hallo,

Ca 2 maanden geleden heeft mijn dochter een ongeval gehad; zij is onderuit gereden door iemand die haar niet zag op de rotonde (met de motor). Ambu erbij, uiteindelijk alles goed, bestuurder hevig overstuur, getroost, bakkie bij mij thuis gedaan en uitgepraat, formulier ingevuld, etcetera.
all good.

Nu heeft ze een nieuwe motor besteld, en omdat deze door vele uiteenlopende redenen ernstig vertraagd is, heeft ze een paar dagen een leenmotor mee.

Vandaag rijdt ze vanuit Boskoop richting Benthuizen, en draait de rotonde op welke naar hazerswoude-dorp gaat/komt. Hier komt met een forse vaart een auto

Opmerking van thijeleo

(merk/kenteken verwijderd om herleidbaarheid te voorkomen
aanrijden.

Ze heeft hem gezien, en mindert vaart. De neus duikt behoorlijk in, dus ze denkt "die remt voor mij af" en vervolgt haar weg op de rotonde. De auto rijdt echter vol de rotonde op, moet voor haar uitwijken, en draait over de rijbaanscheiding naar rechts om niet tegen haar aan te rijden, terwijl zij naar links uitwijkt.

Ze is hier zeer hevig van geschrokken (mede met 2 maanden geleden in het achterhoofd) en wilde deze man aanspreken om te vertellen wat haar ervaring over deze situatie was. Ze kreeg een blik en de man vervolgde zijn weg, hier en daar inhalend op de N209. Ze kon hem niet bijhouden (!) en uiteindelijk ging hij op de linkerbaan volgas knallend er vandoor.

Naast het feit dat ik dit werkelijk superhuftergedrag van een aso in een gesubsidieerde leasebak vind, vind ik dit ook nog eens zeer onverantwoordelijk en achterbaks... Het minste wat je kunt doen is even bij de Argos stoppen en vragen of alles okee is (aan beide zijden) maar kennelijk voelde deze meneer zich daar te belangrijk voor.

Nu is mijn vraag; wat kan ik hiermee?
Ik heb de politie gebeld en kenteken doorgegeven, maar het is maar de vraag of ze deze persoon nog kunnen vinden.
Graag zou ik toch een gesprekje met deze meneer aangaan, om eens duidelijk te maken wat ik van dergelijk (rij)gedrag vindt.
Daarnaast vind ik dit wel een EMG waard eigenlijk. Het geld zal hem weinig interesseren waarschijnlijk, maar de paar dagen cursus des te meer.

Als de motor er is, gaat er op zeker een motor dashcam op om dit soort wantoestanden aan te kunnen geven met sluitend bewijs.
Liefst zou ik het op Youtube zetten en aan de schandpaal nagelen, preferabel met naam en bedrijf, maar dat zal waarschijnlijk niet toegestaan zijn.

Iemand tips over een eventueel vervolg?
Hoe kijk je hier als agent tegenaan? Ben ik weer een zeurende burger, of weten jullie dit soort informatie graag en moet ik dit blijven melden?

Ik ben benieuwd, dank.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Auto rijdt mijn dochter bijna ondersteboven: melden?

Ongelezen bericht door Skipperje »

De melding die is gedaan bij de politie is prima, maar daarbij zou ik het laten. Dashcam is inderdaad goed idee, gebruik ik privé ook en ook al beroepsmatig gebruikt bij een asociale actie.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 64

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Alles wat je had kunnen doen, heb je gedaan. Er is geen letsel of schade op dit moment. Ook is er niemand doorgereden naar een ongeval dus het houd na het doen van de melding nogal snel op. Het vervelende is dat het niet is gezien door een opsporingsambtenaar dus die EMG kan niet opgemaakt worden.
Een dashcam kan in de toekomst wel uitkomt bieden om het beter op te pakken. Dat is dan ook een goed idee.

H.Vleuters
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door H.Vleuters »

@ TS

Ik ken de situatie daar vrij goed en ik kan de situatie niet helemaal volgen.

Uw dochter kwam vanuit Boskoop en draait de rotonde op om richting Hazerswoude-Dorp te gaan. Ze kwam van de N455 en gaat op de rotonde op en gaat er dan de 1e afslag weer af, kortom: ze slaat rechtsaf de N209 op richting Hazerswoude(zie: https://www.google.nl/maps/@52.0773064,4.5765156,13.83z). Ik snap niet hoe een auto die de rontonde nog moet oprijden haar dan bijna kan raken en uit moeten wijken. Als hij van het Tankwalpad kwam dan is er ruimte genoeg, als hij van de N209 komt helemaal.
Als de auto moest uitwijken voor uw dochter die de rotonde op reed dan zat de auto dus al op de rotonde en had dus voorrang, wellicht reed de auto te hard waardoor de inschatting verkeerd is gegaan, maar nog steeds zat de auto dan al op de rotonde en had dus voorrang. Uw dochter sloeg rechts af dus heeft de kortst mogelijke tijd op die rotonde, een voertuig wat voor haar uitwijkt zit dan domweg al op de rotonde en heeft voorrang.

Ik kan ook niet helemaal volgen hoe de automobilist en uw dochter dan bij de Argos zouden moeten stoppen, de enige Argos die ik daar ken zit aan de Bentwoudlaan in Benthuizen, ongeveer een kilometer de andere kant op. Het zou logischer zijn te stoppen op de bushalte op de N209 direct na de rotonde richting Hazerswoude, de richting die ze beide al in gingen.

En de auto is daarna op de linkerbaan er vandoor gegaan? De dichtstbijzijnde 2 baansweg is de N11, waar de N209 op aansluit. U schrijft: "Ze kon hem niet bijhouden (!) en uiteindelijk ging hij op de linkerbaan volgas knallend er vandoor". Dus wat u eigenlijk zegt is dat uw dochter hem de hele N209 tot aan de N11 achterna heeft gezeten waarna de auto op de N11 uiteindelijk weg kon komen.

Even stoppen om te kijken of alles ok is na een dergelijk voorval lijkt me niet meer dan fatsoenlijk, zelfs voor mensen met "een gesubsidieerde leasebak". Maar ik kan me ook wel een beetje verplaatsen in de automobilist: het gaat bijna mis met een motor, je schrikt je kapot en dan komt de motor rijder achter je aan, maarkt mogelijk allerlei gebaren, knippert met zijn lichten... Wellicht had die automobilist wat nare ervaringen met motorrijders?

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 35

Ongelezen bericht door Mitch »

H.Vleuters schreef: 22 jun 2021, 08:21

Uw dochter kwam vanuit Boskoop en draait de rotonde op om richting Hazerswoude-Dorp te gaan.
Dit zegt TS dus niet, de dochter draait de rotonde op maar het verhaal zegt niet waar ze heen gaat.

Gezien TS spreekt over rijbaanscheiding zal dochter rechtdoor richting Benthuizen gegaan zijn omdat daar de rotonde dubbele stroken heeft.

H.Vleuters
Infopolitie Gast

TS zegt:
"Vandaag rijdt ze vanuit Boskoop richting Benthuizen, en draait de rotonde op welke naar hazerswoude-dorp gaat/komt."
Is inderdaad multi-interpretabel.
Dan is echter de auto nog steeds op al de rotonde, hij komt of vanuit het Tankvalpad of vanaf de N209 en kan alleen maar met de motor vanaf de N455 een bijna botsing hebben als hij al op de rotonde zit. En heeft dan formeel toch voorrang (ik kan er naast zitten, maar genoeg agenten hier om dat aan te geven). Dat het wellicht handiger was gewoon even te stoppen staat buiten kijf. Dat gaat voor de motorrijder al helemaal op, los van de formele regels zou een veel kwetsbaarder motorrijder juist dit soort situatie moeten voorkomen. Liever een keer onterecht voorrang geven (wat hier volgens niet eens aan de hand is) dan (bijna) ondersteboven worden gereden op een rotonde.

Het gaat hier om een simpele kwestie van verkeerde inschatting van de situatie, 2 voertuigen remmen voor de ze rotonde opgaan, en gaan daarna allebei toch de rotonde op. Iets wat heel regelmatig gebeurt. En hier is er eigenlijk, behalve erg geschrokken mensen en ego-deukjes, eigenlijk niets aan de hand maar toch escaleert het nogal. Sterker nog: als de motor rechtdoor ging richting Benthuizen, maakt dat het verhaal niet beter: dan gaat de motor ineens een heel andere kant uit om een auto achtervolgen om te vertellen dat de motorrijder erg geschrokken is vanwege een aanrijding een tijdje terug??

De autobestuurder is vast een enorme hork (want een kennelijk leasebak :D ), maar het hele verhaal is nogal eenzijdig. Enige zelfreflectie zou wel op zijn plaats zijn (2 kijven, 2 schuld??), en het is kennelijk volkomen normaal om bij een verkeersdispuut de ander een paar kilometer te achtervolgen...
Zoals al eerder gezegd: een dash-cam zou al helemaal perfect zijn geweest, dan had de TS kunnen zien wat er op de kruising en vooral op de weg daarna gebeurde

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door thijeleo »

Of die auto kwam uit de richting Hazerswoude, voor de dochter is dat de eerste afslag die zij tegenkomt. Zij zat dan dus al op de rotonde en de auto had voorrang moeten verlenen, vooropgesteld dat de voorrang daar is geregeld met borden, haaientanden e.d.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

H.Vleuters
Infopolitie Gast

De rotonde is inderdaad met borden en haaientanden in gericht.

Dat de auto uit de richting van Hazerswoude kwam is ook mogelijk, maar leek me wat onlogisch omdat de achtervolging daarna in die richting weer terug ging. Dan zouden beide dus zijn gekeerd of de rotonde volledig rond zijn gegaan...

ik hoop dat de TS nog wat uitleg kan geven hoe e.a. nu is gegaan. Omdat e.a. zeg maar bij "op de stoep" gebeurde heb ik er veel interesse in.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door thijeleo »

Er is een Argos ter hoogte van de Bergwoudlaan oftewel richting Bleiswijk. Ik vermoed dat die bedoeld wordt, maar ik ben daar niet bekend en ga af op Google.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

H.Vleuters
Infopolitie Gast

Bergwoudlaan ken ik niet in deze buurt.
Ik neem aan dat je Bentwoudlaan bij Benthuizen bedoeld?
Dat is ook degene waar ik het over heb in mijn 1e post, die is een kleine kilometer van de rotonde verwijderd dus zou niet echt logisch zijn, dan is de Tamoil richting Boskoop, vlak bij de rotonde, een logischere plek (of de bushalte direct na de rotonde).

Daarom ook: ik hoop dat de TS nog wat meer info geeft.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

Nu is mijn vraag; wat kan ik hiermee?
Niks. U bent geen opsporingsambtenaar en geen getuige en zelfs niet de betrokkene.
U heeft het verhaal 'van horen zeggen'.
Ik heb de politie gebeld en kenteken doorgegeven, maar het is maar de vraag of ze deze persoon nog kunnen vinden.
Afgezien van mijn vorige reactie: Er is geen sprake van een verkeersongeval dus ik zou niet weten wat de politie er nog mee kan in deze casus. Het betreft geen doorrijden na aanrijding. Dus vorderen van de tenaamgestelde te verklaren wie de bestuurder was is geen optie. Voor een EMG zal een opsporingsambtenaar toch minimaal zélf de feiten gezien moeten hebben. Daarna zal het CBR ook tot de zelfde conclusie moeten komen.
Graag zou ik toch een gesprekje met deze meneer aangaan, om eens duidelijk te maken wat ik van dergelijk (rij)gedrag vindt.
U heeft het voorval niet zelf gezien. Ik zou niet weten hoe u hier een constructief gesprek van kunt maken. En ik denk niet dat uw mening indruk op de bestuurder gaat maken.
Daarnaast vind ik dit wel een EMG waard eigenlijk. Het geld zal hem weinig interesseren waarschijnlijk, maar de paar dagen cursus des te meer.
Die EMG zal er niet komen. Een EMG is geen straf omdat een boete geen indruk maakt. Er zijn voorwaarden verbonden aan het kunnen opleggen van een EMG.

En voor wat het waard is: deze casus had door agenten zelf moeten worden waargenomen én aan het CBR voorgelegd moeten worden. En vervolgens beslist het CBR of zij de bestuurder uitnodigen voor een EMG. En niet de politie.

Maar waarom lees ik steeds: ik, ik, ik. Terwijl het om uw dochter gaat. Die een motor bestuurde en dus meerderjarig is. Waarom maakte zij hier geen werk van? Misschien is de tijd van loslaten en onthechten gekomen. Als motorrijder in het verkeer maak je dit vaker mee.

Zeker in het geval van beginnend bestuurders die nog ervaring en overtuiging moeten tonen. Ik weet niet of dat hier wellicht ook het geval is.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Waarom wachten op een nieuwe motor voor een dashcam?
Ik zie genoeg motorrijders met een dashcam op de helm. Dan zie je ook wat de motorrijder ziet

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

Ik zou niks aan mijn helm willen hebben.
Enig idee wat Michael Schumacher fataal werd?
Naar verluidt (de houder van) een actioncam.

De puntbelasting kan dan zo groot worden dat de helmschaal gepenetreerd wordt, of kan worden.

Zo heb ik 30 jaar geleden een schuivertje gemaakt door een te scherpe bocht op een grasveldje. Mijn voorste richtingaanwijzer ging finaal door de ABS voor/zijkuip.

Om je een idee te geven... dat stuk kuip had ik bewaard en wilde ik later aan een ondergrondse vuilcontainer doneren 8) maar het was te groot. Ik heb er met twee voeten op staan springen op de stoeprand... niet kapot te krijgen.

Maar de richtingaanwijzer ging er dus finaal doorheen. Iets met kracht per oppervlakte.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Plaats reactie