Rvv art 79

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

IkWeetNogNiks
Lid
Lid
Roepnaam: Antonio
Geslacht:

Re: Rvv art 79

Ongelezen bericht door IkWeetNogNiks »

In de toelichting staat:
In de praktijk worden afzonderlijke stopstrepen aangetroffen voor bepaalde categorieen verkdeelnemers, met name g12a. Dut wordt nu uitgedrukt door de ' voor hen bestemde' stopstreep.

Opmerkingen:
1- voor hen bestemde: Er kunnen dus afzonderlijke stopstrepen voor bepaalde categorieen weggebruikers zijn aangebr8, bv bij de opgeblazen fiets opstelstrook.

2- Stoppen voor de stopstreep verplucht bij: vri's, stopkruising(?), verkeersregelaar, vop of oversteek met verkeersbrigadiers.

Heeft iemand een nadere uitleg hierover?

IkWeetNogNiks
Lid
Lid
Geslacht:

En dat staat nergens. In de wetgeving staat wanneer iets een gebod of verbod is.
Een losse streep op de weg (zoals die op de foto) is geen verbod of gebod dus staat niet in de wet.

Sterk!

Volgende vraag dient zich op: waarom worden er dan strepen aangebracht die verwarring kunnen brengen en geen nut hebben voor de doorstroming/duidelijkheid/veiligheid?

Opmerking van zijlvaart67

Chattaal gecorrigeerd door moderator.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Strepen worden heel vaak door de wegbeheerder aangebracht om een bepaalde 'gevaarlijke situatie' aan te duiden. Dat mensen niet domweg doorrijden maar beseffen dat ze een 'gevaarspunt' naderen. Voor de veiligheid dus..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 55

Ongelezen bericht door Hilde »

Misschien maakt de voorloper van art 79 wat meer duidelijk:

Wetstekst

Artikel 127 RVV 1966
Een in de dwarsrichting van de rijbaan geplaatste streep betekent, dat daarvoor gestopt moet
worden, indien hetzij een verkeersregelaar, hetzij verkeerslichten, hetzij bord 10 van bijlage II
zulks gebiedt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door Skipperje »

IkWeetNogNiks schreef: 20 jun 2021, 23:16 In de toelichting staat:
In de praktijk worden afzonderlijke stopstrepen aangetroffen voor bepaalde categorieen verkdeelnemers, met name g12a. Dut wordt nu uitgedrukt door de ' voor hen bestemde' stopstreep.

Opmerkingen:
1- voor hen bestemde: Er kunnen dus afzonderlijke stopstrepen voor bepaalde categorieen weggebruikers zijn aangebr8, bv bij de opgeblazen fiets opstelstrook.

2- Stoppen voor de stopstreep verplucht bij: vri's, stopkruising(?), verkeersregelaar, vop of oversteek met verkeersbrigadiers.

wat voor uitleg wil je nog meer? Dit voegt niets toe aan wat we al hebben gezegd. Ja, de verkeersregelaar is genoemd. Klopt helemaal, maar dat wijzigt niets aan de uitleg. De opgeblazen fietsopstelstrook is bij een vri, dus ook geen andere uitleg nodig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

speedo
Stamgast
Stamgast

Ongelezen bericht door speedo »

Hilde schreef: 20 jun 2021, 13:41
speedo schreef: 20 jun 2021, 13:10 Nu lijkt het toch of het bord rechts van de zijweg de vorm heeft van bord B07 (8 hoekig)
Als je uitvergroot zie je dat het bord rond is en een blauwe rand heeft.

Als er een stopbord had gestaan, was de vraag er niet geweest.
Knap, ik kijk tegen de achterkant aan en u kunt zien dat de rand blauw is ?? ik bedoel dus voor de bestuurder in de zijstraat rechts
en dat een vraag gesteld wordt als een bord er wel staat is iets wat wij hier wel vaker mee maken toch meis??? :D
Never change a winning team

speedo
Stamgast
Stamgast

zijlvaart67 schreef: 20 jun 2021, 23:31 Strepen worden heel vaak door de wegbeheerder aangebracht om een bepaalde 'gevaarlijke situatie' aan te duiden. Dat mensen niet domweg doorrijden maar beseffen dat ze een 'gevaarspunt' naderen. Voor de veiligheid dus..
dan lijk mij bord J 37 meer op zijn plaats en ook duidelijker voor de weggebruiker toch .

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

speedo schreef: 21 jun 2021, 10:09 Knap, ik kijk tegen de achterkant aan en u kunt zien dat de rand blauw is ?? ik bedoel dus voor de bestuurder in de zijstraat rechts
en dat een vraag gesteld wordt als een bord er wel staat is iets wat wij hier wel vaker mee maken toch meis??? :D
Jazeker kan ik dat. Zie de foto.
Ten eerste is het bord duidelijk rond en ten tweede behoorlijk duidelijk blauw.
Screenshot_20210621-112437_Gallery.jpg
Als het een STOP-bord was geweest had de vraag niet gesteld hoeven worden of 79 van toepassing was.

Dat zegt TS ook zelf:
Is een stopstreep zonder b7 datgene waar art 79 het over heeft
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

speedo
Stamgast
Stamgast

u heeft gelijk denk ik. :)
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 21 jun 2021, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

:D
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 21 jun 2021, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

IkWeetNogNiks
Lid
Lid
Geslacht:

Hilde schreef: 21 jun 2021, 02:37 Misschien maakt de voorloper van art 79 wat meer duidelijk:

Wetstekst

Artikel 127 RVV 1966
Een in de dwarsrichting van de rijbaan geplaatste streep betekent, dat daarvoor gestopt moet
worden, indien hetzij een verkeersregelaar, hetzij verkeerslichten, hetzij bord 10 van bijlage II
zulks gebiedt.
Wow, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Word/mag t rvv 1966 nog steeds als 'bron' gebruikt?

IkWeetNogNiks
Lid
Lid
Geslacht:

Skipperje schreef: 21 jun 2021, 08:47
IkWeetNogNiks schreef: 20 jun 2021, 23:16 In de toelichting staat:

Opmerkingen:

wat voor uitleg wil je nog meer? Dit voegt niets toe aan wat we al hebben gezegd. Ja, de verkeersregelaar is genoemd. Klopt helemaal, maar dat wijzigt niets aan de uitleg. De opgeblazen fietsopstelstrook is bij een vri, dus ook geen andere uitleg nodig.

Piet
Dus als ik t met mn eigen woorden mag samenvatten/verwoorden:
Alle geboden/verboden moeten vermeld staan in de wet. In dit geval een gebod om te stoppen bij een stopstreep. Art 79

Ik weet dat ik wat meer tijd nodig heb met dingen te begrijpen, maar wat ik niet snap is, waar staat er nou in de wet dat een stopstreep een stopstreep genoemd/gezien mag worden icm een vri en/of n b7 bord? Heeft dat met t oude rvv art 127 te maken?
Alleen heb ik er nog steeds

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

IkWeetNogNiks schreef: 21 jun 2021, 22:22 In dit geval een gebod om te stoppen bij een stopstreep. Art 79
je geeft maar de helft weer. Je hoeft alleen maar te stoppen als dat op grond van een ander artikel verplicht is. Bij groen licht ga je toch niet stilstaan omdat er een stopstreep is? Daarnaast zal een stopstreep zich haaks op de rijrichting van de betreffende rijstrook bevinden. De breedte had je al gevonden. Ik zie nog steeds niet wat je niet snapt.

Piet

IkWeetNogNiks
Lid
Lid
Geslacht:

Hilde schreef: 20 jun 2021, 22:56 Nee, niet iedere streep op de weg is een stopstreep. Dat is het alleen als er een bord of een verkeerslicht bij staat.

Anders gezegd: het wordt pas een stopstreep als er dus een bord of verkeerslicht staat.

En dat staat nergens. In de wetgeving staat wanneer iets een gebod of verbod is.
Een losse streep op de weg (zoals die op de foto) is geen verbod of gebod dus staat niet in de wet.

Andersom staat het gebod om te stoppen voor een streep met een bord of licht in 79: stoppen indien het verplicht is op basis van het besluit.
Oke, helder.
Dus als er alleen een bord b7 staat behoeft er niet gestopt te worden ivm art 79?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Geslacht:

IkWeetNogNiks schreef: 22 jun 2021, 14:58 Dus als er alleen een bord b7 staat behoeft er niet gestopt te worden ivm art 79?
Dan juist wel. Want dan is stoppen op grond van het RVV 1990 verplicht. Maar ook de vri is hierop van toepassing.

Piet

Gesloten