IkWeetNogNiks schreef: ↑22 jun 2021, 14:58
Dus als er alleen een bord b7 staat behoeft er niet gestopt te worden ivm art 79?
Dan juist wel. Want dan is stoppen op grond van het RVV 1990 verplicht. Maar ook de vri is hierop van toepassing.
Piet
Sorry, ik bedoel dus alleen een b7 bord zonder een doorgetrokken streep? Wat voor betekenis heeft t dan zo der een streep? Als vri's niet in werking zijn hebben ze ook geen betekenis.
Het gebod om te stoppen komt van het bord.
Dus als je het bord ziet of een rood licht moet je stoppen, ook zonder streep.
(Een vri die uitstaat kan je vergelijken met een bord met een zak eroverheen, dan is het niet in werking)
De plaats van de streep wordt zo gekozen dat bestuurders tijdens de stop een goed overzicht hebben op de kruising.
En op basis van 79 ben je verplicht om te stoppen voor de streep, zodat je dan dus goed overzicht hebt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Bedankt voor de goede uitleg. Bijna alles begint duidelijker te worden. Rest nog 1 vraag: waar te stoppen als er wel n bord maar geen streep staat? Praktische voorbeeld: bij sommige tankststions zie ik b7 borden met een in/uitrit-constructie met als tekens haaietanden op t wegdek. Op basis van mn zicht zou ik dus als de weg vrij is willen doorrijden, maar op basis van de b7 bird zou ik dhs echt eerdt moeten stoppen.
Heb ik t goed zo of overrulen sommige borden elkaar ook?
Mvg.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 23 jun 2021, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Overbodige quote verwijderd
Haaientanden geven de gewenste plaats aan waar men voorrang moet verlenen. Fungeren dus eigenlijk als een soort stopstreep van waarachter de voorrang verleend moet worden. Formeel wel een foute constructie met een bord B7; had eigenlijk een stopstreep moeten zijn.
Ontbreken de haaientanden bij een uitrit constructie, dan is het de bedoeling om voorrang te verlenen vanaf een positie waarbij men kruisende verkeersstromen niet hindert. Bijvoorbeeld op het terrein van het tankstation en niet op het kruisend voetpad of fietspad danwel rijbaan. Immers al het verkeer daar moet men bij het verlaten van een uitrit ongehinderd voorrang verlenen.
IkWeetNogNiks schreef: ↑23 jun 2021, 15:00
Een extra vraag erbij, moet een bord f10 ook gezien worden als een b7? Zo ja, waar is t verschil in te vinden.
wel goed gevonden, nog een bord met een stop uitleg. Mar dit wordt gebruikt op een handvat door opsporingsambtenaren en geldt dan als een aanwijzing. Ik kan mij niet voorstellen dat hier een stopstreep bij zal zijn, of misschien bij de grens?
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Rest vraag : visueel zien we een doorgetrokken streep op t bord f10.
Nadat het me duidelijk is geworden dat n doorgetrokken streep op zich geen betekenis heeft zonder andere tekens of vri's,
vraag ik me t volgende af:
Uit t hoofd art 82 lid d vh rvv, heeft t over verkeersbrigadiers die n f10 bord mogen gebruiken. En heel vaak bij grensovergang /douane/controles/slagboom constructies waarbij met de hand aanwijziningen moeten gegeven worden.
Waarom kiest de wetgever voor een voor velen een onbekende bord?