Fout kenteken op Belgische snelheids boete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Maryska
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 16 jun 2021, 17:08
Roepnaam: Maryska
Contact:

Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Maryska »

Ik heb op 16 juni een snelheids boete ontvangen vanuit hoogstraten van 120 euro.
Nu is deze overtreding gebeurt op 02-01 om 12.15 dus heb geen flauw idee meer of ik daar was. Er staat alleen dat je daar 70 km/u mag rijden, maar er staat niet hoe hard ik dan heb gereden. Ook klopt mijn kenteken niet. Mijn kenteken is TN-719-D en er staat
1N-719-D. Mijn naam klopt wel. Maar 120 euro lijkt mij erg veel er van uitgaande dat ik daar was. Maar mijn kenteken klopt niet. Kan ik nu bezwaar aantekenen? En zeggen dat ik het er niet mee eens bent? Weet niet eens hoeveel ik te hard heb gereden.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door KaaDee »

Dit is een Nederlands forum, wij kunnen niets zinnigs zeggen over Belgische bekeuringen
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Maryska
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 16 jun 2021, 17:08
Roepnaam: Maryska
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Maryska »

Als een kenteken niet klopt op een boete maakt het toch niet uit of dit Nederland of België is, dit moet toch gewoon correct zijn?
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7385
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door rai »

Geen idee, je hebt te maken met Belgische wetgeving.

Ligt eraan hoe het daar geregeld is.

Geen idee hoe het daar geregeld is met herstellen van eenvoudige foutjes.

In Nederland is het ook mogelijk, dan wordt de initiële beschikking vernietigd en een nieuwe opgelegd.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Botje »

Ik zou er in ieder geval een bezwaar indienen en daarin duidelijk maken dat je niet in het bezit bent, en ook nooit in het bezit bent geweest, van een voertuig met het kenteken 1N-719-D. Meer informatie zou ik niet verstrekken. Ook niet of je wel of niet in België bent geweest en of je wel of niet te hard hebt gereden. Dat is niet relevant. De kans is echter groot dat ze aan de hand van jouw bezwaar nog eens goed gaan kijken, de tikfout zien en het juiste kenteken in een nieuwe brief gaan zetten.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Pim »

Maryska schreef: 16 jun 2021, 20:41 Ik heb op 16 juni een snelheids boete ontvangen vanuit hoogstraten van 120 euro.
Nu is deze overtreding gebeurt op 02-01 om 12.15 dus heb geen flauw idee meer of ik daar was. Er staat alleen dat je daar 70 km/u mag rijden, maar er staat niet hoe hard ik dan heb gereden. Ook klopt mijn kenteken niet. Mijn kenteken is TN-719-D en er staat
1N-719-D. Mijn naam klopt wel. Maar 120 euro lijkt mij erg veel er van uitgaande dat ik daar was. Maar mijn kenteken klopt niet. Kan ik nu bezwaar aantekenen? En zeggen dat ik het er niet mee eens bent? Weet niet eens hoeveel ik te hard heb gereden.
Waarom lijkt het je veel, "er vanuit gaande dat je daar was"?
Dat hangt inderdaad af van de overschrijding en het is vreemd dat die niet genoemd is.
In sommige landen zijn boetes hoog op bepaalde locaties en omstandigheden (wegwerkzaamheden/scholen/binnen bebouwde kom)

Als je je niet herinnert of je daar was dan ben je kennelijk niet staandegehouden.
Maar als je niet bent staandegehouden én je kenteken is fout hoe komen ze dan aan je adres?

Ik denk dat het een typefout betreft in de brief oid. In België beginnen alle (nieuwe reguliere) kentekens namelijk met een 1.
(En ik geloof zelfs ook al met een 2)

Als je niet bent staandegehouden dan hebben ze je adres via de bestanden van de Nederlandse RDW.
En dan hebben ze dus je echte kenteken.

Afhankelijk van de administratieve rechtsregels in België is er een kans dat ze het kenteken op de boete aanpassen, zo gaat in Nederland.

Heb je de brief rechtstreeks van de Belgische overheid of van een bureau dat internationale boetes int?
Ik heb geen idee hoe dat tussen Nederland en België is afgesproken.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb ooit 1x in Belgie een snelheidsbekeuring gekregen, 's nachts om 00:10 op een compleet verlaten weg, 4 km te snel.

Ik kreeg de brief met aangehechte Belgische "acceptgiro" (rood) thuis maar kon die niet betalen rechtstreeks. Gebeld maar, je moet een brief schrijven en dan komt het, je hebt daar parketten en arrondissementen... en die wijzen allemaal naar elkaar. Niemand verstrekt telefonisch informatie, bezwaar aantekenen heeft wel zin maar stopt het proces niet én een snelheidsovertreding valt in Belgie onder het (verkeers)strafrecht en je mag dus voorkomen bij de rechtbank. Die brieven sturen ze overigens (toen) niet naar Nederland met het gevolg dat ik dus enkel de uitspraak kreeg thuisgestuurd. De boete, ruim 100 euro, plus kosten van alle administratie plus rechtzaak en mijn advocaat (die ik dus nooit had gezien), in totaal ruim € 580,- Betalen met, jawel, een Belgische acceptgiro (rode strook).....

En toen ben ik van doffe ellende naar Lommel gereden en heb daar aan de balie van het griffiekantoor alles betaald....

Wijze les: brieven schrijven, bellen, mailen, appen, het heeft letterlijk geen nut. De achterstand in Belgie is zo groot dat je bezwaar wordt behandeld als je zaak een maand geleden voor de rechtbank is geweest.... en het interesseert ze geen....

Niks dus.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Proost »

@Frans ik denk dat dat ooit wel al even geleden is. Tegenwoordig gaan die zaken allemaal wat digitaler en sneller.

Een paar jaar terug kreeg ik zelfs een internationaal verzoek binnen van de Oostenrijkse overheid. Of we de boete wilde gaan innen bij een vakantieganger die twee jaar geleden in de zomervakantie te hard had gereden met de caravan. Boete had hij nog steeds niet betaald. Dan krijg je dus gewoon de Nederlandse politie aan de deur. Hij dacht ook, als ik niet betaal of niets van me laat horen waait het wel over. Eindresultaat: Een boete van vijf keer de originele prijs.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Frans »

@Proost,

4 mei 2011 00:11 ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Even een snelle speurtocht en we komen tot de volgende feiten;
het kenteken TN-719-D betreft een zwarte VW Passat, maar het kenteken JN-719-D bestaat ook en betreft een zwarte Toyota Prius. (FN-719-D schijnt een bromfiets te zijn.)
Lijkt mij dus dat deze bekeuring ook zomaar voor iemand anders kan zijn geweest en dat er bij het controleren van het kenteken gewoon maar het eerste resultaat aan de Belgische overheid is doorgegeven. Of misschien kan de Belgische overheid wel in het kentekenregister neuzen en hebben ze gewoon maar voor het gemak het eerste zoekresultaat genomen en kennen ze het verschil tussen een Toyota en een Volkswagen niet.
Misschien moet Maryska toch maar even in haar geheugen gaan graven of ze op zaterdag 2 januari 2021 niet toch in België is geweest.
Met een beetje geluk blijkt dan dat niet zij, maar de eigenaar van een zwarte Prius de overtreder is. En het lijkt me toch dat dan, zelfs in België, een beroep succesvol zal zijn.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Fout kenteken op Belgische snelheids boete

Ongelezen bericht door Pim »

Ik durf wel te wedden of Maryska weet of ze daar geweest is of niet.

En dan gebruik je geen zinnen als:
-(...) dus heb geen flauw idee meer of ik daar was
Ze herinnert zich wellicht niet meer de exacte dag/datum/tijd...
Maar als ik ergens niet geweest ben dan weet ik dat donders goed.

-Maar 120 euro lijkt mij erg veel er van uitgaande dat ik daar was.
Als ik daar niet geweest ben dan is elke cent teveel.
Gesloten