Aangereden door een auto als een fietser in een rotonde. Van wie is de schuld?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Aue
Infopolitie Gast

Aangereden door een auto als een fietser in een rotonde. Van wie is de schuld?

Ongelezen bericht door Aue »

We willen het onderling oplossen zonder de politie te beinvloeden. Maar ik zat dus te denken: van wie is de schuld hier? Ik weet dat de auto (bijna) altijd schuldig is, maar ik realiseer nu pas dat ik de foute kant op reed in de rotonde. Ik rij elke dag langs de rotonde en heb er nooit over gedacht of het nou eens de goede of foute richting was. Ik ben 14 trouwens, ik weet niet of dat belangrijk is maar ik dacht dat ik het beter wel ga zeggen. Foto hieronder.

https://imgur.com/a/nMDd77l

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Re: Aangereden door een auto als een fietser in een rotonde. Van wie is de schuld?

Ongelezen bericht door Dusty »

Zoals ik er nu tegenaan kijk is de automobilist, ook al komt de fietser vanaf de 'verkeerde kant'....., de hoofdschuldige omdat hij/zij de verplichting heeft bij het afslaan al het rechtdoorgaande verkeer voor te laten gaan.
Vóórdat hij/zij afslaat moet die zich van overtuigen dat hij/zij dit veilig kan doen en dat is kennelijk niet gebeurd.

Kan de situatie enkel vanaf de foto niet heel goed inschatten, maar zo kijk ik er nu tegen aan.....
Het feit dat je al 14 jaar bent speelt nu, in mijn ogen, geen rol. 8)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Aangereden door een auto als een fietser in een rotonde. Van wie is de schuld?

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik sluit me geheel aan bij m'n voorligger. Het feit dat het verkeer van 'de verkeerde kant' komt maakt voor de omschreven verkeersregel geen verschil. Daar bestaat inmiddels wel vaste jurisprudentie over..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Gesloten