Handhaafbaar verkeersbord

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Boppe123
Infopolitie Gast

Handhaafbaar verkeersbord

Ongelezen bericht door Boppe123 »

Hallo leden van dit forum. Onze gemeente is creatief met verkeersborden, waarvan ik de vraag heb in hoeverre dit handhaafbaar is.
In twee gevallen een P bord, waarbij ik een onderbord verwacht met daarin het gebod of verbod.

A
https://maps.app.goo.gl/qmA8qGFBpzevnypX6
Is dit goed? Het is een soort van onderbord maar ook net weer anders dan verwacht. Ik ga er vanuit dat borden een bepaalde afmeting hebben. Het is geen herhalingsbord oid.

B
Afbeelding
Dit lijkt me een vrij kansloos bord denk ik.


En C
Geen foto van maar bij de ingang van een doodlopende straat met parkeerplaatsen staat sindskort een C1 bord (geslotenverklaring) met de tekst in het witte gedeelte binnen de rode rand van het bord gedrukt: 'alleen parkeren voor bewoners Kerkstraat'.

Als je zo'n C1 bord maakt, snap je het wel denk ik. Ja, of ik helemaal niet, dat kan ook. Maar in hoeverre is dit C1 bord dan handhaafbaar? Geldt dit gewoon? De bewoners aldaar hebben geen ontheffing voor C1.

Graag uw mening hierover. Ben benieuwd…
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Handhaafbaar verkeersbord

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik zal proberen een antwoord te geven; waarschijnlijk word ik nog wel aangevuld door iemand anders.....

In situatie A zien we een P-bord met daaronder de tekst: "Parkeerverbod i.v.m. weekmarkt op donderdag van 12:00 - 18:00 uur"
Zelf zou ik waarschijnlijk voor bord E1 (parkeerverbod) hebben gekozen, omdat je bij dit bord wél mag parkeren op de voor parkeren bestemde weggedeeltes zoals parkeervakken en parkeerhavens.
Of de combinatie waarvoor de gemeente heeft gekozen wettelijk stand houdt, durf ik te betwijfelen.....

In situatie B, lijkt het mij handiger/verstandiger dat men een kiest voor een Parkeerschijfzone (met blauwe streep) en dan de bewoners een ontheffing verstrekt voor onbepaalde tijd.
Dat zie ik hier in de omgeving ook.
Zoals nu op de foto staat, is het moeilijk te handhaven omdat (waarschijnlijk) niet van iedere bewoner bekend is in welke auto hij/zij rijdt.
Bovendien kunnen zij dan nooit bezoek ontvangen of (tijdelijk) een andere auto gebruiken.......

In situatie C, mag géén enkele bestuurder de betreffende straat inrijden; dus zelfs niet met een fiets!
Dan zou het beter zijn om er een onderbord onder te hangen met de tekst: "Bestemmingsverkeer toegestaan".
Daarmee voorkom je sluipverkeer, al zal dit bij een doodlopende straat wel meevallen. 8)
Dus ook daar kan men beter een Parkeerschijfzone maken met (wederom) een ontheffing voor de buurtbewoners.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Handhaafbaar verkeersbord

Ongelezen bericht door Skipperje »

Situatie A
In artikel 24, 1e lid, sub d onder 3e RVV 1990, staat dat het verboden is om te parkeren op een parkeergelegenheid op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden. Je kunt je alleen afvragen of het bord groot genoeg is om te worden erkend als rechtsgeldig bord.
Situatie B
Ik heb toevallig gelezen dat de gemeente over deze situatie zelf al heeft aangegeven dat hierop niet gehandhaafd kan worden.
Situatie C
Hier kun je zelfs van denken dat het bord alleen geldt als bewoners van de Kerkstraat gaan parkeren. Maar serieus horen nadere uitleg of uitzonderingen op een onderbord een niet in het bord.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 164
Lid sinds: 12 jul 2006, 16:12
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contact:

Re: Handhaafbaar verkeersbord

Ongelezen bericht door NickB »

Dusty schreef: 16 jun 2021, 19:37 In situatie A zien we een P-bord met daaronder de tekst: "Parkeerverbod i.v.m. weekmarkt op donderdag van 12:00 - 18:00 uur"
Zelf zou ik waarschijnlijk voor bord E1 (parkeerverbod) hebben gekozen, omdat je bij dit bord wél mag parkeren op de voor parkeren bestemde weggedeeltes zoals parkeervakken en parkeerhavens.
Of de combinatie waarvoor de gemeente heeft gekozen wettelijk stand houdt, durf ik te betwijfelen.....
Deze combinatie (E04 +onderbord met verbod) wordt juist gebruikt om het parkeren op daarvoor bestemde weggedeeltes tijdelijk te verbieden, zoals in dit geval voor een weekmarkt. Men wil dan kennelijk dat op genoemde dag/tijd de parkeervakken vrij zijn en er NIET geparkeerd wordt.

Dit houdt wettelijk stand en is zelfs de enige juridisch juiste mogelijkheid. Zie verder de toelichting van Skipperje.
Sammy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid sinds: 23 sep 2012, 08:43
Roepnaam: Sammy
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: Handhaafbaar verkeersbord

Ongelezen bericht door Sammy »

Is er ook nog een minimale grootte van het P-bord? Ik kan me zo voorstellen dat dit bord met deze grootte bevestigd aan een paal met 4 groene recreatieve fietsroutes(?) niet echt de aandacht trekt van zelfs een oplettende automobilist.
Sammy
Gesloten