Politie aan de deur door bezoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Luc
Infopolitie Gast

Politie aan de deur door bezoek

Ongelezen bericht door Luc »

Hoi,

Sinds een aantal jaar zijn er bij ons een paar deuren verder nieuwe buren komen wonen. Ik ben zelf 19 jaar en zoals iedereen dat wel gedaan heeft wil je op deze leeftijd genieten van deze periode in je leven. Helaas vanwege Corona is het uitgaan en dergelijke niet meer mogelijk dus moeten we het op onze eigen manier doen.

Het EK is begonnen en we mogen weer 4 gasten ontvangen. Het is lekker weer dus we zitten met 5 man totaal buiten (uiteraard volgens de Corona regels) de wedstrijd te kijken. Nu proberen we nog wat van de avond te maken en “kletsen” nog even wat na met een drankje. Er staat geen muziek op. Nu gaat hier om 12 uur de deurbel, politie. Melding geluidsoverlast.

Ik snap dat er mensen zijn die snel last hebben van dingen en zo hebben wij ook wel eens last van dingen die zij doen (vaak ruzie en schreeuwen buiten, schreeuwende kinderen terwijl je thuis moet werken en de hele dag moet bellen) maar daar klagen wij niet over. Iedereen heeft zijn eigen grond en ik vindt dat je daar binnen de regels mag doen wat je wilt tot er iemand met echt een goede reden komt hier wat over te zeggen (en dan nog vind ik dat je zelf mag bepalen of je hier rekening mee houdt, of het sociaal is is een ander verhaal).

Nu vind ik dat als je weet dat het lekker weer is, je weet dat mensen met mijn leeftijd nu al 2 jaar niet kunnen genieten van deze tijd, je niet weet wie er op bezoek is en er geen geluidsoverlast wordt veroorzaakt door muziek dat ze nu wel erg snel de politie hebben gebeld. Hoe moet dit dalijk na Corona als je een feestje hebt omdat je jarig bent bijvoorbeeld? Moet ik dan ECHT alleen omdat hun dat niet bevalt maar iedereen naar huis sturen omdat we “te hard praten”? De buren direct naast ons hoor je NOOIT. Maar echt NOOIT. het zijn altijd dezelfde die klagen.

Dank alvast.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 62

Re: Politie aan de deur door bezoek

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Uw vraag: Nu vind ik dat als je weet dat het lekker weer is, je weet dat mensen met mijn leeftijd nu al 2 jaar niet kunnen genieten van deze tijd, je niet weet wie er op bezoek is en er geen geluidsoverlast wordt veroorzaakt door muziek dat ze nu wel erg snel de politie hebben gebeld. Hoe moet dit dadelijk na Corona als je een feestje hebt omdat je jarig bent bijvoorbeeld?

Gewoon zoals altijd al was, dus ook voor corona. Ieder heeft het recht op zijn eigen vrijheid en ontspanning, maar moet daarbij rekening houden met enkele regels. Gevolg van het leven in een maatschappij. Een regel is dat in de avonduren (geluid)overlast beperkt moet worden om avond en nachtrust van anderen te garanderen.

Simpel antwoord: ook gesprekken van groepen mensen in een tuin kunnen op enig moment overlast veroorzaken. Zeker in de avonduren en vooral ook wanneer het warm is en mensen proberen te slapen met de ramen open.
Het feit dat we nu de Coronatijd achter de rug lijken te laten, geeft geen enkele vrijbrief om van een basisregel om geen overlast te veroorzaken te kunnen afwijken.

U kunt vinden dat de gesprekken in de avonduren in uw tuin met vier vrienden geen overlast veroorzaken; iemand in uw omgeving kan daar tegen het middennachtelijk uur een totaal andere beleving bij hebben. Om die reden verkas ik zomers met mijn gasten meestal rond een uur of 11 's avonds gewoon naar binnen.

Scheelt de buurt wat ergernis en de politie werk!

Een andere oplossing is je buren te laten weten wat je van plan bent. Heb een verjaardagsfeestje en denk dat we tot een uur of 12 in de tuin bezig zijn enzo. En je dan ook aan die afspraak houden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 57

Re: Politie aan de deur door bezoek

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bedenk wel dat als je in bed ligt en probeert te slapen dat geluiden van buiten veel harder klinken.
En er zijn zat mensen dien gewoon de volgende dag weer vroeg op moeten.
Persoonlijk was ik even naar je toegelopen om te vragen het feestje buiten te stoppen voordat ik de politie bel, maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere mensen dat niet durven.
Misschien over een paar dagen als de rust is weder gekeerd eens rustig bij hun aanbellen en met ze gaan praten ook over de overlast die zij veroorzaken?
Anders gaat de spanning alleen maar opbouwen.
Verjaardagsfeestjes?
Bij ons worden er meestal briefjes in de bus gedaan met een telefoonnummer zodat de buurt er van weet en ook dat als er echt overlast word waargenomen dat dan de "organisator" even gebeld wordt en dat er maatregelen worden genomen. Is bijna nooit nodig omdat ook in de zomer de feestjes meestal na 23.00 uur naar binnen gaan.
Grootste overlast is meestal als de mensen naar huis gaan. "Doei", "Tot ziens", "Het was gezellig", etc. hoor je dan over de hele straat gevolgd door het dichtslaan van de portieren, wegscheuren van brommers

Gesloten