Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Joey013
Infopolitie Gast

Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Joey013 »

Omdat de terrasjes weer open zijn was ik afgelopen week gezellig met een maat gaan borrelen.

Vooraf wil ik alvast even zeggen dat ik mijn eigen fout erken en dat ik hiervoor straf krijg snap ik helemaal. Maar iets voelt hier wel erg oneerlijk.

Ik ben er op mijn snorfiets heen gegaan die, sinds ik een wok heb gehad, helemaal origineel is en aan alle eisen voldoet. Ding haalt amper de 30.
Mijn maat had de elektrische fiets van zijn vader mee. Met die fiets rijdt hij makkelijk tegen de 40 zonder veel moeite te doen.

Je voelt m al aankomen. Politiebusje stopte ons op het fietspad omdat we nogal uitgelaten terug naar huis reden naar een gezellige middag terassen.. ik moest blazen en mocht daarna mee naar het bureau. Tegen mijn maat werd alleen fijne avond gezegd.
Ik gun hem echt geen boete hoor. Maar hij rijdt op een fiets, wat ook een voertuig is, die veel sneller kan dan mijn slome snor en dus ook gevaarlijker is. Maar ik ben maximaal de sjaak. En ik kan niet eens zo hard als hem.

Wordt deze kromme regel ooit aangepast? Slaat nergens op.

(Zoals gezegd ik heb er van geleerd en ik rijd nooit meer als ik drink.... Maar zo krijg ik wel het gevoel dat ik beter aan mijn moeder kan vragen of ik haar elektrische fiets mag bij het uit gaan... ben ik sneller thuis en krijg ik ook nog eens geen boetes.... beetje raar)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het antwoord is net zo simpel; uw vriend was, als deze net zoveel gedronken had als u, net zo strafbaar maar kennelijk heeft men besloten alleen u te vervolgen.

Klopt niet, ik zou daar zeker wat van gaan vinden als ik u was..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Joey013
Infopolitie Gast

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Joey013 »

Wat moet ik hier van vinden dan? Als ik naar het politiebureau loop zien ze me al aan komen.
En ik kan slecht mijn maat erbij lappen. Wordt weinig meer geborreld voortaan ben ik bang.

Het gaat mij er om dat de wereld veranderd. Fietsen gaan sneller als een scooter. Maar de politie gaat niet mee in deze verandering en kijkt klassiek in t boekje en de snorfietser is de sjaak .

Elektrische fietsen zijn kei link tegenwoordig. Misschien nog wel erger dan een opgevoerde snorfiets. Ik hou me nu overal netjes aan maar toch mag je met een snelle fiets gewoon bezopen rijden en de snorfiets is de sjaak.

Wat vinden jullie daar van dan? Is dat eerlijk?
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Dusty »

Joey013 schreef: 10 jun 2021, 18:44 Ik hou me nu overal netjes aan maar toch mag je met een snelle fiets gewoon bezopen rijden en de snorfiets is de sjaak.
Wat jij schrijft klopt niet!
Je mag niet dronken op een fiets of op een ander voertuig rijden.
Sterker nog je mag niet eens dronken op straat lopen......

In dat laatste geval zul je een taxi of iemand anders moeten regelen om thuis te komen. 8)
Gebruikersavatar
Joey013
Infopolitie Gast

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Joey013 »

Volgens de lettertjes van de wet zal dat vast wel kloppen. Maar ik heb nog nooit gezien dat de politie op zaterdagavond een controle houdt en alle onder invloed rijdende fietsers op de bon slingert.

Sterker nog, heb nog nooit gehoord dat iemand een bon heeft gehad voor fietsen onder invloed als die geen ongelukken maakt.

Maar eigenlijk kun je ook niet meer zeggen dat een nieuwe elektrische fiets nog echt een fiets is in de zin van hoe ze die wetten opgeschreven hebben volgens mij.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Mitch »

Het heeft inderdaad geen opsporingsprioriteit denk ik, tenzij men het te bont maakt en hinder of schade veroorzaakt. Terecht of niet, het is onbegonnen werk om dat op te pakken.

Zoals Zijlvaart al aangaf was je zelf net zo strafbaar als je vriend. Je kunt een klacht indienen op politie.nl. Je vriend zal geen pv aan zjin broek krijgen en je zal zelf geen korting ofzo krijgen.

En sorry, maar ik moet het toch kwijt, ik vind je verhaal verder een hoog 'calimero-gehalte' hebben
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 10 jun 2021, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hinderlijke schrijffout gecorrigeerd
Gebruikersavatar
Mokum
Infopolitie Gast

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Mokum »

Je hebt een punt dat het opmerkelijk is dat jouw bezopen vriend op een elektrische fiets niet wordt 'aangepakt'.

Het stoort alleen dat je zegt dat de politie dit nooit doet, omdat jij dit kennelijk nooit op een zaterdagavond ziet gebeuren of omdat jij het nog nooit van een ander hebt gehoord.

Kleine tip: lees je tekst even opnieuw en bedenk of het logisch is wat je zegt. Omdat jij het nog nooit hebt gezien of gehoord, gebeurt het dus niet? In plaats van zo'n aanname te doen, zou je ook een vraag kunnen stellen als: 'Wat is jullie ervaring met de aanpak van dronken fietsers?'

Daar bereik je meer mee dan met loze beweringen te strooien..
Gebruikersavatar
Joey013
Infopolitie Gast

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Joey013 »

En dat is precies mijn punt. Als ik net zo strafbaar ben, waarom krijgt mijn maat dan een vriendelijke groet en ik een bon?

Als het allemaal geen prioriteit heeft bij de politie neem ik de volgende keer gewoon de elektrische fiets. Strafbaar of niet, als ik toch geen boete krijg, dan maar dat. Ben ik in ieder geval eerder thuis en is nog goedkoper ook.
Kennelijk steek je er als langzame snor meer tussenuit om een bon te geven of zo.
Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Berichten: 1056
Lid sinds: 15 nov 2006, 15:58
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door Mitch »

Belangrijk punt is dat je bij een snorfiets een rijbewijs nodig hebt. En een verzekering. Met de bijbehorende verantwoordelijkheden.
Gebruikersavatar
H.Vleuters
Infopolitie Gast

Re: Waarom maakt de politie verschil? (rijden onder invloed)

Ongelezen bericht door H.Vleuters »

In 2 posts spreek je jezelf wel enorm tegen:

1e post: "Zoals gezegd ik heb er van geleerd en ik rijd nooit meer als ik drink"

Latere post: "neem ik de volgende keer gewoon de elektrische fiets. Strafbaar of niet, als ik toch geen boete krijg, dan maar dat. Ben ik in ieder geval eerder thuis en is nog goedkoper ook"

Je bent gepakt voor rijden onder invloed, maar iemand anders niet. Wat je ervan hebt geleerd is dat je de volgende keer dan maar onder de invloed op, in jouw eigen woorden, een nog gevaarlijker voertuig stapt?
Dat jouw maat niet heeft hoeven blazen is krom, heel krom zelfs, maar als je er dan uithaalt dat je dan zelf een nog gevaarlijker (nogmaals, je eigen woorden) voertuig gaat pakken om toch dronken te kunnen sturen dan heb je een flink stuk gemist.
Waarom zou je niet sturen als je dronken bent? Omdat je anders kans loopt op een boete OF omdat je jezelf, en nog belangrijker, anderen in gevaar brengt? Ik maak uit jouw teksten op dat het in jouw geval inderdaad alleen om de boete gaat want, ook weer je eigen woorden: " eerder thuis en is nog goedkoper ook".
Kortom: je hebt duidelijk niets geleerd van het hele voorval anders dan "het is niet eerlijk, ik ben het slachtoffer"
Gesloten