Met een voormalig Justitiële uittreksel juridische beroepen uitoefenen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Thomas2021
Infopolitie Gast

Met een voormalig Justitiële uittreksel juridische beroepen uitoefenen?

Ongelezen bericht door Thomas2021 »

Ik had een fout gemaakt toen ik nog 16 was en ging rijden zonder rijbewijs op een scooter. Mijn fout is alleen mij de schuld en ik hoop alleen dat het niet mijn mogelijkheden afneemt.

Mijn aspiratie is om in de juridische beroepsgroep te werken. Specifiek wil ik eigenlijk een rechter worden en ik weet wel dat, dat niet kan met een strafbare feit op mijn naam. Ik ben nog best jong. Een rechter worden zou pas nog na een decennia mogelijk zijn. Maar ik vraag me dus af of het nog steeds mogelijk is een rechter te worden met deze overtreding?

Ik weet dat overtredingen vervallen na 5 jaar maar ik wil ook weten wat het precies inhoudt. Heb ik essentieël geen strafblad meer dan? Kan er ook door niemand meer gezien worden dat ik ooit een strafblad hebt gehad? Alsof ik nooit deze overtreding heb gepleegd? En als die overtreding dan weg is heb ik weer een kans om mogelijk een rechter te worden?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Met een voormalig Justitiële uittreksel juridische beroepen uitoefenen?

Ongelezen bericht door SWAT »

Rijden zonder rijbewijs is een overtreding. Alleen misdrijven blijven voor langere duur zichtbaar op het strafblad. Overtredingen worden na (ik meen) 5 jaar verwijderd van het strafblad.
Bij de sollicitatieprocedure voor een dergelijke functie zal echter ook de vraag gesteld worden of men ooit in aanraking is gekomen met politie en justitie. Dat is een andere vraag dan heeft u een strafblad. U zal die eerste vraag naar waarheid moeten beantwoorden en dus moeten vertellen dat u ooit een boete heeft gekregen voor rijden zonder dat u een rijbewijs had. Doet u dat niet en men ontdekt later dat u gelogen heeft, dan kan dat gevolgen hebben voor uw carrière. Een jurist, en zeker een rechter moet van onbesproken gedrag zijn en blijven.
Stay safe out there.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Mag ik, in algemene zin, even een vraag stellen over het begrip "met de politie in aanraking geweest" ?
Wil/kan dat even in een nieuw draadje doen, maar misschien is het ook wel eenvoudig voor iedereen hier uit te leggen. 8)

Wordt met die term "met de politie in aanraking geweest" ook een eenvoudige verkeersboete bedoelt, zoals een parkeerboete, te hard rijden en dergelijke?? :roll:
Zo ja, dan moet vrijwel iedere volwassene (uitzonderingen daar gelaten.....) deze vraag met ja beantwoorden.

Zo nee, wat zijn dan wel goede voorbeelden?
Of gaat het vooral om de combinatie "politie én justitie"?? :roll:

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

@Dusty . Het gaat om de strekking van de vraag. Als er gevraagd wordt: Ben je ooit eerder met politie of justitie in aanraking geweest? Is een veel gehoord antwoord: "Op enkele parkeer en snelheidsboetes niet". En door.....

Zo simpel kan het zijn. Men hangt het gewicht er aan wat er aan hoort. Als je de vraag beantwoord met nee en de wedervraag "en die 30km te hard van drie jaar terug dan?" komt, zegt iets over hoe jij hier naar kijkt. Dus het credo is en blijft. Geef eerlijk antwoord op de vraag.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door SWAT »

Ook iemand die aan de doorlopende band lichte overtredingen pleegt loopt het risico niet geschikt te worden geacht voor een juridische functie bij de overheid.

Een voorbeeld van enkele jaren geleden was een politie student die nagenoeg dagelijks op weg naar de academie op zijn privé motorfiets lak had aan de normale verkeersregels en vervolgens uit de opleiding werd gezet.
Stay safe out there.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Niet ieder strafbaar feit leidt onmiddelijk tot ongeschiktheid. Zeker niet als het een feit op jeugdige leeftijd betreft. Zolang je er eerlijk over bent zou ik me met alleen een veroordeling voor rijden zonder rijbewijs op een brommer op 16 jarige leeftijd nergens zorgen over maken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Thomas2021
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thomas2021 »

Dank u alle voor uw reacties. Ik had nogal een stressvolle periode met deze gedachten die steeds op kwam in mijn hoofd op willekeurige momenten. Helaas ben ik niet perfect en wil ik nooit meer hetzelfde voelen en zorgen maken over mijn toekomst in dit gebied. Nu voel ik wat beter en zal ik zeker niet meer zo'n domme fouten maken.

Strauven
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Björn
Geslacht:
Leeftijd: 35

Ongelezen bericht door Strauven »

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een vriend van mij op jeugdige leeftijd ook domme dingen heeft gedaan, rijden onder invloed op scooter toen hij 16 was, en inmiddels een juridisch beroep heeft en in de procedure zit voor rechter. Het gaat er om dat je er eerlijk over bent. De meesten hebben wel een s iets doms gedaan op jonge leeftijd, geeft ook aan dat je geleefd hebt. Maar ben eerlijk en leg het goed uit en hopelijk heb je ervan geleerd.

Gesloten