Handhaving landbouwvoertuigen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

BoerBiet
Infopolitie Gast

Handhaving landbouwvoertuigen

Ongelezen bericht door BoerBiet »

Sinds 1 januari is er in de wetgeving voor landbouwvoertuigen het een en ander verandert. Tot dan mochten landbouwvoertuigen maximaal 25kmh per uur rijden. Vanaf 1 januari is dat 40kmh mits het voertuig is voorzien van een kenteken. Tot nu toe werd er amper gehandhaafd op die snelheid. Gaat dit nu ook veranderen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Re: Handhaving landbouwvoertuigen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik moet toegeven dat ik een 'stadsdiender' ben en voor mij is dit volledig oninteressante wetgeving dus ik kan geen passend antwoord geven op uw vraag. Ik vraag me überhaupt af of er in de praktijk veel gaat veranderen..

Voor de volledigheid:

Wetstekst

Art 22a RVV

1 Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, geldt als maximumsnelheid voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines, al dan niet met aanhangwagen, met een maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 km per uur: 25 km per uur.

2 Voor zover niet ingevolge het eerste lid of andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, geldt als maximumsnelheid voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines, al dan niet met aanhangwagen, met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 25 km per uur, op wegen:
a. buiten de bebouwde kom; en
b. binnen de bebouwde kom:
1°. die zijn voorzien van een vrijliggend fietspad of fiets/bromfietspad;
2°. die gesloten zijn voor fietsers; of
3°. waar een maximumsnelheid van 70 km per uur geldt:
40 km per uur.

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door Skipperje »

zijlvaart67 schreef: 17 mei 2021, 21:37 Ik vraag me überhaupt af of er in de praktijk veel gaat veranderen.
ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat ze nu ook al 40 km/h rijden? Of bedoel je de nieuwe wetgeving? Ik werk niet in de handhaving, maar wel in de opsporing. Daar zie ik wel effect want betrokken bij een ongeval terwijl uit onderzoek blijkt dat je meer dan 50% te snel reed is niet fijn. Het is beter legaal 40 te rijden dan illegaal.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 54

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat ze nu ook al 40 km/h rijden?

Nouja, dat dus.. De 'oorspronkelijke' max snelheid van 25 km/h was en is in mijn beleving puur een theoretisch verhaal. Nu zijn de regels weer aangepast aan de praktijk van alledag en dat vind ik prima, maar op straat zal er qua gereden snelheden niets veranderen; je gaat zo hard als dat dat ding kan op de openbare weg..of zoiets..

Maar als ik die regels lees dan is het wel weer typisch Nederland; 2 verschillende max snelheden voor 1 type voertuig invoeren en dan ook nog met 27 voorwaarden daaraan gekoppeld over vrijliggende fietspaden, etc.. Het kan nooit eens simpel, helder en duidelijk.

Loop morgen een examenklas op de academie binnen en ik ben ervan overtuigd dat niemand die snelheidsregels feilloos weet op te sommen en als een diender het al ingewikkeld vindt, wat moet een burger dan wel niet..

'Als het klimaat geen constanten kent, kent het ook geen crisis..'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

BoerBiet schreef: 17 mei 2021, 21:18Tot nu toe werd er amper gehandhaafd op die snelheid. Gaat dit nu ook veranderen?
Als u een gegarandeerd waar antwoord krijgt op deze vraag... slaapt u dan beter?
Ik bedoel: wilt u dat mensen harder of langzamer gaan rijden of dat mensen wel/ niet bekeurd gaan worden?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Het toeval is, dat ik daar gisteren een artikel over las die aangaf dat met ingang van 1 juli de wetgeving daarover (nog) wordt aangepast.
De reden daarvoor zou zijn dat voor bepaalde wegen geen aangepaste snelheid voor de landbouwvoertuigen in de wet is vastgelegd, waardoor men op dit moment op bepaalde stukken 'gewoon 50 km/uur' mag. 8)
Daarom wordt de wet (RVV) nu 'gerepareerd' en mag je daar vanaf die datum ook maar maximaal 40 km/uur rijden.
Wetswijziging

Omdat het nieuwe artikel volgens minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen voor meerdere uitleg vatbaar was, is deze nu verduidelijkt.
“De vermelding van de maximumconstructiesnelheid van de voertuigen is achterwege gelaten.
Die zorgde deels voor de ontstane verwarring en mogelijkheid tot andere interpretatie.”

Per 1 juli mogen landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines maximaal 25 of 40 kilometer per uur rijden.
“Een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur is een verruiming die wordt toegestaan op alle wegen buiten de bebouwde kom en wegen binnen de bebouwde kom waar geen vermenging met (snor)fietsers plaatsvindt.”

Hierbij benoemt de minister dat wegbeheerders in de praktijk nog steeds de afweging kunnen maken of de voertuigen zijn toegestaan en met welke snelheid.
Ook blijft de maximumconstructiesnelheid leidend voor de maximumsnelheid waarmee gereden mag worden.

Huidige regelgeving

In artikel 22a, dat per 1 januari 2021 is toegevoegd aan het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV), zijn bepaalde wegen opgenomen waarvoor een maximumsnelheid van 40 of 25 kilometer per uur is bepaald.
Dit geldt voor wegen buiten de bebouwde kom en wegen binnen de bebouwde kom: die zijn voorzien van een vrijliggend fietspad of fiets/bromfietspad, die gesloten zijn voor fietsers, of waar een maximumsnelheid van 70 km per uur geldt: 40 km per uur.

Dit houdt in dat voor de overige wegen moet worden gekeken naar artikel 20, waarin staat dat motorvoertuigen maximaal 50 mogen rijden.

Het doel van het nieuwe artikel was om betere toegang tot gebiedsontsluitingswegen en rondwegen zonder fietsers mogelijk te maken voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines die zijn ontworpen en gebouwd om met hogere snelheden dan 25 kilometer per uur te rijden.
Artikel 22a is hier eerder in dit draadje al te vinden, daarom toch nog even artikel 20:

Wetstekst

RVV artikel 20

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:

1. op het fiets/bromfietspad 30 km per uur;

2. op de rijbaan 45 km per uur;

3. op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 30 km per uur;

c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

De aanpassing ligt er ook meer in dat dit samenhangt met het nieuwe landbouwkenteken. Als er een kenteken is afgegeven voor een voertuig komen er weer andere zaken bij kijken, zoals o.a. de RDW. Ook dienen ze nu dus aan meer regels te voldoen en staat dit goed vastgelegd.

Ik ben blij met de wijziging. Sinds de invoering is het namelijk mogelijk om gerichter te handhaven op excessen. Ik heb bijv. sinds de invoering al drie landbouwvoertuigen een WOK status gegeven. Dit was voorheen niet mogelijk. Nu wel. Dit scheelt een hele procedure van in beslag name en vergemakkelijkt de aanpak.
Zoals gezegd geldt de 25km/u nog steeds binnen de bebouwde kom mits er een vrijliggend fietspad is.

Op de vraag of er strenger gehandhaafd wordt ligt aan het gebied. In een regio met veel overlast van landbouwvoertuigen (waar ik bijv. werk) wel. In de stad zoals gezegd, niet. Handhaven is nu in ieder geval eenvoudiger voor ons.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dusty schreef: 18 mei 2021, 08:19 Het toeval is, dat ik daar gisteren een artikel over las die aangaf dat met ingang van 1 juli de wetgeving daarover (nog) wordt aangepast.
Je had het eerder kunnen lezen :D . KLIK

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Als je mij zoekt........... ik ga mij ergens in een hoekje diep zitten schamen!!! :oops: :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 19 mei 2021, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Boerbiet
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boerbiet »

Bedankt voor alle andtwoorden :like:

Ben wel benieuwd waar de Wok melding voor was, verlichting of misschien uitstekende delen?

Alvast bedankt.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Snelheid.
Een VW caddy mag tegenwoordig met zeer marginale aanpassingen ook al door als "landbouwvoertuig".
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 03 jun 2021, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Ongelezen bericht door Pim »

MMBS: motorvoertuig met beperkte snelheid
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Omdat MMBS hier niet is benoemd ga ik er even vanuit dat je het door mij genoemde voertuig bedoeld.

Maar daar staat toch écht landbouw of bosbouwtrekker op het kentekenbewijs.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 03 jun 2021, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerbiet
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boerbiet »

Die terug gekeurde caddys zijn ooit inderdaad geregistreerd als MMBS. Nu de registratie plicht voor (land)bouwvoertuigen is ingegaan moet iedere eigenaar zijn voertuig zelf registreren bij het RDW. Daar moet je zelf selecteren welke categorie het voertuig onder valt. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor categorie T of voor MMBS. Zie bijvoorbeeld kenteken tbd19f en tbb14j voor het verschil.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

En dan even ter lering en vermaak. Waarom kies je voor het een of het ander als je zelf die keuze hebt bij de RDW?

Gesloten