Toename verkoop categorie 4 wapens

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Winkelier
Infopolitie Gast

Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Winkelier »

Hier even iets omdat wij het nergens anders kwijt kunnen. Volgens meld misdaad anoniem geen misdrijf en willen ze het dus niet aanhoren. Wij doen deze melding anoniem.

Wij runnen een familiebedrijf in outdoorartikelen, zelfverdedigingsartikelen, luchtbuksen, handbogen, kruisbogen en airsoftwapens. Nadat wij wegens de corona maatregelen deze zomer met pijn. In ons hart al ons personeel op straat hebben moeten zetten en een faillissement naderde zien wij nu ineens een sterke toename in online verkopen. Hoewel het voor ons op het moment onze redding is, is de situatie wel zorgelijk.

Wij en ook concullega’s waar we mee hebben gesproken zien een enorme toename in de verkoop van de zwaardere categorie luchtbuksen. Daarbij hebben we het over kalibers als .50 die ook hagel en kruisboogpijlen schieten. Dit zijn de soort luchtbuksen waar ze in de VS elanden en beren mee schieten. Dit zijn dus niet de luchtbuksen waarmee je in de achtertuin op blikjes en doeltjes schiet. Dit zijn wapens die gewoon zonder meer dodelijk zijn. Ook zijn de kruisbogen niet meer aan te slepen en laten mensen zien dat ze op aliexpress illegale pijlpunten met weerhaakjes en dergelijke kunnen bestellen.

Omdat veel mensen kiezen om de bestelling op te halen met een korte instructie hoe het wapen te gebruiken (en bij de eerste bestelling verplichten we dit ook om de ID kaart te scannen) zien we ook om wat voor mensen dit gaat. In het kort, dit zijn niet de typische achtertuinplinkers en schietverenigingsmensen die bij ons wapens komen kopen. Wat wij nu zien zijn jonge gezinnen met kleine kinderen 50 plussers etc… De gemiddelde burger dus. Zojuist is Piet Pensioen nog samen met zijn vrouw op de elektrische fiets met een kruisboog vertrokken.

Uit de gesprekken die we met de mensen hebben blijkt eigenlijk dat de rode lijn is dat men bang is voor de politie en overheid en dat men zich daarom wilt wapenen. Men is bang dat het met de avondklok nog maar het begin is en dat de politie uiteindelijk zo het huis kan binnen denderen en noem maar op. Met de filmpjes van de Buiten Parlementaire Onderzoekscommissie over meisjes van 13 die door de politie in elkaar worden geslagen en meer van dit soort zaken kan ik ze eerlijk gezegd ook geen ongelijk geven. Ook ik maak me zorgen om mijn eigen veiligheid en die van mijn gezien. Niet door het virus maar vooral door de overheid.

Normaal gesproken zouden wij als we bijvoorbeeld het vermoeden hebben dat iemand er een overval mee wil plegen de verkoop weigeren. We zitten nu dus in een lastige situatie. De klant die al betaald heeft komt het wapen halen. Een duidelijk vermoeden dat ze er misbruik van gaan maken is er ook niet. Bovendien kunnen ze dan gewoon naar de concurrent stappen en zijn wij zelf nu ook afhankelijk van de verkoop om ons hoofd boven water te houden. Daarbij zijn wij en onze concullega’s ook van mening dat iedereen het recht heeft op zelfverdediging. Wij houden het dus bij een uitleg wat volgens de wet wel en niet mag en de consequenties van het gebruik van een dergelijk wapen.

Dit gezegd hebbende, wij gaan er ook vanuit dat alle agenten wilsbekwaam zijn, een geweten hebben en zelf heel goed in kunnen schatten wat goed of slecht is. Ofwel, de agenten hebben hier zelf ook een (morele) verantwoordelijkheid in. We zijn dan ook van mening dat we met het hier melden van onze kant voldoende is gedaan. Wij willen de agenten vragen om de komende maanden (of jaren, hoelang gaat dit duren?) goed na te denken over de orders die ze krijgen. Die niet blindelings op te volgen, empathie te tonen en de-escalerend op te treden. Met alle rellen en verdeling die we nu hebben zitten we zoals de burgermeester zegt op de rand van een burgeroorlog.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Volg het advies van Arjen Lubach en probeer een ander algoritme, dan leest u meer rationele berichten..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Pim »

Een duidelijk vermoeden dat ze er misbruik van gaan maken is er ook niet. Bovendien kunnen ze dan gewoon naar de concurrent stappen en zijn wij zelf nu ook afhankelijk van de verkoop om ons hoofd boven water te houden.
Dat is uw beste excuus?
En dan komt u vervolgens met onderstaande oproep aan agenten om hun orders niet op te volgen en empathie te tonen?
Wij willen de agenten vragen om de komende maanden (of jaren, hoelang gaat dit duren?) goed na te denken over de orders die ze krijgen. Die niet blindelings op te volgen, empathie te tonen en de-escalerend op te treden.
Al eens nagedacht dat als de burger en vooral de jeugd de regels wat beter naleeft, en geen lockdownfeestjes organiseert bijvoorbeeld, of met 4 man in een auto aan het lachgas gaan en bekers drank of joints van hand tot hand laten gaan, dat we wellicht allang uit deze ellende waren?

Ik word dat wijzen naar anderen wel een beetje beu. De horeca wijst naar restaurants die weer wijzen naar bioscopen, die weer wijzen theaters, die weer wijzen naar kerken, en dan heb je de kappers nog en.... etc
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Proost »

Het is eigenlijk heel simpel. De "orders" die wij krijgen zijn volledig in de lijn van de wet.
Wat is nu dan de vraag? Welke empathie of compassie moeten wij opbrengen voor mensen die zichzelf wapenen tegen een niet bestaand horrorspook scenario?

Zoals gezegd even de browser geschiedenis en cookies en wissen en niet teveel rare lange Frans filmpjes aanklikken op YouTube. Ik denk dat het dan wel goed gaat komen.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door maestro »

Er is in 2016 gesproken over een beperking van de mondingskracht van luchtdruk wapens, zoals in veel andere landen reeds het geval is. De toenmalig minister van justitie en veiligheid heeft toegezegd met een verbod te komen op krachtige luchtdrukwapens omdat sommige net zo gevaarlijk of zelfs dodelijker zijn dan sommige handvuurwapens. Helaas is het verbod er nog steeds niet.

Maar u kunt u nu al beperken tot de minder krachtige modellen luchtdrukwapens. Die keus en maatschappelijke verantwoordelijkheid is aan u.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door KaaDee »

zijlvaart67 schreef: 29 jan 2021, 17:20 Volg het advies van Arjen Lubach en probeer een ander algoritme, dan leest u meer rationele berichten..
Dit advies kan ik iedereen aanbevelen!

En bekijk het filmpje, zodat je weet waarom je alleen jouw waarheid bevestigd ziet worden:
https://www.youtube.com/watch?v=FLoR2Spftwg

Youtube is geen MSM, dus doe zelf onderzoek!!!!1
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1181
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Beste Winkelier
U schrijft over het bewapenen tegen de politie op grond van verhalen.
Als ik kijk en lees op de link https://www.ed.nl/eindhoven/denisa-kree ... ~ab5a4afe/?
Dan zegt het slachtoffer dat zij geheel onverwacht werden neergespoten.
Echter is op het filmpje duidelijk te zien dat het waterkanon al aan het spuiten was en dat zij willens en wetens niet wegliepen.
Wie is er dan stom bezig?
De zogenaamde filmers die gewoon blijven staan of de politie die de straat schoon spuit?
Dat de straal helaas zo hard aankwam dat mevrouw tegen de muur aan kwam kan je niet 100% aan de politie toe schrijven.
De slachtoffers zijn aan het jammeren, terwijl je er gewon niet had moeten zijn
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14387
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Overigens is dit meisje geen lief en onschuldig poppetje maar een beroepsdemonstrante uit Tsjechië(!) die heel Europa rondreist om te klootzakken waar dat maar mogelijk is..

De dag dat zij (en de haren) overlijden kunnen in heel veel landen de belastingen verlaagd worden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Proost »

en kennelijk was de familie ook mee (vriend, broer van vriend), allemaal uit Tsjechië. Maar gelukkig overwegen ze weer een dure rechtszaak tegen de politie omdat we buiten alle proporties zouden hebben gehandeld.
Men gaat alleen voorbij aan het feit dat de ME doorgaans al ruim een half uur daarvoor begonnen is om in alle toonaarden te sommeren dat men daar vertrekt. Natuurlijk kan de burger dit ook niet weten want alleen de demonstranten wordt door de krant om een mening gevraagd. Als het ED ook de politie had gevraagd hoe laat ze begonnen waren met het omroepen dat men moest vertrekken omdat er anders geweld zou worden gebruikt, was dit verhaal een stuk minder spannend geweest. Kansloos dit.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door KaaDee »

Ik verwacht overigens dat TS met dat 13-jarige meisje de casus bedoeld waarbij een groepje jongeren niet wilde vertrekken op eerste vordering. Na wat duw-en-trekwerk is één persoon met een wapenstok op het bovenbeen geslagen. Geheel volgens de ambtsinstructie, proportioneel en subsidiair. Maar dat verhaal verkoopt natuurlijk beter als je schrijft "POLITIE MISHANDELD KIND, KLIK HIER OM TE ZIEN WAT JE BIJ MSM NIET LEEST"...

Dit geheel terzijde, de vraag is bean... oh wacht, er was geen vraag...
Oost-Nederland | GLM
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2078
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Proost »

Ach ja, de jongste verdachte die vast zit voor de rellen is (nog maar) 14 jaar. Had ook wel een zwaar aangezet bericht verwacht: "politie houdt kinderen aan" (of iets dergelijk). Los van het feit uit welke schrijnende situatie deze kinderen afkomstig zijn als je op die leeftijd al zo ver bent afgegleden dat volledig uitgeruste pelotons ME met waterwerper geen indruk op je maken en je je laat opjutten om toch te blijven staan en geweld te gebruiken tegen de politie.
Zal VT nog een hele kluif aan hebben ben ik bang.
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 682
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Stefan »

Bij de eerste twee alinea's dacht ik te maken te hebben met een goed bedoelde poging om ons te informeren.

*Gaat verder met z'n dag*
Gebruikersavatar
WilH_te_E
Infopolitie Gast

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door WilH_te_E »

Beste winkelier,
Uit uw vraag maak ik op dat u, "uit pure ongerustheid", er geen been in ziet om dodelijke wapens te verkopen, waarbij u zelf ook nog eens aangeeft dat u er niet van zult staan te kijken als deze wapens tegen de politie gebruikt gaan worden. Desalniettemin gaan u en uw concullega's gewoon door met de verkoop van deze wapens.
Vervolgens doet u een beroep op de politie om vooral maar niet te handhaven als zulks aan de orde mocht zijn.
Ik weet uiteraard niet in hoeverre u nog in staat bent om rationeel te denken, maar het lijkt mij dat uw brief precies het tegenovergestelde bereikt van wat u beoogt.
1. U meldt zelf dat de politie zich voor moet bereiden op het gebruik van dodelijk geweld jegens toekomstige relschoppers omdat zij daar blijkbaar ook plannen toe hebben jegens de politie.
2. U zorgt ervoor dat de tolerantiedrempel van de politie en de gemiddelde weldenkende burger jegens oproerkraaiers en hun rellende volgelingen grondig verlaagd wordt.
3. U lokt uit dat bepaalde groeperingen bij uw "Anti corona" demonstraties u zullen gaan bestoken met allerlei wapentuig omdat zij er van uit gaan dat u en de uwen ook wel allerlei wapens bij zich dragen tijdens deze evenementen.
Uw brief is dus in feite niks anders als een nieuw steentje in de muur van verdeeldheid die er in Nederland wordt gebouwd.
Hopelijk bent u tevreden als wij, net als in Amerika, tegenover elkaar staan in een verdeeld land met kampen waar je ofwel voor of tegen bent. En dan maakt het niet uit waar je voor of tegen bent. Als je maar voor of tegen bent.
Ik hoop van ganser harte dat u en uw medestanders afzien van vaccinatie tegen Covid-19. Des te eerder zijn alle mensen die wel hun verstand gebruiken, gevaccineerd en veilig. Voor de rest geldt dan: " If they die, they die." Wat op zich ook nog niet eens een echt verlies zal zijn.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Toename verkoop categorie 4 wapens

Ongelezen bericht door Hilde »

Opmerking van moderator Hilde

beste winkelier.
Ik zie geen vraag.

Daarnaast zijn wij geen site ván de politie maar óver de politie dus met uw melding bereikt u niets.

Daarom nu een slotje.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten