Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
R van O
Infopolitie Gast

Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door R van O »

Hallo,

Ik heb het forum en diverse andere fora al nagezocht op dit onderwerp maar er is zover ik zie enkel oude informatie beschikbaar over het wel of niet mogen gebruiken van een +750kg UK-aanhanger met witte platen.

Ik vraag mij dus af hoe dat verder gaat na de Brexit alhoewel de regelgeving vanaf 1/1/2021 eigenlijk wel duidelijk is (denk ik) als ik op wetten.nl nalees

Ik heb onlangs in NL een Brian-James kipper gekocht 3500GVW. Ik begrijp uit de regelgeving (wegenverkeerswet art. 37, lid 2, sub b, no2) dat een eigen kenteken dan niet hoeft en de witte plaat van trekkend voertuig verplicht is. Dit artikel sluit het voorgaande artikel 36 [lid 1 met betrekking tot kentekenplicht voor de eigenaar of houder ] uit. Voor de goede orde, ik heb vanwege corona deze niet meer zelf uit UK gehaald maar hier gekocht incl. registratie.

Het andere geval voor mij is dat ik een sub-750kg machine op onderstel heb. Dit is een kleine engelse versnipperaar van 745kg GVW. Geen papieren nodig, geen E-rijbewijs. Wat is nu bij zo'n machine leidend bij een verkeerscontrole? De machine incl. onderstel weegt 745kg en heeft een machineplaatje met gewicht en serienummer etc. De trekinrichting en geremde as zijn een set van Alko met een maximale GVW van 1350kg volgens de plaatjes/sticker daarop. Ik heb deze machine juist omdat men dan zonder B+E hem kan meenemen achter de wagen.

Dus de volgende vragen;

1) blijft artikel 37 van kracht op buitenlandse aanhangers zolang er in het land van herkomst er geen registratieplicht is voor de categorie aanhangers?

2) hoe wordt er gekeken/verbaliseert bij gebruik van 750kg aanhangers en gegevens op as/trekinrichting. Gaat het wat rijbewijs betreft dan om de vermelde 'lasten' of het daadwerkelijk gewicht?
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door Skipperje »

R van O schreef: 10 jan 2021, 12:19 Dus de volgende vragen;

1) blijft artikel 37 van kracht op buitenlandse aanhangers zolang er in het land van herkomst er geen registratieplicht is voor de categorie aanhangers?

2) hoe wordt er gekeken/verbaliseert bij gebruik van 750kg aanhangers en gegevens op as/trekinrichting. Gaat het wat rijbewijs betreft dan om de vermelde 'lasten' of het daadwerkelijk gewicht?
1) In de wet staat:

Wetstekst

2 Artikel 36 is voorts niet van toepassing op: b. aanhangwagens met een toegestane maximummassa van:
2°.meer dan 750 kg afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven,
Ik lees afkomstig uit heel anders dan jij dat leest. Want in jouw gedachten zou een aanhangwagenbouwer in het VK 1000 aanhangwagens in Nederland kunnen verkopen, die dan allen zonder kenteken mogen rijden. Dat is natuurlijk niet juist. Jouw aanhangwagen is niet afkomstig uit het VK, maar is daar vroeger gebouwd en gebruikt. Hij behoort nu tot het Nederlandse wagenpark en is kentekenplichtig op grond van art 36.
2)Als het VIN niet bekend is bij het RDW, dan is de TMM 750 kg en kun je rijden met een witte kentekenplaat. Rijbewijs gaat nooit over daadwerkelijk gewicht.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
R van O
Infopolitie Gast

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door R van O »

Beste Piet,
§ 1. Kentekenplicht
Artikel 36
* 1 Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.
Dat is duidelijk, in principe staat er dus dat voor elk motorrijtuig of aanhanger er een kentekenplicht geld.
Artikel 37
* 2 Artikel 36 is voorts niet van toepassing op:
**b. aanhangwagens met een toegestane maximummassa van:
1°. niet meer dan 750 kg;
2°. meer dan 750 kg afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven, met dien verstande dat wanneer een dergelijke aanhangwagen is verbonden met een in Nederland geregistreerd motorrijtuig die aanhangwagen is voorzien van het kenteken dat is opgegeven voor dat motorrijtuig
Daaruit blijkt dus dat <750 geen kenteken.
Eveneens staat er duidelijk dat dat een aanhanger >750kg uit een *willekeurig* land waar er geen kenteken wordt afgegeven je de witte plaat moet voeren. Linksom of rechtsom de versnipperaar is in UK gebouwd en daarna hier geïmporteerd. In de UK is er geen registratie voor aanhangers, zoals ook hier voor 2005 het geval was. Deze vlieger gaat dus niet op met bv een Duitse of Belgische aanhanger. Omdat er in artikel 37 'land' staat vermeld en niet 'EU-land' ga ik er van uit dat de uitzondering gewoon legaal is en blijft.

Omdat naast kentekenregistratie/verplichting bv wetgeving over rijbewijzen en voertuiggewichten weer anders geïnterpreteerd worden dan ook de 2e vraag. Ikzelf heb al mijn rijbewijzen maar mijn collega's merendeel enkel B. Hoe wordt er dan ook omgegaan met vermelde gewichten op de versnipperaar. Het vermelde gewicht op het typeplaatje van de machine (750kg), de aslast (is trouwens 900kg) of trekinrichting (dissel 1350kg).

voor mijzelf maakt het dan ook niet uit, rijbewijs ok, mag 3,5 ton trekken met bus. Maar voor mijn collega's zonder E bij B wel een verschil of de versnipperaar nu als 750kg beoordeeld wordt of volgens aslast of trekinrichting. Met de 3500kg bus mogen ze wel de 750kg geremd trekken. Maar daarboven weer niet. Dan maakt het wel uit wat leidend is wat vermelde gewichten betreft. Ik sta er ook niet op te wachten om dan voor de collega's zonder E een lichtere bus met bv maximum GVW van 2500 aan te schaffen om met aanhanger onder de 3500kg te blijven.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door Skipperje »

R van O schreef: 10 jan 2021, 16:40 Eveneens staat er duidelijk dat dat een aanhanger >750kg uit een *willekeurig* land waar er geen kenteken wordt afgegeven je de witte plaat moet voeren. Linksom of rechtsom de versnipperaar is in UK gebouwd en daarna hier geïmporteerd. In de UK is er geen registratie voor aanhangers, zoals ook hier voor 2005 het geval was. Deze vlieger gaat dus niet op met bv een Duitse of Belgische aanhanger. Omdat er in artikel 37 'land' staat vermeld en niet 'EU-land' ga ik er van uit dat de uitzondering gewoon legaal is en blijft.
Reactie 1: Zeker blijft de uitzondering, maar alleen voor een aanhangwagen afkomstig uit zo'n land en niet voor een geïmporteerde aanhangwagen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door Skipperje »

R van O schreef: 10 jan 2021, 16:40 Omdat naast kentekenregistratie/verplichting bv wetgeving over rijbewijzen en voertuiggewichten weer anders geïnterpreteerd worden dan ook de 2e vraag. Ikzelf heb al mijn rijbewijzen maar mijn collega's merendeel enkel B. Hoe wordt er dan ook omgegaan met vermelde gewichten op de versnipperaar. Het vermelde gewicht op het typeplaatje van de machine (750kg), de aslast (is trouwens 900kg) of trekinrichting (dissel 1350kg).

voor mijzelf maakt het dan ook niet uit, rijbewijs ok, mag 3,5 ton trekken met bus. Maar voor mijn collega's zonder E bij B wel een verschil of de versnipperaar nu als 750kg beoordeeld wordt of volgens aslast of trekinrichting. Met de 3500kg bus mogen ze wel de 750kg geremd trekken. Maar daarboven weer niet. Dan maakt het wel uit wat leidend is wat vermelde gewichten betreft. Ik sta er ook niet op te wachten om dan voor de collega's zonder E een lichtere bus met bv maximum GVW van 2500 aan te schaffen om met aanhanger onder de 3500kg te blijven.
Reactie 2:
In de Regeling voertuigen staat:

Wetstekst

Artikel 5.18.17c
1Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.

3Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.
Het 3e lid is van toepassing op basis van wat je hebt gevraagd. Dus is er een TMM van 750 kg en mag je er met een witte plaat op, achter een bus van 3500 kg rijden met een B rijbewijs.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
R van O
Infopolitie Gast

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door R van O »

Ook in de regeling voertuigen staat de mogelijkheid voor een witte plaat vermeld.
Artikel 5.18.10
12
1 Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg, alsmede aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven, moeten, indien zij zijn gekoppeld aan een motorvoertuig waarvoor een kenteken is opgegeven, zijn voorzien van het kenteken van het trekkend motorvoertuig.
2 Het eerste lid is niet van toepassing op aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg die afkomstig zijn uit een land waar voor deze aanhangwagen een afzonderlijk kenteken is opgegeven, indien de bij het kenteken behorende kentekenplaat wordt gevoerd.
3 De kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van de aanhangwagen zijn bevestigd.
4 Het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd.
Het door jou aangehaalde vervolg sluit niet uit dat op basis van andere kenmerken als kentekencard/kentekenbewijs/kentekenregister de maximummassa bepaald kan worden.
Artikel 5.18.17c
4
1 Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of kentekenbewijs is afgegeven, mag de daarop of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

2 Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister geen toegestane maximummassa is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd,
mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 20.000 kg. Indien de middenasaanhangwagen is voorzien van gasvering of van in EU-verband als gelijkwaardig aangemerkte vering en is voorzien van drie assen, mag de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan 24.000 kg.
3 Indien van een aanhangwagen de toegestane maximummassa niet met behulp van het eerste en tweede lid kan worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximummassa van 750 kg.
Als aslast herleidbaar is en de aanhanger is niet ingeschreven in nederland en is fabrikaat uit land dat geen kentekens op aanhangers voert is het mijns inziens nog steeds in orde de witte plaat te voeren.

Als dat juist is (en zo leg ik dat uit) kan het probleem zich voordoen dat de versnipperaar op basis van vermelde gewichten mogelijk aanleiding geeft voor bekeuring bij rijden zonder E. Ondanks het typeplaatje met vermeld totaalgewicht van 750kg geven de aslast en trekinrichting een hogere (mogelijk) maximum weer. Ik zal sowieso de machine eens nawegen.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7483
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door SWAT »

U verkeerd in de onjuiste veronderstelling dat een aanhangwagen geproduceerd in een ander land bij (permanent) gebruik in Nederland alleen aan de regels in het land van productie zou moeten voldoen.
Afkomstig houdt hier alleen maar in dat een bestuurder van een Engels voertuig komende uit het VK en op (door) reis Nederland en een Engelse aanhanger trekt die volgens de Nederlandse regels een eigen kenteken zou moeten hebben, dit voor de (door) reis niet hoeft te hebben maar wel een witte plaat met het kenteken van het trekkend voertuig moet voeren.
Ik vermoed dat deze regel voornamelijk wordt toegepast voor trailers die met bijvoorbeeld de boot uit het VK komen en in Nederland een Nederlandse trekker krijgen. De trailer hoeft dan ook geen eigen kenteken te hebben maar moet een witte plaat voeren met het kenteken van de trekker.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
R van O
Infopolitie Gast

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door R van O »

Ik ga er maar van uit dat hier meningen worden gegeven, aan informatie op fora kan je geen rechten ontlenen.....

U stelt dat ik het onjuist voorspiegel maar u vermoed enkel waarvoor de regelgeving bedoeld is. Dat is nogal nietszeggend. In de wegenverkeerswet staat in artikel 36 dat principieel een kenteken verplicht is. Artikel 37 geeft uitzonderingen, waaronder aanhangers met een totaal gewicht van <750kg. Ook aanhangers met een totaal gewicht van >750kg afkomstig uit een land waar er geen kenteken/registratie op aanhangers wordt gevoerd valt hieronder. Er wordt geen voorbehoud gemaakt aan 'eigenaar of houder' dat dit enkel een Nederlands ingezetene zou kunnen zijn. De regel duid er op dat achter een NL voertuig een aanhanger van buitenlandse afkomst uit een land zonder kenteken/registratie voor deze aanhangers een witte goedgekeurde plaat voert. Eigenaar/houder is daarmee niet ingeperkt naar mijn mening. In de nadere uitwerking Regeling voertuigen wordt vrijwel hetzelfde vermeld met die aanvulling dat wanneer de buitenlandse aanhanger van minder dan 750kg een eigen kenteken/registratie heeft je deze achter je NL voertuig mag voortbewegen onder dat kenteken en registratie.

Voor de rest heb ik niet (meer) de intentie om met een UK-aanhanger op witte plaat te gaan rijden omdat dat kan, ik heb vanwege corona deze alsnog in NL gekocht incl. papieren. Laten we onze meningen wat dat betreft daarbij laten.

De schoen wringt voor mij bij het feit dat er op de machine (versnipperaar) van 750kg (machineplaatje met serienummer, [gros wt 750kg] [0- 75kg koppeldruk] [ 1- 750kg aslast] en op de as zelf 900kg staat en op de koppeling 1350/100kg.

Ik heb altijd begrepen dat voor rijbewijs B of B+E gekeken wordt naar de administratieve gewichten. Duidelijk, versnipperaar mag niet meer dan 750kg wegen, plaatje geeft aan dat dit zo zou zijn. Vandaar dat ik hem voor de zekerheid nog even over de weegbrug haal. Aan de andere kant is mijn ervaring dat bij er bij twijfel door de controlerende instantie er wel eens gewogen kan worden. In het geval dat de versnipperaar dan meer weegt krijgen we een heel andere discussie.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Aanhanger uit UK na brexit / regelgeving

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dat laatste klopt. Als de aanhangwagen qua inrichting zwaarder is dan 750 kg, dus zonder lading, dan is hij kentekenplichtig. Maar als ik een aanhangwagen heb zonder kenteken met een 1300 kg as en dito trekhaak, en ik belaad hem constant tot 1300 kg, dan is hij nog steeds niet kentekenplichtig, maar rijd ik altijd met een hogere tmm dan toegestaan. Kijk maar eens bij de RDW, je kunt een gekentekende aanhangwagen terug laten keuren tot ongekentekende. Dat is puur administratief, dus technisch blijft hij voorbestemd voor meer dan 750 kg. Net als die 3500 kg vrachtauto's. Als je de afzonderlijke aslasten, die zelfs in het kentekenregister staan, optelt, kom je boven de 3500 kg, maar de tmm is wel 3500 kg, zodat je met b mag rijden. Ok, ze zijn vaak overbeladen, maar je hebt er geen C(1) voor nodig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten