Mijn kind wordt gedwongen contact te zoeken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
perlabeckeringh
Infopolitie Gast

Mijn kind wordt gedwongen contact te zoeken

Bericht door perlabeckeringh » 10 jul 2020, 12:38

Goedemiddag,

Sinds het begin van de Corona crisis verblijft mijn zoon om de week bij mij. ( ik ben nu 8 jaar gescheiden en de kinderen staan onder OTS omdat de communicatie tussen mij en de vader niet goed gaat).
Nu wordt mijn zoon elke week wanneer hij bij mij is, gestalked door zijn vader met appjes dat hij zijn vader MOET bellen. Vaak heeft mijn zoon daar echter geen zin in en heeft aan zijn vader aangegeven dat hij de gescheiden huishoudens ook gescheiden wil laten.
De vader dreigt nu dat wanneer mijn zoon hem niet belt, hij straf krijgt. (heeft hij ook al gehad).
Jeugdzorg heeft aangegeven dat het kind vrij is om zelf te bepalen wanneer hij de andere ouder belt, maar daar neemt mijn ex man geen genoegen mee. Hij heeft gedreigd naar de gezinsvoogd dat hij hem aan zal klagen en heeft mijn zoon nu vertelt dat hij VERPLICHT elke woensdag moet bellen met zijn vader anders dreigen er reprimandes...

Mijn zoon is overigens over een maand 13 jaar.

Mag de vader van mijn zoon dit doen en zo nee; wat kan mijn zoon hieraan doen en waar kan ik hem hier mee helpen?

Met vriendelijke groet,
PB
Moderatoropmerking van Frans
Naam Geanonimiseerd

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Mijn kind wordt gedwongen contact te zoeken

Bericht door maestro » 10 jul 2020, 13:37

Dit is in de eerste plaats een zaak voor de gezinsvoogd en zonodig kan naar de kinderrechter gestapt worden, wat in de eerste plaats ook een taak van de gezinsvoogd is als het kind in de knel komt te zitten. Ik kan men niet voorstellen dat een kinderrechter er mee akkoord gaat dat een kind gestraft wordt omdat hij niet wenst te bellen.

Doet de gezinsvoogd niets dan zijn er twee opties:
1. uw kind stapt naar een kinderechtswinkel voor informatie en advies, en dat kan betekenen dat er tegen de vader geprocedeerd wordt
2. U kunt contact opnemen met de clientenvertrouwenspersoon van de instelling of het AKJ die u verder kunnen adviseren.

https://www.akj.nl/algemeen/contact/

Het is in ieder geval geen zaak voor de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: Mijn kind wordt gedwongen contact te zoeken

Bericht door Jan » 11 jul 2020, 09:50

Ik heb er heel weinig verstand van , en we horen hier ook maar 1 kant van het verhaal...
Wat ik bedoel te zeggen , het kind zit er een beetje tussenin. Die wil in de regel zijn vader EN moeder allebei niet afvallen, die wil geen partij kiezen. Ook niet als de ene ouder wat strenger is of minder capabel o.i.d. Als de vader en moeder elkaars bloed kunnen drinken, moet er niet gestookt gaan worden over en weer. Ik zeg niet dat dat bij u het geval is, maar probeer vooral rekening te houden met uw kind, en weet dat er ook zoiets bestaat als ouderverstoting
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Gesloten