Vraag over plaats op de weg bromfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim3
Infopolitie Gast

Vraag over plaats op de weg bromfiets

Bericht door Pim3 » 05 jul 2020, 19:54

De situatie is als volgt.

Voorrangsweg binnen de bebouwde kom 50 km/h. Fietsstroken aan beide zijden van de weg (geen doorgetrokken streep).
De weg is niet zo breed; twee auto's kunnen elkaar niet passeren zonder dat één van die auto's de fietsstrook gebruikt.
Het is wel mogelijk om in die situatie één fietsstrook vrij te houden, zodat eventuele (snor)fietsers aan één kant van de weg niet gehinderd worden.

In welke mate mag ik als bromfiets gebruik maken van de fietsstrook?
1. Mag ik uitwijken naar de fietsstrook (zonder daar (snor)fietsers te hinderen) zodat een auto die achter mij rijdt mij kan inhalen terwijl er een tegenliggende auto komt?
2. Mag ik uitwijken naar de fietsstrook (zonder daar (snor)fietsers te hinderen) zodat een auto die achter mij rijdt mij makkelijker kan inhalen zonder dat er een tegenliggende auto komt?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Vraag over plaats op de weg bromfiets

Bericht door Skipperje » 05 jul 2020, 22:17

Wettelijk moeten alle bestuurders zo veel mogelijk rechts houden. Omdat er onderbroken strepen zijn tussen fietsstrook en de " rest " van de rijbaan moet iedere bestuurder gebruik maken van de fietsstrook, omdat de fietsstrook ook rijbaan is. Ik weet dat de praktijk anders is, maar dat betekent dat je wel op de fietsstrook mag rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten