Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Pieter888
Infopolitie Gast

Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Bericht door Pieter888 » 25 jun 2020, 23:46

Beste Infopolitie,

Ik had een vraag over een ervaring die ik vorige week had met het 0900-8844 nummer van de politie. Ik deed melding van een gevaarlijke situatie op de snelweg. Door gepland onderhoud was de snelweg in beide richtingen afgesloten maar omdat het verkeer drukker was dan men had verwacht (denk ik) ontstonden gevaarlijke situaties;
  • Autos die door de berm reden
  • Veelvuldig autos die elkaar afsneden
  • Motorfietsen op het fietspad
  • Ernstige opstoppingen in beide richtingen op enkele B-wegen waardoor verkeersveiligheid en bereikbaarheid van hulpdiensten in het geding was
Aangezien ik nergens rijkswaterstaat of verkeersregelaars zag (normaal zie je die vaak wel bij dit soort afsluitingen) heb ik de politie gebeld en aangegeven dat de situatie gevaarlijk aan het worden was. Het gesprek verliep wat moeizaam omdat de persoon aan de telefoon totaal niet bekend was met het gebied waarover het ging.

Dat ik wat geërgerd overkwam (ik had een vermoeiende onrustige rit achter de rug) leek aanleiding voor de persoon om te vragen naar mijn adresgegevens, anders kon men de melding niet in behandeling nemen. Ik heb aangegeven niet te snappen waarom ik onnodig gegevens moest geven (ik hecht waarde aan mijn privacy) en het gesprek onnodig lang moest laten duren voor zo’n algemene en toch wel redelijk spoedeisende melding. Ook gaf ik aan dat ik nooit heb gehad dat men adresgegevens wilde, hooguit een naam en telefoonnummer om terug te bellen.

De persoon weigerde echter de melding in behandeling te nemen zonder deze gegevens waarna het gesprek eindigde in een korte, nutteloze discussie. Nu heb ik hierover meerdere vragen;
  • Is het niet onwenselijk dat de politie een algemene melding over verkeersveiligheid niet in behandeling neemt op basis van deze grondslag? Mij lijkt dat de algemene verkeersveiligheid belangrijker moet zijn dan het wel of niet vaststellen van de identiteit van de melder. In dit geval vond ik zelf de melding eigenlijk dusdanig urgent dat het me qua tijdbesteding niet eens handig leek om nog langer met mij in gesprek te blijven. Bovendien ging het doorgeven van een plaatsnaam al moeizaam, laat staan een volledig adres.
  • Ik kan me voorstellen dat de identiteit van de melder belangrijk is bij een persoonlijk voorval of directe betrokkenheid (bijvoorbeeld klagen over buren), maar bij een algemene melding zoals deze die ook makkelijk te controleren is (de politie kan zeer snel zien of er file staat en/of een weg gepland is afgesloten) lijkt me dit niet nodig. Ik vraag mij dan ook af of de politie wettelijke grondslag heeft om deze persoonsgegevens te vereisen, deze zijn in dit geval (zoals ik het zie) niet nodig op basis van 1 van de 6 grondslagen van de AVG (zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -verwerken)
Mijn vraag is dus, hoe zit dit nu? Wat is de formele procedure hierin?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Persoonsgegevens verplicht bij algemene melding Politie

Bericht door KaaDee » 26 jun 2020, 00:02

XX uit YY, is mijn voorzichtige aanname?
Moderatoropmerking van thijeleo
Namen raden in dit topic heeft geen meerwaarde voor de vraag en is not-done. Een algemeen antwoord is voldoende.
PDC | DICT

Pieter888
Infopolitie Gast

Bericht door Pieter888 » 26 jun 2020, 00:17

KaaDee schreef:
26 jun 2020, 00:02
XX uit YY, is mijn voorzichtige aanname?
Die naam zegt mij niets, maar het lijkt mij het in verlengde van mijn verhaal in de openingspost niet wenselijk om een volledig naam + woonplaats van een persoon op een openbaar forum te delen zonder diens toestemming. Met een keer Googlen op zulk soort gegevens kun je vaak al meer informatie vinden.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 26 jun 2020, 07:30

Dat is ook precies wat ik gedaan heb. Even uw, vrij unieke, gebruikersnaam selecteren en Google aantikken. Normaal gesproken heeft dat inderdaad geen meerwaarde, maar ik vond het gepast in een topic waarin u schrijft privacy erg belangrijk te vinden.

Inhoudelijk dan het volgende: De politie heeft op haar eigen website een uitgebreid privacy statement, waarin ook een link naar de LMS ("meldkamer") is opgenomen. Hierin staat vrijwel alle informatie die u zou willen weten van de politie.
PDC | DICT

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 26 jun 2020, 11:29

Tsja Pieter888, men heeft jaren geleden al een ontwikkeling ingezet om het steeds minder aantrekkelijk te maken om contact op te nemen met de plaatselijke politie. Een belangrijke stap om dit te bereiken was bijvoorbeeld de openingstijden van de bureaus in bepaalde eenheden aan te passen naar kantoortijden. Zo is buiten kantoortijden in bijvoorbeeld de eenheid Limburg geen enkel bureau meer geopend.

Wanneer je tegenwoordig 0900-8844 belt kom je terecht in een loterij waarbij de kans dat je de gewenste eenheid aan de lijn krijgt nagenoeg 0 is. Wanneer je vraagt naar de politie in Utrecht is de kans groter dat je Friesland of Zeeland aan de lijn krijgt dan Utrecht. Dat verklaart ook meteen het gebrek aan lokale kennis.

Dat men je het hemd het lijf vraagt wanneer je belt heeft alles te maken met "the computer says no". Men doorloopt een invulformulier op de computer en daar staan nu eenmaal die vragen met betrekking tot de naam, adres en woonplaatsgegevens. Door het niet verstrekken van de gevraagde gegevens blijven de vakjes leeg en ontstaat er kortsluiting the computer says no

Of ik het graag anders zou zien?
Liever vandaag nog dan morgen maar helaas, the computer says no
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 26 jun 2020, 11:48

Botje schreef:
26 jun 2020, 11:29
Of ik het graag anders zou zien?
Liever vandaag nog dan morgen maar helaas, the computer says no
Hoewel ik het met jou (en ook Pieter, trouwens) eens ben dat sommige informatie niet relevant is, vind ik wel dat het nodig is om van een melder alle gegevens in te vullen. Die informatie kan namelijk op een later moment (op heel veel verschillende manieren) heel waardevol blijken.

Maar ik lees in het bericht van Pieter ook dat het gesprek moeizaam verliep en dat hij een "geërgerde" indruk maakte en dat hij met de collega in discussie ging. Wij zullen nooit weten hoe dit gesprek letterlijk ging. Maar als je met "de politie op straat" ook zo commuceert, wordt ook gewoon jouw identiteit vastgesteld.

En nogmaals, waarom ze die informatie willen weten en hoe de politie daar vervolgens mee om gaat, staat beschreven op de website van de politie.
PDC | DICT

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Botje » 26 jun 2020, 12:03

KaaDee schreef:
26 jun 2020, 11:48
Hoewel ik het met jou (en ook Pieter, trouwens) eens ben dat sommige informatie niet relevant is, vind ik wel dat het nodig is om van een melder alle gegevens in te vullen. Die informatie kan namelijk op een later moment (op heel veel verschillende manieren) heel waardevol blijken.
Dat NAW-gegevens op een later moment handig kunnen zijn snap ik volledig, dat mag echter nooit de reden zijn om deze gegevens _nu_ te vragen of moeilijk te gaan doen wanneer iemand die gegevens niet wil verstrekken. Wanneer iemand zich al de moeite getroost op eigen kosten een betaalnummer te bellen om een gevaarlijke situatie door te geven zouden we als politie dankbaar moeten zijn en niet vast moeten houden aan protocollen. Protocollen zijn er om ons te dienen, niet andersom.

Tenzij we natuurlijk willen dat burgers niet meer gaan bellen. Dan is dit een uitstekende manier om mensen van ons te vervreemden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Pieter888
Infopolitie Gast

Bericht door Pieter888 » 26 jun 2020, 14:45

Beste KaaDee,
U beweert dat alle informatie die ik zoek in de privacy policy van de politie staat (overigens zonder echt in de juiste richting te wijzen) maar ik kan die informatie niet vinden hoor.

In de beknopte privacy policy van de politie https://www.politie.nl/algemeen/privacy.html staan vooral heel algemene richtlijnen zoals die ook op de Autoriteit persoonsgegevens staan. Privacy in combinatie met telefonisch contact wordt helemaal niet vernoemd, bij contact via het website formulier wordt specifiek vermeld dat men alleen IP adres en e-mail adres vereist.

Klik je de uitgebreide privacy policy aan (download, opent in PDF) https://www.politie.nl/binaries/content ... tement.pdf dan lees je dat de politie personalia kan verzamelen 'als dat nodig is'. Wat men dan echter daaronder verstaat is niet duidelijk. Verder lees ik niets specifiek over het landelijk telefonnummer van de politie, wel verwijzen beide privacy policy's door naar de LMS (Landelijke Meldkamer Samenwerking). Mij is echter niet duidelijk of dat alleen gaat over de 112 alarmcentrale of ook over het 0900 8844 nummer van de politie.

Kijk ik echter op de site van de Landelijke Meldkamer Samenwerking https://www.landelijkemeldkamer.org/alg ... ivacy.html dan zie ik beknopt privacybeleid waar letterlijk staat. Wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt, wordt dat u uitdrukkelijk medegedeeld. De LMS vermeldt welke gegevens bewaard worden en wat de reden daarvoor is.
Mocht dit ook van toepassing zijn op 0900 8844 gesprekken vind ik dat de politie hier in mijn geval in ieder geval te kort in is geschoten omdat men niet kon motiveren waarom die gegevens nodig waren.

U mag dan zelf vinden dat die gegevens nodig bij alle melders zijn maar het gaat er natuurlijk om wat de wet hierin voorschrijft. En voor zover ik nu kan vinden is er op basis van wat de Autororiteit Persoonsgegevens schrijft en wat de politie zelf zegt op hun site geen grondslag voor in dit geval. En ik snap dat dit een onafhankelijk forum is wat los staat van de politie maar ik ben wel nieuwsgierig waarom men ongewenste gegevensverzameling boven de verkeersveiligheid plaatst.

En zoals Botje al zegt gaat het natuurlijk ook om de toon die wordt gezet. Ik snap helemaal dat de trend van de politie is om steeds meer landelijk en centraal te organiseren. Dit is geen wenselijke ontwikkeling in mijn ogen maar hier heb ik verder niet veel tegenin te brengen. Echter mag ik hopelijk wel verwachten dat als ik vanuit Groningen een persoon in Brabant aan de lijn krijgt dat deze in ieder geval respectvol en met inachtnemening van wetgeving mijn melding behandeld. Anders kan ik de volgende keer beter niet bellen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 26 jun 2020, 17:00

Waarom niet gebeld met RijksWaterstaat (RWS) 0800-8002?
En als het echt zo gevaarlijk was zoals u beschrijft, waarom dan niet gebeld met 112?

Smitty
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Bericht door Smitty » 26 jun 2020, 19:56

Botje schreef:
26 jun 2020, 11:29

Wanneer je tegenwoordig 0900-8844 belt kom je terecht in een loterij waarbij de kans dat je de gewenste eenheid aan de lijn krijgt nagenoeg 0 is. Wanneer je vraagt naar de politie in Utrecht is de kans groter dat je Friesland of Zeeland aan de lijn krijgt dan Utrecht. Dat verklaart ook meteen het gebrek aan lokale kennis.

Dat men je het hemd het lijf vraagt wanneer je belt heeft alles te maken met "the computer says no". Men doorloopt een invulformulier op de computer en daar staan nu eenmaal die vragen met betrekking tot de naam, adres en woonplaatsgegevens. Door het niet verstrekken van de gevraagde gegevens blijven de vakjes leeg en ontstaat er kortsluiting.
Toen ik bij het 0900-8844 nummer werkte, heb ik het zeker niet zo ervaren. Als iemand verkeerd doorverbonden werd door de computer dan is het met een simpele klik op de knop doorgezet naar de juiste eenheid. Daar waar ze wel deze lokale kennis hebben. En als ik aan een collega uit Amsterdam West de weg ga vragen in Amsterdam Zuid-Oost dan krijg ik daar waarschijnlijk ook geen antwoord op. Vice versa hetzelfde natuurlijk.

Echter is die informatie over de melder zeker van belang. Ik sluit me aan bij KaaDee, de gegevens kunnen achteraf heel waardevol zijn, daarnaast heeft het natuurlijk een wisselwerking. Als die gegevens eenmaal bekend zijn bij het 0900-8844 nummer, dan kan een melder in het vervolg sneller geholpen worden. Echter ben ik het met je eens, het is de toon die de muziek maakt en de uitvraag hoe je achter de NAW gegevens komt is natuurlijk een kunstje ;)

@TS.
Als antwoord op je vraag van het meldingsformulier: Als je via internet een melding maakt, dan krijg je vaak een standaard e-mail terug welke is aangepast op jou specifieke vraag. De melding wordt echter wel door een collega gelezen, maar dan is niet goed te achterhalen of de melding nog steeds actueel is en word je alsnog verzocht om telefonisch contact op te nemen.

"Bovendien ging het doorgeven van een plaatsnaam al moeizaam, laat staan een volledig adres" - Een postcode en huisnummer is dan misschien makkelijker. :D

En verder sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Als de situatie dusdanig gevaarlijk is, waarom belt u dan in eerste instantie geen 112?

Pieter888
Infopolitie Gast

Bericht door Pieter888 » 27 jun 2020, 01:37

taxikemperman schreef:
26 jun 2020, 17:00
Waarom niet gebeld met RijksWaterstaat (RWS) 0800-8002?
En als het echt zo gevaarlijk was zoals u beschrijft, waarom dan niet gebeld met 112?
Ik heb in eerste instantie gekeken of ik rijkswaterstaat kon bellen, helaas zijn die niet bereikbaar na 20.00 toen dit gebeurde. Op de site van Rijkswaterstaat adviseren ze dan om contact op te nemen met de politie.

Of je dan wel of niet 112 moet bellen vind ik soms lastig in te schatten en gevoelsmatig hoogdrempelig (zo vaak bel ik de politie ook weer niet). Ik heb altijd geleerd dat je dit moet doen als elke seconde telt/iemand in levensgevaar is of er sprake is van een ernstig (heterdaad) misdrijf. Er was nu sprake van verkeerschaos en veelvuldige verkeersovertredingen maar de situatie was nog controleerbaar, er was wel de potentie dat de situatie later zou kunnen escaleren. Vandaar mijn inschatting dat 0900-8844 het beste was.

Overigens vind ik dit wel de zaken een beetje omdraaien. Volgens mij moet de politie beter weten dan ik wat een urgente melding is en kan men mij best alsnog doorschakelen naar 112 als men merkt aan de aard van de melding dat dit nodig is in plaats van te gaan tegenstribbelen zoals mij overkwam. Zoiets deed men een tijd geleden nog toen ik een melding maakte van een flinke buitenbrand op een parkeerplaats waarbij geen woningen of mensen in de buurt waren. Toen werd ik voor de zekerheid toch even doorgezet naar de meldkamer.

Terugkomend op de topicvraag, ik snap best dat het handig of waardevol kan zijn om de NAW-gegevens van een melder te hebben. Echter handig of waardevol zijn geen grondslagen voor de AVG privacywetgeving. Het lijkt alsof je het recht op privacy in een dergelijke situatie moet verdedigen, alsof ik iets te verbergen heb ik dat ik mijn adres niet wil geven.

Echter elke grotere organisatie bouwt tegenwoordig een profiel van je op, dat is gewoon niet wenselijk, daarom is die wet er ook. En het is nog niet eens zozeer dat ik de politie niet vertrouw, maar wat als er een keer een bug of een hack is in een IT-systeem waardoor die gegevens op straat komen te liggen? Een 100% waterdichte beveiliging bestaat niet en overheids(sorganisaties) hebben geen ijzersterke reputatie op het gebied van IT.

En dat je het vraagt om het werk makkelijker te maken is prima, veel mensen geven dan uit eigen beweging hun gegevens en dat is immers ook een grondslag. '1. U heeft toestemming van de persoon om wie het gaat.' Echter als iemand geen toestemming geeft is er geen grondslag maar dat moet geen reden zijn om de melding dan maar niet in behandeling te nemen. Dat voelt als morele chantage en bovendien lijkt mij dat een afweging van een melding moet gemaakt worden op basis van de aard van de melding en niet de persoon die hem doet.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Botje » 27 jun 2020, 04:14

Smitty schreef:
26 jun 2020, 19:56
Toen ik bij het 0900-8844 nummer werkte, heb ik het zeker niet zo ervaren. Als iemand verkeerd doorverbonden werd door de computer dan is het met een simpele klik op de knop doorgezet naar de juiste eenheid...
Dat is dan waarschijnlijk al even geleden dat je daar gewerkt hebt. Tegenwoordig, allez, sinds een week of twee, werkt men met een "virtueel RSC" dat inderdaad niets meer dan een loterij. Daar waar plek is komt het telefoontje terecht en dat is zelden de plek waar het zou moeten.

En ik sluit me helemaal aan bij TS dat het natuurlijk niet kan dat een melding niet wordt aangenomen omdat hij geen NAW-gegevens wil verstrekken.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 27 jun 2020, 09:22

Pieter888 schreef:
26 jun 2020, 14:45
Klik je de uitgebreide privacy policy aan (download, opent in PDF) https://www.politie.nl/binaries/content ... tement.pdf dan lees je dat de politie personalia kan verzamelen 'als dat nodig is'. Wat men dan echter daaronder verstaat is niet duidelijk.
Dit leek mij voldoende antwoord op uw vraag. "Als dat nodig is" hoeft helemaal niet tot in detail gespecificeerd.
Zo werkt wetgeving nu eenmaal, die moet zo algemeen mogelijk zijn en alleen in bepaalde gevallen worden gespecificeerd.

Een voorbeeld: De politie vraagt dagelijks van duizenden burgers hun persoonsgegevens. De grondslag hiervoor ligt vaak in specifieke wetgeving (bijvoorbeeld Opium, Wegenverkeerswet, etc.) maar dit kan ook op basis van de Politiewet 2012 (artikel 8 ).
Wettekst
1Een ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.
Zoals u ziet, staat hierin ook niet duidelijk of expliciet wat men daaronder verstaat. En toch is het grotendeels de basis van het politiewerk op straat.

Linkje: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/ ... Hoofdstuk2

Maar om een duidelijk antwoord te krijgen op de vraag "Waarom is dit nodig?" kunt u het contactformulier op de website gebruiken. Geef daarbij aan dat u deze vraag graag doorgezet zou willen zien naar de collega's van Juridische zaken. Die zijn erg deskundig en kunnen u ongetwijfeld een heldere uitleg geven.
PDC | DICT

Pieter888
Infopolitie Gast

Bericht door Pieter888 » 27 jun 2020, 14:57

KaaDee schreef:
27 jun 2020, 09:22
Maar om een duidelijk antwoord te krijgen op de vraag "Waarom is dit nodig?" kunt u het contactformulier op de website gebruiken. Geef daarbij aan dat u deze vraag graag doorgezet zou willen zien naar de collega's van Juridische zaken. Die zijn erg deskundig en kunnen u ongetwijfeld een heldere uitleg geven.
Ik denk niet dat het nog nodig is deze vraag voor te leggen aangezien u mijn vraag nu heeft beantwoord. Op basis van wat u zegt is duidelijk dat de persoon tijdens mijn gesprek geen recht had om NAW gegevens te eisen, immers was er geen grondslag voor en bevat het privacybeleid van de politie hierop geen uitzonderingen zo is mij nu duidelijk.

Om het nog eens kort samen te vatten, de 6 grondslagen zijn (Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... -verwerken);
1. U heeft toestemming van de persoon om wie het gaat.
De persoon aan de lijn had geen toestemming.
2. Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een overeenkomst uit te voeren.
Er was geen sprake van een overeenkomst.
3. Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken omdat u dit wettelijk verplicht bent.
Er was geen wettelijke verplichting
4. Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om vitale belangen te beschermen.
Er was geen vitaal belang
5. Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen.
In dit geval waren de gegevens niet nodig om de melding te verwerken en een eenheid ter plaatse te sturen. Let wel, ik zou me kunnen voorstellen dat dit afhankelijk van de aard van de melding kan verschillen en dat dit soms wel nodig is.
6. Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om uw gerechtvaardigde belang te behartigen.
Er was geen gerechtvaardigd belang vanuit mijn kant voor het verwerken van gegevens.

Ik wil nog wel benadrukken dat ik het gevoel krijg dat men de ernst van dit soort handelswijzen onderschat. Men denkt het is maar een adres, of het is wel makkelijk voor mijn werk. Maar privacy is een grondrecht, https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ondrechten en het is absoluut ondenkbaar dat iemands grondrechten aangetast zouden moeten worden om hulp te krijgen van de politie. En het gaat nu om iets kleins en onschuldigs, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 27 jun 2020, 16:01

De 6 grondslagen zijn echter algemeen en op basis van de AVG. Voor bijvoorbeeld de politie (en de zorg) is aanvullende wetgeving van kracht die iets andere eisen mogen stellen.

Als het u hoog zit, volg dan het advies van Kaadee op. Daarmee brengt u het in ieder geval onder de aandacht en dat is wat u volgens mij wilt bereiken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Plaats reactie