WOK status bij RDW, in tegenstelling tot wat de agent aangaf

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

uienradar
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ramon
Geslacht:
Contacteer:

WOK status bij RDW, in tegenstelling tot wat de agent aangaf

Bericht door uienradar » 24 jun 2020, 20:07

Beste forumleden,

Allereerst een goede avond. Helaas ben ik vanochtend bij een rollenbanktest beboet. Er werd 64km/u gemeten (bromscooter (constr.snelheid 45km/u). De dienstdoende agent gaf aan dat dit behoort tot een categorie 1 boete (65€, geldend voor de rollenbank boetes). Ze vroeg of dit de eerste keer was, ik gaf aan dat dit inderdaad de eerste keer was. Vervolgens gaf de agent aan dat er geen WOK status zou volgen en dat ik gewoon door kon rijden, ze overhandigde me mijn papieren en wenste mij nog een fijne dag.

Vervolgens keek ik net online om te zien welke boetes en sancties er nog meer bestaan voor de rollenbanktest, toen zag ik tot mijn schrik dat ik een WOK zou moeten hebben. Ik heb toen bij een kentekencheck op de website van de RDW gezien dat er nu inderdaad een verbod voor rijden op de openbare weg rust op mijn voertuig.

De boete is overigens niet zichtbaar op mijn CJIB, ik begrijp dat hier wat verwerkingstijd overheen kan gaan.
Helaas heb ik mijn scooter nodig voor woon werkverkeer. Wat kan ik nu het beste doen?

Bij voorbaat dank,

Mvg,
Ramon

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: WOK status bij RDW, in tegenstelling tot wat de agent aangaf

Bericht door Unfo » 24 jun 2020, 20:49

Ik zou contact opnemen via 0900-8844 met de agent en vragen om uitleg. Je moet in ieder geval niet gaan rijden met de scooter.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 jun 2020, 21:04

Ik zou ook zsm contact opnemen met de RDW en laten informeren wat de termijn is voor een afspraak voor de keuring. Door corona schijnen daar ook wachttijden te zijn. Anders gezegd: w wachtte niet met plannen tot uw scooter gereed is, waarschijnlijk duurt het wachten bij de RDW toch langer.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 24 jun 2020, 21:43

Normaal gesproken volgt wel een WOK, heb je het niet verkeerd verstaan?

Als je het zeker weet dat het zo gezegd is dan sluit ik me aan bij unfo.

uienradar
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door uienradar » 24 jun 2020, 22:24

Oke, bedankt voor de snelle reacties. Ik zal morgenochtend gelijk even bellen naar het landelijk nummer. Daarna zal het wel zo zijn dat er niks anders op zit dan de RDW te bellen... Dan rest mij nog een vraag. Ik weet zeker dat mij verteld is dat ik geen WOK zou krijgen en door mag rijden. Maar stel dat de agent wel aangeeft dat je een WOK status krijgt, moet de agent dan ook niet het kentekenbewijs of de scooter innemen? Of behoort dat beide niet tot de procedure? Dit vraag ik me af omdat ik men vaak hoor over de kentekenpapieren in beslag nemen en ik lees op de site van de RDW dat er een nieuw kentekenbewijs opgestuurd wordt na de keuring.

Gr,
Ramon

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 24 jun 2020, 22:31

Kentekenbewijs innemen gebeurde vroeger wel. Tegenwoordig moet de politie een wok melding plaatsen bij elke overschrijding van de constructiesnelheid. Aangezien de politie hier geen keus in heeft snap ik ook niet dat ze zoiets zeggen en je laten doorrijden.

De wok heet officieel 'een verbod rijden over de weg'

uienradar
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door uienradar » 25 jun 2020, 15:17

Ik heb vanochtend met het landelijk nummer gesproken. Ik word nog hierover gecontacteerd. Ik heb voor de zekerheid al een afspraak gemaakt met de RDW. Ik kan inderdaad bevestigen dat de wachttijden lang zijn. Ik kan pas ergens halverwege augustus terecht.
Bedankt voor de berichten. Ik zal helaas moeten afwachten en eventueel tijdelijk een tweede scooter moeten kopen.

Gr,
Ramon

Jeroen68
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen68 » 25 jun 2020, 19:20

Mischien wat ongelukkige communicatie, en onduidelijkheid, tussen verbalisant en betrokkene. Duidelijk is momenteel dat je je bromfiets beter 45 kunt laten lopen, dan de gemeten snelheid die je vermeld. Zie het als leermoment, eerdere successen geven helaas geen garantie op winst in de toekomst. Neem je verlies, je wist dat je risico nam met je machine, genoeg mogelijkheden te over om op je werk te komen.

Verkeerd vakje, mbt leuke momenten, maar geloof me, in het verleden hadje geen roller banken. ( zag dat er agenten met hetzelfde rugnummer als mij actief zijn). Begin jaren 80 kwam oom agent naast je rijden, met zijn motor. En jij maar gas geven met je opgevoerde Honda blok brommer, om weg te komen. Vervolgens gaf oom Agent met 90 graden gebogen enkel, uitgestrekt en uitgehaald je het stopteken. Niks boete, niks Wok. Na 1 dag was je brommert terug gezet op 49cc.

Ondanks het grashappen, mooie carrière van 30 jaar gehad bij de baas. Rij nu trouwens wat meer CC

Succes uienradar met de afwikkeling. Sociaal gezien is het zo slecht nog niet met overtreders

Plaats reactie