CBR wat nu?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Victor78
Infopolitie Gast

CBR wat nu?

Bericht door Victor78 » 22 jun 2020, 12:07

Beste forumleden,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Vorige week bij een botsing op een provinciale weg betrokken, een tractor reed de weg op zonder goed te kijken, wat tot een botsing met mijn voorganger leidde. Ik kreeg de noodstop gelukkig op tijd gemaakt, maar werd door mijn achterligger de kettingbotsing ingeramd. Gelukkig alleen maar blikschade, maar omdat de weg niet meteen vrij gemaakt kon worden, kwam de politie ter plaatse.
Meteen deed een van de agenten als 'service van de zaak' een alcoholcontrole, dat was op zich geen zich geen probleem, want ik drink al 190 dagen geen druppel meer, maar tijdens de controle viel het oog van de agent op mijn lectuur op de passagiersstoel, het big book van Anonieme Alcoholisten, omdat ik op weg was naar een AA meeting. Toen de agent erom vroeg heb ik me maar op de vlakte gehouden ('ik geloof dat geen enkele verklaring van mij in mijn voordeel door u geloofd zal worden, dus hoop ik dat u het niet erg vind dat ik er het zwijgen toe doe.'), de agent was daarmee niet tevreden en gaf aan dat hij mij ging aanmelden bij het CBR.

Nu heb ik een paar vragen aan jullie:
  1. mag een agent me aanmelden bij het CBR om deze reden?
  2. aangezien ik 9,5 maanden geleden nog wel een alcoholprobleem had: heeft het zin om mee te doen aan een onderzoek naar de rijgeschiktheid, of kan ik dan beter mijn rijbewijs zelf inleveren en met de opleggingskosten en onderzoekskosten besparen? Mijn bloedwaarden zijn weer in orde, maar als de keurend psychiater informatie bij mijn huisarts opvraagt weet hij/zij dat mijn stopdatum minder dan een jaar geleden was.
  3. als ik rijongeschikt wordt verklaard, ben ik dan automatisch schuldig aan het ongeluk? (op eenzelfde manier als ik automatisch schuldig zou zijn als ik wel gedronken had)
Of kan ik (zeker als ik het risico loop op optie 3) beter meteen een advocaat in de arm nemen?

Alvast bedankt,
Victor

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: CBR wat nu?

Bericht door zijlvaart67 » 22 jun 2020, 13:54

Ik zou helemaal niets doen; u bent niet betrapt met alcohol op achter het stuur, u heeft de aanrijding überhaupt niet veroorzaakt (zonder logische oorzaak is daarnaast een eis), etc etc..

Als de enige feiten die feiten zijn die u hier benoemt, dan kan en wil het CBR (en de verzekeringsmaatschappij) hier helemaal niets mee..en ik zou ook niet kunnen bedenken waarom wel. Ik vind 't een raar en onbegrijpelijk verhaal van die agent.

Ter info, onderstaand de wetgeving waar de agent op doelt:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0030613/2020-02-01

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 22 jun 2020, 14:35

Vwb ik hierboven kan lezen heeft u niets te vrezen. Zoals al aangegeven is op basis van bovenstaande het een erg merkwaardige reactie om een aanmelding te doen bij het CBR. Als de agent dat al gedaan heeft dient hij een aantal kenmerken in de melding in te vullen die, nogmaals op basis van bovenstaande info, geen hout snijden. Als het goed is krijgt u dus ook geen uitnodiging van het CBR.

Anderzijds zou ik u als tip mee willen geven om gewoon open te zijn. Dit zorgt (hoewel onterecht) ook minder snel voor argwaan. Als u al 190 geen druppel meer gedronken hebt en u dus aan uw probleem werkt is dat hartstikke knap en geen reden om hier meer achter te zoeken. U heeft per slot van rekening een P indicatie geblazen die dat zou moeten ondersteunen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 jun 2020, 15:21

zijlvaart67 schreef:
22 jun 2020, 13:54
Ik vind 't een raar en onbegrijpelijk verhaal van die agent.
Toen de agent erom vroeg heb ik me maar op de vlakte gehouden ('ik geloof dat geen enkele verklaring van mij in mijn voordeel door u geloofd zal worden, dus hoop ik dat u het niet erg vind dat ik er het zwijgen toe doe.'), de agent was daarmee niet tevreden en gaf aan dat hij mij ging aanmelden bij het CBR.
Volgens mij was die verklaring van de bestuurder / TS aan de agent gedaan. En niet de reactie van de agent aan de bestuurder.

Zo lees ik hem althans.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 22 jun 2020, 22:37

Ik ook...en daarom vind ik 't een raar en onbegrijpelijk verhaal van de zijde van de politie.. :wink:

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 23 jun 2020, 12:31

Hmm, alleen op dit voorval te beoordelen is de aanmelding bij het CBR vreemd. Ik weet echter niet wat er in het verleden is gebeurd en of TS bijvoorbeeld in het verleden in beeld is geweest voor het rijden onder invloed.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 jun 2020, 13:10

Zeker waar, telt uiteraard ook mee, Botje..maar alleen in de beoordeling door het CBR. Met andere woorden; ik vind ook dat geen geldige reden om nu (opnieuw) een melding te doen..

Victor78
Infopolitie Gast

Bericht door Victor78 » 23 jun 2020, 22:39

Bedankt voor jullie geruststellende berichten. Ik had ergens gelezen (kan nu niet terugvinden waar) dat een melding ook gebaseerd kon zijn op bij de politie bekend staan als alcoholist, maar dat staat duidelijk niet in de wetstekst.

Voor de context: Ik ben nog nooit aangehouden met alcohol op, ik heb alleen twee parkeerboetes en eenmaal fietsen op de verkeerde rijbaan (het trottoir) op mijn naam staan. Niet dat ik zeker weet dat ik nooit met alcohol op heb gereden (als je regelmatig op een avond 14-18 eenheden er ingiet weet je nooit zeker of je de avond erop al kan rijden...), maar ik ben nooit hiervoor aangehouden. En voor iemand twijfelt, natuurlijk heb ik daarmee geluk gehad en natuurlijk was dat super fijn gedrag van me.

Behalve voor een poging braak bij ons huis ook nooit de politie aan de deur gehad (voor alcohol of andere zaken).

Victor

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 jun 2020, 22:59

Dan is 't in het verleden allemaal goed gegaan en deze casus gaat ook goed aflopen..

Prima zo. Ik heb er volledig vrede mee.

Succes met het verder leven zonder de alcohol.. Is niet zo moeilijk als je er eenmaal aan gewend bent..

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 23 jun 2020, 23:06

Prima die uitleg, maar de context doet er niets toe dat u die avond niets gedronken had en er geen kenbare aanleiding was om een art 130 Wvw op te maken. Lekker laten zo. Ik gok zo dat die collega op het bureau nog een klankbord overleg heeft gehad en niets uiteindelijk door heeft gezet.

Plaats reactie