Het afgeven van persoonsgegevens aan autoriteiten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Axel
Infopolitie Gast

Het afgeven van persoonsgegevens aan autoriteiten

Bericht door Axel » 25 mar 2020, 20:30

Goede avond,

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen of me iets wijzer kan maken.

Momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van een website en daarbij hoort het opstellen van een privacy verklaring.
Met een website verzamel je gegevens en hier moet secuur mee worden omgegaan. Gegevens worden dan ook niet uitgegeven aan derden. Maar hoe zit dit met de autoriteiten?
Is een website/blog/bedrijf verplicht persoonsgegevens of andere verzamelde informatie van een bepaald persoon af te geven aan bijvoorbeeld de politie wanneer die gene een strafbaar feit heeft gepleegd en de politie deze informatie opvraagt of zelfs vordert?

Ik ben geen jurist dus ik heb veel andere sites bekeken wat er zoal wordt opgenomen in verschillende privacy verklaringen en sommige beweren informatie nooit te delen. Maar is dit haalbaar als de bijvoorbeeld de politie deze informatie vordert of mag je als eigenaar van deze website/blog/bedrijf dit weigeren onder het mom van de privacy van jouw bezoekers?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Axel

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Het afgeven van persoonsgegevens aan autoriteiten

Bericht door SWAT » 26 mar 2020, 00:47

In de Wet is opgenomen wie welke gegevens mag vorderen. Afhankelijk van de gevoeligheid van de gegevens kan die bevoegdheid bij een "zwaardere" autoriteit liggen. Beginnend bij de politie en eindigend bij de rechter commissaris.
Weigering gegevens te verstrekken bij een rechtmatige vordering is een strafbaar feit.
Als je geen gegevens wil verstrekken dan moet je ze niet verzamelen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Axel
Infopolitie Gast

Bericht door Axel » 26 mar 2020, 01:33

Ah ok. Ik vond het ook al vaag dat sommige sites vermelden met niemand informatie te delen.

Zelf heb ik deze tekst geschreven in de privacy verklaring van mijn site:
"In geval van schending van enige wet- of regelgeving, waarvan de bezoeker wordt verdacht en waarvoor autoriteiten persoonsgegevens nodig hebben die op deze site zijn verzameld, worden deze aan hen verstrekt na een uitdrukkelijk en gemotiveerd verzoek van die autoriteiten, waarna deze persoonsgegevens mitsdien niet meer onder de bescherming van de bepalingen van deze privacyverklaring vallen."

Dus neem aan dat het wel handig is om dat stukje er in te laten staan. Dan kan een bezoeker tenminste nooit met het verwijd komen dat hij of zij niet wist dat zoiets kon gebeuren.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 26 mar 2020, 07:28

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 26 mar 2020, 10:20

Axel schreef:
26 mar 2020, 01:33
"In geval van schending van enige wet- of regelgeving, waarvan de bezoeker wordt verdacht en waarvoor autoriteiten persoonsgegevens nodig hebben die op deze site zijn verzameld, worden deze aan hen verstrekt na een uitdrukkelijk en gemotiveerd verzoek van die autoriteiten, waarna deze persoonsgegevens mitsdien niet meer onder de bescherming van de bepalingen van deze privacyverklaring vallen."
In plaats van verzoek (vrijblijvende vraag) kun je het beste de term vordering (niet voldoen = strafbaar) gebruiken. Detail, maar toch.

Axel
Infopolitie Gast

Bericht door Axel » 26 mar 2020, 20:48

Daar heeft u gelijk in, ik ga dat aanpassen. Bedankt voor de tip en de reacties.

Mijn vraag in deze topic is beantwoord.

Gesloten