Kite board op motor

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Koenv120
Infopolitie Gast

Kite board op motor

Bericht door Koenv120 » 25 mar 2020, 13:06

Wat is de beste en een legale manier om een kite board op de motor te vervoeren?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Kite board op motor

Bericht door Pim » 25 mar 2020, 14:24

Kijk naar dit plaatje. is zoiets wat je wilt met een kiteboard?

https://imgur.com/a/YX3E4us

Zoiets (https://2x2cycles.com/our-shop/) heb ik ooit overwogen voor een MTB op de motorfiets.
Er zijn ook nog constructies waarbij de MTB deels naast de motorfiets bevestigd zit maar dat wordt al lastiger op- en afstappen.
En er zijn er waarbij de vork in een klem wordt gestoken.
En oplossingen waarbij het frame op zijn kop vervoerd wordt (met uitgenomen wielen en uitgenomen zadel incl. zadelpen).
En dan de staande framebuis over een buis die op de motorfiets zit.
Tot op heden wint echter mijn verstand het en zit de drager nog niet op mijn motor maar ligt in losse (nog te fabriceren) onderdelen in de befaamde hoek.

De regels staan in de regeling voertuigen 5.18.12. Klik de onderstaande spoiler open.
► Laat Spoiler zien
Of het verstandig is is een andere discussie.
Een kiteboard vangt bijvoorbeeld meer wind dan een fiets.
En voor beide geldt: wat als er tegen de lading wordt aangereden. Je blijft tenslotte als motorfiets een balansvoertuig.
En bij vlak vervoer gaat er een liftende kracht werken. Dus zul je een board 180 graden moeten kantelen maar dan speelt zijwind weer een rol.
En meestal ben je op pad met een kiteboard als het..... waait!

Een mountainbike zou nog binnen een meter van de achterkant van de motor kunnen blijven.
Een stootbalk is al snel nodig want de lading zit al vlug 55 cm boven het wegdek. Maar wat zijn de eisen van een "stootbalk".
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Koenv120
Infopolitie Gast

Bericht door Koenv120 » 25 mar 2020, 17:37

Ik zat eigenlijk meer te denken aan horizontaal in de breedte. Hierbij vang je veel minder wind, maar is het toegestaan? Ik vind overal andere eisen

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 mar 2020, 23:24

Voor een motorfiets gelden andere regels dan 5.18.12. In 5.18.19 staat alleen dat lading niet meer dan 20 cm buiten de zijkant van het voertuig mag steken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 mar 2020, 00:29

Dus mag een MTB (bijvoorbeeld) zoals op de foto zo vervoerd worden in Nederland @Skipperje ?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 mar 2020, 09:45

Pim schreef:
26 mar 2020, 00:29
Dus mag een MTB (bijvoorbeeld) zoals op de foto zo vervoerd worden in Nederland @Skipperje ?
Wel qua beladingseisen. Ik kan zo even niet inschatten wat de invloed van wind etc is. De bestuurder mag op geen enkele wijze gehinderd worden door lading, dus dat laatste hangt samen met gewicht, windvang en zo, maar ik schat zo in dat met dit soort fietsen het geen probleem is. Als ik mijn E-bike meeneem zou het anders kunnen worden. Maar ook dan moet je het aantonen door bijvoorbeeld te wegen wat de druk onder het voorwiel is met en zonder E-bike.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie